سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۳:۴۸
۰ نفر

سازمان ملل روز جهانی محیط زیست را با تاکید بر کویر زدایی برگزار کرد

و فهرستی از کارهایی که باید انجام شود و نباید انجام بگیرد را همراه با مسابقه نقاشی کودکان پیرامون این مساله اعلام کرد.

"کوفی عنان" دبیر کل سازمان ملل در یک تماس تلفنی نمادین که مخاطب آن همه کشورها بودند، گفت: "پیشگیری از گسترش کویرها امری مشکل است و به سختی می‌توان جلوی آن را گرفت و وضعیت را به حالت قبل درآورد."
عنان، کنترل روند گسترش کویرها را یکی از عوامل بهبود وضعیت اقتصادی جهان و امنیت و صلح تلقی کرد.

وی افزود: "این (کویرزدایی) به حفظ مناظر طبیعی و فرهنگ‌ها که به آغاز تمدن باز می‌گردد کمک می‌کند".

برنامه محیط زیست سازمان ملل روز دوشنبه تصریح کرد که خطر رشد کویرها ‪ ۱۲‬منطقه مهم جهان را تهدید می‌کند، منطقه صحرا در شمال آفریقا، آتاکاما در شیلی، سونورا در آمریکا، کیزیل کوم در افغانستان، گبی در چین و دشت ملکه بزرگ در استرالیا از جمله این مناطق هستند.

تغییرات هوا و گرم شدن کره زمین همراه با افزایش نیاز به آب، جهانگردی و آلودگی نمک از مسائلی هستند که باید به آنها رسیدگی شود.

برنامه محیط زیست سازمان ملل اعلام کرد که مدیریت بهتر تامین آب چالش کلیدی برای کنترل کویرزدایی است.

یکی از عواملی که موجب افزایش تعداد پناهندگان می‌شود، گسترش کویرها است.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفت: "روز محیط زیست فرصت خوبی است برای اینکه توجه همه را به پناهندگان جلب کنیم و بدانیم که محافظت محیط زیست می‌تواند در کنترل تعداد پناهندگان نقش بسزایی داشته باشد." تعداد جهانگردانی که به دشت‌های مختلف سفر می‌کنند رو به افزایش است.

برنامه محیط زیست سازمان ملل دستورالعملی را برای جهانگردان صادر کرد که در آن نسبت به آشامیدن آب تصفیه شده، استفاده از کپسول گاز به جای هیزم و رها نکردن باتری‌های استفاده شده در این مناطق اشاره شده است.

"شفقت کاکاکل" معاون‌اجرایی برنامه محیط زیست سازمان‌ملل گفت: "جهانگردی اگر به صورت مناسب اداره شود می‌تواند زندگی مردم را در این مناطق پربار و بهتر کند".

در همین حین در الجزیره پایتخت الجزایر مسابقه‌ای در مورد محیط زیست برای کودکان در حال اجرا است، جایزه اول به کودک ‪ ۹‬ساله از چین تعلق گرفته است که دو تصویر از زمین را نشان می‌دهد، یکی همه جا دشت است و دیگری همه زمین را سرسبز نقاشی کرده است.

زباله‌های سمی و خطرناک از مسائلی است که در این روز به آن اشاره شده است، زباله‌سازی و پخش آن از موارد نقض حقوق بشر برای تفریح عنوان شده است.

کد خبر 52

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز