اعضای شورای شهر تهران در جریان دویست و نوزدهمین جلسه شورا، باغ بودن یا نبودن برخی پلاک‌های ثبتی پایتخت را مورد بررسی قرار دادند.

شوراي شهر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، در بررسی نخستین پلاک ثبتی، ابتدا محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی گفت: این پلاک ثبتی در منطقه ۲ (سعادت آباد) قرار دارد و مساحت آن ۱۷۵۰ متر است. نظر کمیسیون ماده ۱۲ مبنی بر باغ نبودن این ملک است. اما این پرونده از جمله پرونده‌هایی است که نیاز به بررسی بیشتری دارد چراکه در این ملک حدنصاب درختان وجود دارد اما از سوی دیگر بنای ساخته شده در این ملک بیشتر است و به نظر کمیسیون شهرسازی، این ملک باغ نیست.

علی اعطا در واکنش به سخنان سالاری گفت: این ملک باغ است چراکه حدنصاب درختان را دارد.

سپس زهرا نژادبهرام عضو دیگر کمیسیون معماری و شهرسازی گفت: در این پرونده حق عمومی و خصوصی باید در نظر گرفته شود. در این زمین، درخت وجود دارد اما متراژ بنای ساخته شده در آن بیشتر است و به نظر من این ملک باغ نیست.

در ادامه روند بررسی باغ بودن یا نبودن این پرونده، این ملک به رای گذاشته شد و اعضای شورای اسلامی شهر تهران به آن رای غیرباغ دادند.

در ادامه، محمد سالاری در تشریح پرونده دیگری گفت: این ملک در بلوار فرحزادی منطقه دو قرار دارد و مساحت آن ۱۵۴۰ متر است. کاربری قدیم آن پارک بوده است و با این که زیر پهنه‌اش ۲۲۲ دارد اما لایه پارک و فضای سبز تثبیت شده نیز دارد.

او ادامه داد: این ملک قبلا پارک بوده و حد نصاب درختان این زمین ۶۲ درخت است اما در حال حاضر ۵۲ اصله درخت دارد و شواهد و قراین نشان می‌دهد این ملک باغ است و کمیسیون تخصصی نیز نظرش مبنی بر باغ بودن این ملک است.

سالاری افزود: البته این پرونده یک نکته دارد. در تاریخ ۲۷ اسفند سال ۹۸ به صورت سیستمی برگشت داده شده و جای ما امضا زدند و پرونده را برگرداندند. این در حالی است که این مهم تنها با امضا رئیس شورای اتفاق می‌افتد.

هاشمی در واکنش به این اظهارات سالاری گفت: این موضوع را مکتوب به ما ارائه دهید تا حراست آن را پیگیری کند که چرا این اتفاق رخ داده است.

در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران ملک ۱۵۴۰ متری در بلوار فرحزادی را نیز باغ اعلام کردند.

سپس محمد سالاری در تشریح جزئیات یک پرونده دیگر گفت: این ملک ۵۱۴ متر مربع مساحت دارد که در فرمانیه در منطقه یک واقع شده است.

او با بیان این که سند مادر این ملک را یک قطعه باغ- عمارت تعیین کرده است، گفت: کمیسیون ماده هفت این ملک را در دهه ۷۰ با داشتن ۹ اصله درخت باغ اعلام کرد و بعد از آن نیز در دهه ۸۰ مجددا این ملک باغ اعلام شد اما مسئله این جا است که یکی از شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری رای کمیسیون ماده هفت مبنی بر باغ بودن را ابطال کرده و نظر ما نیز مبنی بر باغ نبودن است.

زهرا صدراعظم نوری در مخالفت با این نظر کمیسیون گفت: محیط بن درختان این ملک زیاد است و سند مادر نیز باغ اعلام شده و جای سوال است چرا اعضا رای بر باغ نبودن می‌دهند.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در نهایت این ملک را غیرباغ اعلام کردند.

سپس پرونده ملک دیگری مورد بررسی قرار گرفت. سالاری در تشریح جزئیات این پرونده گفت: این ملک در شهر ری واقع شده و مساحت آن ۱۳۵۴ مترمربع است. زیر پهنه آن تجاری و خدماتی تعیین شده و در سند آن قید شده که عرصه و عیان باغ است. نظر کمیسیون تخصصی نیز با توجه به این که در سند باغ قید شده این است که این ملک باغ است.

حسن خلیل‌آبادی در مخالفت با رای صادره گفت: این زمین مزرعه سبزی کاری بوده و نه باغ و حالا آب و درخت ندارد. چگونه این زمین را باغ اعلام می‌کنید؟

حسن رسولی در موافقت با نظر کمیسیون گفت: سند این ملک باغ تعیین شده و که یکی از قیود پنج گانه تشخیص باغ است و نمی‌توانیم در حالی که سند از کلمه باغ بودن استفاده کرده ما این ملک را غیر باغ اعلام کنیم.

سپس زهرا نژاد بهرام گفت: سند تک برگی این ملک در سال ۹۲ اخذ شده و به یاد داریم که در آن زمان تمایل برای ساخت برج- باغ زیاد بود و همه تلاش می‌کردند که ملکشان باغ اعلام شود. و حالا این ملک باغ اعلام شده در حالی که بایر و مزروعی است؛ محسن هاشمی در واکنش به این سخنان گفت: مالک مقصر است که سند باغ گرفته است.

به گزارش ایلنا، در نهایت اعضای شورای شهر تهران این ملک را باغ اعلام کردند.

در ادامه سالاری در تشریح پرونده دیگری اظهار داشت: این ملک ۱۱۲۲ متر مساحت دارد و در بلوار فرهنگ واقع شده است و زیر پهنه آن جی ۳۱۱ است. کمیسیون ماده هفت رای بر فاقد درخت بودن داده و کمیسیون ماده ۱۲ نیز این زمین را بایر اعلام کرده و در حال حاضر نیز این زمین فاقد درخت است و بررسی‌های کمیسیون شهرسازی نشان می‌دهد که این ملک باغ نیست.

سالاری ادامه داد: اما این ملک نکته دارد و افراد غیر درصدد تصرف این ملک بودند و سعی داشتند که با کاشت درخت در بلند مدت این زمین را تصرف کنند که مالک متوجه شده و به دادگاه شکایت می‌کنند و نهایتا دادگاه رای به قلع درختان داده و نهایتا درختان جابجا می‌شوند.

هاشمی در واکنش به این سخنان گفت: رای دادگاه درست نبوده مگر می‌شود موجود زنده را کشت؟

محمد سالاری در واکنش به این تذکر گفت: درختان قطع نشدند بلکه جابجا شدند.

صدراعظم نوری در مخالفت با رای کمیسیون شهرسازی اظهار کرد: این که گفته می‌شود در راستای تصرف عدوانی اقدام به کاشت درخت کرده‌اند عجیب است چرا که باید اول دیوار کشی می‌کردند و این که دادگاه هم رای به قطع درخت داده عجیب است و این در حالی است که این ملک در پهنه مهم رود دره قرار دارد و باید پیوستگی اراضی را نیز در نظر بگیریم.

رسولی در واکنش به این سخنان گفت: از نظر ما ملاک رای دادگاه است و قاضی حکم داده و عنوان پرونده نیز تصرف عدوانی توسط افراد غیر بوده است و کاشتن درختان نیز در راستای تصرف بوده نه رضای خدا. و حالا دادگاه حکم بر جابجایی درختان داده است.

به گزارش ایلنا، نظر کمیسیون شهرسازی مبنی بر باغ نبودن به تصویب رسید.

در ادامه سالاری در تشریح یک پرونده دیگر گفت: این قطعه زمین بیش از ۵۸۰ متر مساحت دارد که در خیابان آزادی در منطقه ۱۰ واقع شده است که کاربری این زمین مسکونی بوده اما حالا این زمین رها شده است و با این که حد نصاب درختان باید ۲۴ درخت باشد اما حالا ۳۰ اصله درخت دارد و رای ما نیز مبنی بر باغ بودن است.

به گزارش ایلنا، اعضای شورای اسلامی شهر تهران این ملک را نیز باغ اعلام کردند.

سالاری در ادامه مشخصات پرونده دیگری را قرائت کرد و گفت: این پرونده مربوط به زمینی با مساحت ۶۰۴ متر در خیابان بهاآفرین خیابان ولیعصر در منطقه شش است. کاربری قدیم آن مسکونی بوده و با این که درختان آن ۲۹ اصله درخت است اما از آن جای که سطح اشغال ساختمان بالا است و از سال ۳۵ این بنا در ملک قرار داشته از نظر ما این ملک باغ نیست.

 در نهایت اعضای شورای شهر تهران این ملک را غیرباغ اعلام کردند.

در ادامه سالاری در تشریح یک پلاک ثبتی دیگر گفت: یک قطعه زمین به مساحت ۱۲ هزار و ۶۰۰ متر در خیابان شهید عراقی واقع در منطقه ۴ وجود دارد که عرصه و عیان آن باغ تعیین شده و صراحتا در سند اعلام شده که این زمین باغ است و بیش از ۲۰۰ اصله درخت نیز در این زمین قرار دارند و کمیسیون ماده ۱۲ نیز اعلام کرده است که با توجه به تعداد درختان این ملک باغ است و ما نیز آن را باغ اعلام می‌کنیم.

به گزارش ایلنا، اعضای شورای شهر تهران این ملک ۱۲ هزار متری در خیابان شهید عراقی را باغ اعلام کردند.

کد خبر 519843

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha