دبیرشورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر مازندران نرخ شیوع موادمخدر در بین دانشجویان دانشگاه‌های دولتی استان را ۴.۲درصد اعلام کرد و گفت: این نرخ به نسبت میانگین ۳.۸درصدی کشوری نگران‌کننده است.

دانشگاه و اعتیاد

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، طبق آمار حدود ۱۵۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان تحصیل می‌کنند که از  این تعداد حدود ۲۳ هزار دانشجو در دانشگاه‌های دولتی مشغول تحصیل هستند و سهم دانشگاه‌های دولتی استان در آموزش عالی ۱۵ درصد است.

احمد مظفری سه‌شنبه ۲۰ خرداد گفت: کاهش سن اعتیاد و شیوع موادمخدر در بین زنان استان مازندران نیز از دیگر چالش‌های این حوزه است، امروزه هوشیاری خانواده‌ها و صد البته مردمی کردن مضرات و خطرات مصرف موادمخدر بسیار مهم شده است.

وی با اعلام آمار دیگری از نرخ شیوع در بین کارگران صنعتی استان که ۱۳.۷درصد است، افزود: افزایش ۳۸درصدی مرگ و میر ناشی از مصرف انواع موادمخدر در سال ۹۸ در مازندران نیز بسیار نگران‌کننده شده است.

دبیرشورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر مازندران اظهار کرد: طبق نتایج تحقیقات، موادمخدر زمینه‌ساز ۶۵درصد آسیب‌های اجتماعی و جرائم در جامعه است، بررسی‌ها نشان داده که ۶۵درصد همسرآزاری، ۵۵درصد طلاق، ۱۳درصد کودک‌آزاری، ۲۵درصد قتل عمد، ۲۳درصد نزاع و خشونت، ۳۰ درصد جرائم کیفری و ۱۰ درصد جرائم مالی به خاطر تهیه، توزیع و مصرف مواد مخدر است.

مظفری افزود: ۶۳درصد افراد فوت شده مواد مخدر در سال ۹۸ زیر ۴۰ سال سن داشتند که حدود ۴۷درصد آنان نیز مجرد بودند.

وی گفت: فقر و توسعه نیافتگی، خانواده نامناسب و از هم پاشیده، گسترش مناطق حاشیه‌ای و افزایش تبعیض در جامعه عامل گسترش آسیب‌های اجتماعی ناشی از موادمخدر است و از سوی دیگر ۶۰درصد جامعه از عوارض مصرف موادمخدر آگاه نیستند و باورهای غلط درمانی در حوزه موادمخدر نیز باید اصلاح شود.

وی از آغاز کارزار رسانه‌ای مضرات و زمینه‌ساز بودن آسیب‌های اجتماعی مصرف موادمخدر در مازندران خبر داد و افزود: شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان به همکاری و مساعدت رسانه‌ها نیاز دارد.

مظفری ادامه‌داد: ۴۱۹ مرکز درمانی موادمخدر در استان مازندران وجود دارد، در حال حاضر ۵۵ هزارو ۹۶۶نفر از معتادان استان داروی آگونیست، ۴۸هزارو ۶۳۷نفر متادون، پنج هزارو ۶۶۵نفر بوپرنورفین  و یکهزارو ۹۳۴نفر از معتادان استان نیز داروی اپیوم مصرف می‌کنند.

این مسئول شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران اظهار کرد: در سال ۹۸، ۶ هزار و ۳۸۰ معتاد در سطح این استان جمع‌آوری شدند که یک هزار و ۳۱۲ نفر از این معتادان موسوم به گروه‌های پرخطر برای ترک و نگهداری به مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ معرفی شدند.

وی یکی از طرح‌های مهم پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر مازندران را اجرای طرح یاریگران زندگی در بیش از ۲هزار مدرسه استان عنوان کرد و گفت: با هماهنگی آموزش و پرورش این طرح امسال آغاز شده است.

مازندران سه میلیون و ۲۵۸ هزار نفر جمعیت دارد که ۵۳ درصد از این جمعیت در شهرها و مابقی در روستاها سکونت دارند.

کد خبر 519917

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha