سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به مشاهده پنج قلاده پلنگ در پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد گفت: زادآوری گونه کمیاب و در حال انقراض پلنگ ایرانی پس از دو دهه تلاش در این منطقه، اثبات شد.

مشاهده دو یوزپلنگ ایرانی در طبس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایمنا، حسین اکبری سه‌شنبه ۲۰ خرداد در نشست خبری مجازی با رونمایی از فیلم مستند زندگی پنج پلنگ در پناهگاه حیات‌وحش عباس‌آباد، اظهار کرد: زادآوری پلنگ در این منطقه با بکارگیری دوربین‌های تله‌ای اثبات شد.

وی با توضیح اینکه در این فیلم پلنگ ماده با دو توله در حال قلمرو طلبی است و در تصویر بعدی پلنگ نر نیز مشاهده می‌شود، افزود: زادآوری گونه کمیاب و در خطر انقراض پلنگ ایرانی در پناهگاه عباس‌آباد رویداد ارزشمند و مهمی است و پس از چند دهه توانستیم زادآوری این گونه کمیاب را در زیستگاه‌های استان اصفهان به اثبات برسانیم.

سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست ادامه داد: زادآوری پلنگ ایرانی با شعار امسال روز جهانی محیط زیست «تنوع زیستی» همخوانی دارد و فراخوانی برای حفاظت و حمایت هرچه بیشتر از حیات وحش و تنوع زیستی است.

اکبری ادامه داد: زادآوری پلنگ ایرانی دستاورد جمعی و حاصل تلاش محیط بانان، مسئولان محیط زیست، سمن‌ها، خبرنگاران و حمایت مردم است که با هم‌افزایی توانستیم یک گونه در خطر انقراض را به مرحله زادآوری برسانیم.

وی گفت: وقتی امنیت زیستگاه‌ها فراهم شود، جمعیت طعمه‌ها افزایش یابد و نیازهای زیستی این گونه کمیاب تأمین شود در نتیجه پس از ۱۵-۲۰ سال تلاش و حفاظت برنامه محور در پناهگاه عباس‌آباد زادآوری یک گونه بزرگ جثه و در رأس هرم زنجیره غذایی را شاهد هستیم.

اکبری گفت: پناهگاه حیات وحش عباس آباد زیستگاه گونه‌های کمیاب و در خطر انقراض به ویژه گربه‌سانان است و از کوچک‌ترین گربه‌سان مانند گربه‌شنی تا بزرگ‌جثه‌ترین آن یعنی پلنگ ایرانی را در آن زیست می‌کنند.

سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست همچنین به برگزاری نمایشگاه مجازی تنوع زیستی اشاره و اظهار کرد: در این نمایشگاه ۵۰ تصویر ناب از طبیعت و حیات وحش شاخص استان اصفهان از جمله قوچ نماد تنوع زیستی این استان قابل مشاهده است.

وی اظهار امیدواری کرد: حمایت و حس مسئولیت اجتماعی برای حفاظت از تنوع زیستی استان مورد توجه قرار گیرد و همه به عنوان محیط‌بان از زیستگاه‌های طبیعی و حیات‌وحش حفاظت کنند.

کد خبر 519949

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha