معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد گفت: ۳ اثر تاریخی یزد در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و ۴ اثر نیز به عنوان واجد ارزش شناخته شد.

یزد

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی اصغر صمدیانی افزود: پیران‌گاه نرسی‌آباد، بقایای قلعه توران‌پشت و و قدم‌گاه توران‌پشت در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی ادامه داد:  پیران‌گاه در مرز محلات نصرآباد و کسنویه یزد، عبادت‌گاهی مشترک میان ادیان زرتشتی، یهودی و مسلمان است که پیروان هر سه دین، این محل را مقدس می‌شمارند.

صمدیانی اظهار کرد: همچنین خانه‌ کلانتری، محدوده بافت تاریخی ابرندآباد و نصرت‌آباد، بافت تاریخی روستای فراشاه و قنات خرانق، واجد ارزش شناخته شد و به زودی در فهرست آثار ملی قرار خواهد گرفت.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: با ثبت این آثار در فهرست آثار ملی کشور، تعداد آثار ثبت شده استان یزد به ۱۸۶۰ مورد افزایش یافت.

در سال ۹۸ تعداد ۵۹ اثر تاریخی و طبیعی استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، از این تعداد، ۳۶ اثر غیرمنقول، شش اثر منقول، ۱۲ اثر ناملموس، پنج اثر طبیعی و چهار مورد آن حریم آثار ثبتی بوده است.

مرمت یک‌هزار بنا

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد گفت: در طول سه سالی که از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد گذشته، حجم سرمایه‌گذاری در این عرصه قابل توجه بوده و نزدیک به یک‌هزار بنا مرمت شده است.

محسن عباسی‌هرفته در نشست خبری آنلاین خانه مطبوعات استان یزد افزود: این مرمت‌ها حدود یک‌هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را شامل می‌شود. همین موضوع بافت تاریخی یزد را به یک کارگاه بزرگ مرمتی تبدیل کرده که در کل کشور بی‌نظیر است.

وی ادامه داد: یزد با فاصله بسیاری نسبت به شهرهای دیگر، پیشتاز حفاظت از بافت تاریخی است. امروز خوشحالیم که از این تعداد بنا، حدود ۷۵۰ بنا توسط بخش خصوصی مرمت شده و این میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شرایط فعلی اقتصادی بسیار با اهمیت و خوب است.

عباسی‌هرفته بیان کرد: امکان بازپس‌گیری عنوان جهانی یزد در صورت انجام نشدن تعهدات مرمتی وجود دارد.

تجلیل از پیشکسوتان حصیربافی

شش بانوی پیشکسوت صنایع دستی حصیربافی شهرستان بافق به مناسبت ۲۱ خرداد، روز جهانی صنایع دستی، با حضور تعدادی از مسئولان محلی، تجلیل شدند.

فاطمه کارگران، بی‌بی‌جان مهری، معصومه برزگری، فاطمه طالعی، زری زرگری و فاطمه مرشدزاده، بانوانی بودند که مورد تجلیل قرار گرفتند.

 حصیربافی از جمله هنرهای سنتی شهرستان بافق است که بهمن سال ۹۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

کد خبر 519858

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha