مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

گرم شدن هوا و آغاز فصل تابستان و استفاده بیشتر خانواده‌ها از شهربازی‌ها و مراکز تفریح جمعی لزوم توجه بیشتر به استاندارد دستگاه‌ها و وسایل بازی نصب‌شده در این استان را دوچندان کرده است.

شهربازی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، استانداردسازی وسایل بازی شهربازی‌ها همواره یکی از دغدغه‌های اجتماعی بوده و در صورت غفلت، خسارت‌ها و آسیب‌های مادی و معنوی زیادی بر جا می‌گذارد که پیشگیری از آن نیازمند نظارت مستمر دستگاه‌های ذی‌ربط و متولیان شهربازی‌ها است.

گاهی تیترهای رسانه‌ها از وقوع حوادث دردناکی در شهربازی‌ها خبر می‌دهند که درپی غفلت و در اوج لذت و شادی رخ داده‌اند. استفاده از تجهیزات فرسوده و غیراستاندارد و عدم استفاده از تجهیزات بازی ایمن در شهربازی‌ها تهدیدی است که شادی و نشاط را نشانه گرفته است و غفلت در استانداردسازی، بازی و نشاط کودکانه را به خاطره‌ای تلخ مبدل می‌سازد که پشیمانی از آن سودی ندارد.

با گرم شدن هوا و فصل تابستان روند استفاده از امکانات تفریحی و سرگرم‌کننده شهربازی‌ها افزایش می‌یابد و حتی در گوشه و کنار شهر هرجا که زمینی سبز دیده می‌شود، می‌توان خانواده‌هایی را که برای بازی و تفریح دل به طبیعت زده‌اند مشاهده کرد.

در سال‌های گذشته، همواره شهربازی‌های غیراستاندارد دغدغه خانواده‌های ایلامی در فصل تابستان برای بازی بچه‌ها بود و هر سال این معضل باعث تعطیلی بیشتر شهربازی‌های استان از سوی نهادهای نظارتی می‌شود.

در تابستان سال ۹۹ هم گویا خبری از استانداردسازی شهربازی‌های استان ایلام نیست و بچه‌ها و کودکان ایلامی باید یک سال دیگر را بدون شهربازی استاندارد سپری کنند.

کم بودن مراکز تفریحی و رفاهی، نبود پارک‌های تخصصی کودکان و شهربازی‌های غیراستاندارد از معضلاتی است که سال‌های سال است خانواده‌های ایلامی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

اجباری بودن استاندارد وسایل شهربازی‌ها و نقش آن در سلامت مردم به‌ویژه کودکان اهمیت دارد و چشم‌پوشی از آن بازی کردن با سلامت مردم است.

همه شهربازی‌های شهرداری‌های ایلام غیراستاندارد است

مدیر کل استاندارد ایلام با انتقاد از عدم همکاری شهرداری‌های استان و دیگر نهادهای متولی در خصوص استانداردسازی وسایل و تجهیزات شهربازی‌ها گفت: بیشترین مشکل وسایل تفریحی و بازی در زمینه استاندارد متوجه پارک‌های بازی شهرداری‌های استان است، به نوعی که می‌توان گفت همه این وسایل غیراستاندارد هستند.

مهناز همتی افزود: هم‌اکنون ۲۷۰ وسیله بازی کودکان در شهربازی‌های زیرمجموعه شهرداری‌ها در استان وجود دارد که همه آنها غیراستاندارد هستند.

وی در خصوص شهربازی‌های مستقر در مهدهای کودک‌ استان نیز اظهار کرد: با بازرسی‌های انجام‌شده از این مکان‌ها هیچ‌ کدام از وسایل بازی مهدهای کودک‌ استان استاندارد نیستند.

مدیر کل استاندارد ایلام با اشاره به اینکه تنها بخش خصوصی استانداردسازی وسایل بازی را رعایت کرده‌ است گفت: ۸۳ درصد شهربازی‌های این بخش استانداردسازی وسایل را رعایت کرده‌اند.

استانداردسازی تجهیزات شهربازی‌ها؛ نیازمند تعامل شهرداری

همتی افزود: در خصوص استانداردسازی تجهیزات بازی کودکان مکاتبات متعددی با شهرداری‌ها انجام گرفته و تاکید شده است قرارداد با بهره‌برداران در صورت کسب مجوز از استاندارد منعقد شود.

مدیر کل استاندارد ایلام تاکید کرد: سازه‌های بازی در پارک‌ها و شهربازی‌ها علاوه بر استاندارد کارخانه ساخت باید استاندارد نصب نیز دریافت کنند تا مجاز به فعالیت باشند.

وی با بیان اینکه تجهیزات شهربازی‌های استان ایلام مشکل حاد و خاصی ندارند افزود: تاکنون شهرداری‌ها توجه چندانی به این موضوع نداشته‌اند و همچنان برای این معضل اساسی تدبیر خاصی اندیشیده نشده است.

مدیر کل استاندارد ایلام یادآور شد: استانداردسازی تجهیزات بازی در مراکز بازی و تفریح می‌تواند از بروز خطرات و آسیب‌های احتمالی جلوگیری کند، امری که توجه به آن چندان که انتظار می‌رود جدی و مستمر نیست.

همتی ادامه داد: اداره کل استاندارد استان ایلام با توجه به شرح وظایف تعیین‌شده در بخش‌های مختلف به نصب و استقرار تجهیزات بازی استاندارد در پارک‌ها و شهربازی‌ها حساسیت ویژه‌ای دارد و موارد را با دقت بررسی می‌کند.

مسئولیت حوادث و عواقب راه‌اندازی وسایل بازی غیراستاندارد با بهره‌برداران و متولیان است

مدیر کل استاندارد ایلام گفت: تمامی مسئولیت حوادث و عواقب حقوقی ناشی از استفاده، راه‌اندازی و بهره‌برداری از تجهیزات فاقد مجوز استاندارد، متوجه بهره‌برداران و متولیان خواهد بود.

همتی تاکید کرد: نصب تجهیزات بازی در شهربازی و پارک‌ها منوط به ثبت آن در سامانه نظارت بر وسایل تفریحی است و این تجهیزات از سوی شرکت بازرسی که مورد تایید سازمان ملی استاندارد است بررسی و مجوز نصب و بهره‌برداری برای آنها صادر می‌شود و شهرداران مکلف هستند از بهره‌برداری تجهیزاتی که موفق به طی مراحل استانداردسازی و اخذ گواهی‌نامه استاندارد نشده‌اند ممانعت کنند.

شهرداری‌ها ضرورت استانداردسازی وسایل بازی کودکان را در قرارداد با بهره‌برداران قید کنند

مدیر کل استاندارد ایلام تاکید کرد: باید در قرارداد با بهره‌برداران شهربازی‌ها که توسط شهرداری‌ها تنظیم و منعقد می‌شود، استانداردسازی وسایل بازی به عنوان یک ضرورت کاری قید شود.

همتی افزود: شهرداری‌های استان باید در خصوص اجرای توصیه‌های قانونی و اصلاح فرایند انعقاد قرارداد با بهره‌برداران، حمایت و همکاری لازم را داشته باشند.

وی اظهار کرد: بازرسی‌های دوره‌ای و ادواری از شهربازی‌ها ۳ ماه یک بار انجام می‌شود و اعتبار مجوز استاندارد نیز به مدت یک سال خواهد بود.

با توجه به اجباری بودن استاندارد زمین و تجهیزات بازی واقع در بوستان‌ها، شهربازی‌ها و اماکن تفریحی و مهدهای کودک‌ و واگذاری بهره‌برداری از این مراکز و تجهیزات به پیمانکاران بخش خصوصی از طریق ارگان‌های مختلف باید فعالیت آن‌ها منوط به رعایت استانداردها و اخذ تاییدیه‌های لازم از اداره کل استاندارد باشد.

شایسته است با توجه به اینکه تامین سلامت کودکان مقدم بر سایر مسائل است دستگاه‌های متولی چون شهرداری‌ها با همکاری اداره کل استاندارد ایلام به فکر اقدام لازم برای نظارت بیشتر بر وسایل شهربازی‌های استان باشند.

کد خبر 519887

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha