مجموعه گردشگری و تفریحی توچال در هر فصل و هر ساعت از شبانه‌روز میزبان گردشگران است.

پارک

همشهری آنلاین_ زهرا کریمی: می‌خواهد اوج گرمای تابستان باشد یا دمای زیر صفر درجه زمستان. اما مراجعه گردشگران به محله مسکونی ولنجک آنقدرها هم بی‌دردسر برای ساکنان محله نیست و معمولاً روزهای آخر هفته اهالی محله کلافه از این‌ ترددها و ترافیک‌های طولانی هستند. از ظواهر امر و انتشار خبرهایی حول محور راه‌اندازی پایانه گردشگری مشخص است که شهرداری منطقه یک قصد تأمین زیرساخت‌هایی برای گردشگران و حل مشکل اهالی محله ولنجک دارد. طرحی که اگر زودتر اجرایی شود می‌تواند آسایش گمشده را به محله بازگرداند و به تبع آن خدمات نوینی به گردشگران توچال عرضه شود. در گفت‌وگو با اهالی ولنجک و مدیران و شهردار منطقه به بررسی وضعیت پرداخته‌ایم.  

«نازی جلالی» یکی از ساکنان کوچه ۲۶ در خیابان اصلی ولنجک که سال‌هاست در این کوچه زندگی می‌کند می‌گوید: «کوچه ما پارکینگ گردشگران توچال شده است. همیشه از شهرداری منطقه تقاضای در دارشدن کوچه را داشته‌ایم تا وقتی در خانه را باز می‌کنیم با کوچه‌ای پر از ماشین مواجه نشویم. اگر قرار است برای پارکینگ گردشگران فکری کنند بهتر است زودتر وارد عمل شوند و ما هم مطمئن شویم که این طرح در حد یک حرف نیست. »

  •  کوچه‌ها همیشه قفل است

«مرجان قاسمی» حدود ۱۵ سال است که ساکن کوچه بیستم در محله ولنجک است. او هم کم و بیش از اجرای طرح جدید برای سهولت در رفت‌وآمد گردشگران به توچال خبرهایی شنیده است و می‌گوید: «کوچه‌های ما روزهای پنجشنبه و جمعه و تعطیل رسمی قفل است و هیچ مستأجری برای اجاره خانه بالاتر از کوچه‌های بیستم نمی‌آید و این معضل ترافیکی تأثیرهای عجیب و غریبی در مسائل مختلف زندگی ما گذاشته است. »

  •  وقت را تلف نکنند!  

«شیما اشرف پور» ۴۲ ساله حدود ۱۰ است که در خیابان ۲۶ زندگی می‌کند. او درباره محله‌اش می‌گوید: «محله ما با همه محله‌های دیگر فرق دارد. ‌ای کاش مجموعه توچال و بام تهران اینجا بیخ گوش ما نبود. متأسفانه طی این چند سال شاهد سرقت‌ها از خودروهای همسایه‌ها، نزاع و جدال گردشگران برای جای پارک با ساکنان محله یا استفاده موادمخدر در حاشیه کوچه بوده‌ایم. اگر به چشم ندیده بودم هیچ‌وقت باورم نمی‌شد که گردشگران هم آسیب اجتماعی به شمار آیند. اگر طرح پایانه گردشگری در محله ولنجک اجرا شودبانی این طرح را برای همیشه دعا می‌کنم؛ به شرطی که وقت را بیش از این تلف نکنند. »

  •  همه جوانب طرح را بررسی کنند

«رامین جلال» شغلش معماری است. او می‌گوید: «ظاهراً قرار است در محله ما خط تراموا راه‌اندازی شود. راه‌اندازی تراموا برای سهولت در تردد گردشگران طرح نوینی در تهران است اما قبل از اجرای طرح خواهش می‌کنیم همه جوانب آن سنجیده شود تا اجرای طرح به جای حل کردن مشکلات منجر به دوچندان شدن مشکلات اهالی و چه بسا گردشگران نشود. اهالی در این محله به دلیل حضور گردشگران زندگی آرام و راحتی ندارند. باید سریع‌تر راه چاره‌ای برای تأمین امکانات زندگی برای اهالی اندیشید. »

  •  اگر سریع اجرا شود طرح خوبی است

«شهلا خیراندیش» دبیر شورایاری محله ولنجک درباره اجرای این طرح در محله ولنجک می‌گوید: «سالیان سال است که به دلیل واقع شدن مجموعه گردشگری، ورزشی و رفاهی توچال در این محله، آرامش از اهالی محله سلب شده است. ترافیک‌های طولانی، خیابان و کوچه‌ها را طی ۲۴ ساعت شبانه‌روز قفل کرده است. اگر پایانه گردشگری منجر به حذف پارکینگ توچال و این پارکینگ به جایی دیگر منتقل می‌شود حتماً نقش بسزایی در کاهش ترافیک دارد. امیدواریم که اجرای طرح در حد حرف و نقشه‌های روی کاغذ نباشد و مردم محله ولنجک را با تسریع در کار خوشحال 
کنند. »

  • گفت‌وگو با «سید حمید موسوی» شهردار منطقه یک/ گردشگران با تراموا به ایستگاه توچال می‌روند

  مجموعه گردشگری توچال یکی از بهترین گزینه‌های گردشگری فرامنطقه‌ای شناخته شده و روزانه میزبان جمعیت کثیری از پایتخت‌نشینان است. برای پیگیری اجرای طرح پایانه گردشگری نمایشگاه بین‌المللی در مقدمه طرح رینگ گردشگری در محله ولنجک سراغ شهردار منطقه یک رفته‌ایم و با او درباره جزئیات این طرح به گفت‌وگو نشستیم.  

  به تازگی بین اهالی محله ولنجک صحبت از رینگ گردشگری و ساخت پایانه‌ای با عنوان پایانه گردشگری در این محله است. درباره پایانه گردشگری توضیح می‌دهید؟  
طرح رینگ گردشگری در منطقه یک در نگاه کلی نواری است که نقاط گردشگری از غرب منطقه درکه و توچال را به شرق منطقه یعنی بوستان جمشیدیه و ارتفاعات سوهانک متصل می‌کند. این طرح با موانعی مواجه است که برای انجام آن در فازهای مختلف در حال مذاکره با نهادهای مختلف مربوطه هستیم. در حال حاضر اولویت این طرح گردشگری کاهش معضلات محلی است، مانند کاستی‌های محله ولنجک که در مسیر مجموعه تفریحی توچال واقع شده است. ساخت پایانه گردشگری نمایشگاه بین‌المللی و جابه‌جایی گردشگران از پایین منطقه به ایستگاه یک توچال طرح کلی این پایانه است و نقش مؤثری در کاهش ترافیک‌های عبوری منطقه دارد.  
  اهالی آشنایی چندانی با جزئیات طرح ندارند و نگران نحوه اجرای آن و دوچندان شدن مشکلات ترافیکی هستند؟  
این طرح حدود یک سال است که توسط بهترین مشاوران ترافیکی در حال بررسی است. شبیه‌سازی‌ها موجب شد بهترین گزینه حمل‌ونقلی را در مد جدید انتخاب کنیم. اهالی محله ولنجک در این سال‌ها مشکلات بسیاری را تحمل کرده‌اند. در طرح جدید پارکینگ مجموعه توچال، حذف و این پارکینگ به نمایشگاه بین‌المللی منتقل می‌شود و دیگر هیچ گردشگری اجازه پارک خودرو در خیابان و معابر محله ولنجک ندارد و همه گردشگران بعد از پارک خودر و در پایانه گردشگری با خط رفت و برگشت تراموا یا مد دیگر حمل‌ونقلی به ایستگاه یک توچال‌ تردد می‌کنند.  
  راه‌اندازی سیستم جدید حمل‌ونقلی چه نقشی در کاهش مشکلات اهالی بومی محله ولنجک دارد؟  
اهداف متعددی در این طرح بررسی شده است. قبل از طراحی ترامو قرار بر ادامه تله کابین بود اما تله کابین را فقط گردشگران می‌توانستند استفاده کنند و بومی‌های محله ولنجک امکان استفاده روزانه را نداشتند. بنابراین خط تراموا با چند ایستگاه محلی طراحی شد و به این‌گونه اهالی هم می‌توانند از آن برای رسیدن به مقصدهایشان بهره‌مند شود و چنانچه طرح برای اجرا محقق شود امسال کلنگ آن زده می‌شود که نقطه عطفی در حمل‌ونقل درون‌شهری پایتخت است و به‌طور حتم وجود تراموا یا هر مد دیگر حمل‌ونقلی در راستای اهداف زیست‌محیطی و فضای سبز مبتنی بر جاذبه‌های گردشگری الگویی برای سایر مناطق خواهد بود. اکنون برای تحقق این طرح جلسات متعددی با رئیس و اعضای کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران، فرماندهی پلیس راهور، مشاوران طرح انجام و بازدیدهایی از محل اجرای پروژه انجام شده است تا با بررسی‌های لازم تصمیمی دقیق و اجرایی برای آن گرفته شود.

کد خبر 519993

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha