قد کشیدن در دامان والدینی خیرخواه و گذر از روزهای ناهموار زندگی دلیل مهمی برای انتخاب این مسیر بود.

نیکوکاری

همشهری‌آنلاین_ زهرا بلندی: مسیری که والدین‌شان به آنها آموخت باعث شد تا درد مردم را درد خود بدانند و کمک کردن به آنها را جزء وظایفشان بشمارند. تعدادی از بانوان ساکن در منطقه۱۹ بیش از یک دهه است با مشارکت یکدیگر به فعالیت‌های خیرخواهانه‌ای همچون تهیه جهیزیه، سبدکالا، دارو برای بیماران خاص، اشتغالزایی، برگزاری مراسم ازدواج آسان، اعطای وام قرض‌الحسنه و... می‌پردازند. برای آشنایی با این گروه، در سرای محله بهمنیار که محل تجمع‌شان است، با آنها همراه شده‌ایم. 

امروز روز توزیع بن نان هفتگی است. گروهی از بانوان خیّر منطقه در ساختمان سرای محله بهمنیار حضور دارند و گروهی که برای دریافت بن به اینجا آمده‌اند، یکی یکی وارد ساختمان می‌شوند. «مریم» نخستین مراجعه‌کننده است. گوشه چادرش را به دندان گرفته و سراسیمه پله‌ها را بالا می‌آید. ضمن احوالپرسی گرم با یکی از بانوان حاضر در اتاق روی صندلی می‌نشیند تا نفسی تازه کند. این ساکن میانسال محله بهمنیار که از ۵سال پیش به دلیل شرایط نامناسب مالی خانواده تحت پوشش این گروه قرار گرفته، با اشاره به اینکه با وجود بهره‌مندی از کمک‌ها شناخت کافی از همه اعضا ندارد، می‌گوید: «نه تنها من، بلکه بسیاری از بانوان محله در شرایط سخت با کمک‌های این گروه روزگارمان را سپری کرده‌ایم. در مناسبت‌های مختلف برای دریافت لباس، میوه یا اقلام دیگر با ما تماس می‌گیرند تا به اینجا بیاییم. جالب است برخی از این بانوان خودشان هم از شرایط مالی خوبی بهره‌مند نیستند، اما برای حمایت از نیازمندان به جمع‌آوری کمک‌های مالی می‌پردازند.»
اعضای گروه لباس نباتی رنگ عروس را روی دستانشان پهن کرده‌اند. لبخند رضایت بر لب دارند و برای رفع یکی از دغدغه‌های زوجی جوان که تهیه لباس عروس است، شکرگزاری می‌کنند. 
«علاوه بر ارائه بن نان، سبدکالا، تهیه دارو برای بیماران خاص، اشتغالزایی و تدارک جهیزیه و سیسمونی، توزیع غذای گرم، تهیه پول پیش خانه برای افراد بی‌خانمان و... برگزاری ازدواج آسان برای زوج‌های جوان هم جزء اقدام‌هایی است که توسط این گروه انجام می‌شود.»
«منور محمودی» عضو جوانی که سال‌هاست به‌عنوان مسئول آی.تی و مربی حسابداری در سرای محله بهمنیار فعالیت دارد و از سال۱۳۹۵ داوطلبانه مسئولیت مجمع خیّران منطقه۱۹ را به عهده گرفته، با بیان این موضوع می‌گوید: «خدا بیامرز مادرم همیشه مخفیانه در امور خیرخواهانه مشارکت داشت. رشد در دامان چنین مادری عامل مهمی بود تا بتوانم ادامه‌دهنده راهش باشم. راستی آزمایی، شناسایی نیازمندان و معرفی خانواده‌های نیازمند به بانوان خیّر محله یکی از وظایف مهم من در این گروه است.»
مسئول مجمع خیّران در ادامه می‌گوید: «این مجمع با هدف جلوگیری از موازی‌کاری در کمک‌رسانی به نیازمندان با مشارکت خیّران منطقه۱۹ شکل گرفت. در حال حاضر ۸۰۰نفر تحت پوشش این مجمع هستند و ۲۵نفر در آن فعالیت می‌کنند. هریک از اعضا سابقه سال‌ها فعالیت در امور خیریه دارند و ضمن ادامه فعالیت‌های فردی با اعضای مجمع خیّران هم مشارکت و همفکری می‌کنند.» 

  •  شناسایی خیّران هم محلی

بانوان ساکن منطقه۱۹ که مدام تلاش‌های یکدیگر را تحسین کرده و جمله‌های محبت‌آمیز نثار هم می‌کنند، انگار سال‌هاست در کنار هم کار می‌کنند. تلفن‌های همراهشان بی‌وفقه زنگ می‌خورد. یا درحال پاسخگویی به درخواست‌های نیازمندان هستند یا با خیّرانی که برای همکاری اعلام آمادگی کرده‌اند قرار ملاقات می‌گذارند. «فرحناز صبوری» بانویی که از ۲۲سال پیش فعالیت‌های جهادی خود را آغاز کرده، با اشاره به اینکه از نوجوانی علاقه‌مند به مشارکت در چنین اموری بوده است، می‌گوید: «به توصیه یکی از اولیای دانش‌آموزان مدرسه دخترم که در امور خیریه فعالیت داشت وارد این کار شدم. به مرور دایره ارتباطاتم با خیّران گسترده‌تر شد و تصمیم گرفتم شخصاً این کار را ادامه دهم.» وی که ضمن عضویت در گروه جهادی مسجد امام حسن مجتبی(ع) محله نازی‌آباد، از ۱۰سال پیش با بانوان خیّر منطقه۱۹ هم در ارتباط است، می‌گوید: «نه تنها در مناطق۱۶ و۱۹، بلکه در سایر مناطق و شهرهای دیگر هم در فعالیت‌های جهادی همچون حمایت از دانش‌آموزان نیازمند و خانواده‌هایشان، تهیه جهیزیه و اعطای وام قرض‌الحسنه، حمایت از بیماران خاص و.... مشارکت دارم.» صبوری با ارادت خاصی که به شهدای گمنام دارد، می‌گوید: «همگی دوست داریم تا حد امکان با افراد تحت پوشش ارتباط مستقیم نداشته باشیم و گمنام فعالیت کنیم. بیشتر تمرکز خود را برای رایزنی با خیّران و آماده‌سازی مطالبات آنها صرف می‌کنیم، اما با این حال بعد از این همه سال بین اهالی محله شناخته شده‌ایم و برای بهره‌مندی از کمک‌ها گاهی با ما تماس‌هایی هم گرفته می‌شود.» 

  •  درس روزهای سخت را پس می‌دهم

«در زندگی سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌ام. روزهایم با بی‌پولی و بدون سرپناه به سر شد، اما تسلیم نشدم. با کمک خدا و برخی دوستان خیّر بر مشکلاتم فائق آمدم و توفیق حضور در جمع خیّران هم نصیبم شد.»
«فریبا یاورزاده» بانویی که از ۱۲سال پیش فعالیت‌های خیرخواهانه خود را در این منطقه آغاز کرده و ۵سال است که در مجمع خیّران منطقه۱۹ عضو شده، با بیان این توضیحات می‌گوید: «اعتقاد دارم کسی که خودش مشکلات را از نزدیک لمس کرده می‌تواند شرایط افراد گرفتار را بهتر درک کند.» او از فعالیت‌هایش در بحث درمانی، تهیه جهیزیه، تأمین لباس‌های نو و در حد نو، دارو برای بیماران سرطانی و دیالیزی، ازدواج آسان، اشتغالزایی و... یاد کرده و درباره مشارکتش در مقابله با ویروس کرونا از ابتدای سال هم می‌گوید: «تهیه شیرخشک برای خانواده‌هایی که توانایی خرید آن را نداشتند، پرداخت اجاره خانه برخی افراد که به خاطر کرونا بیکار شده‌اند و توزیع سبدکالا بین آنها از جمله فعالیت‌هایی است که در این شرایط با مشارکت خیّران انجام شده است.» یاورزاده با اشاره به اینکه مشارکت در کار خیر را با خانم صبوری آغاز کرده، می‌گوید: «بعد از ورود به این حوزه کم‌کم با گروه‌های خیرخواه آشنا شدم. با همراهی معتمدان محله به شناسایی نیازمندان پرداختم و تلاش کردم به‌صورت غیرمستقیم حمایت‌کننده این افراد باشم.» او با یادآوری اینکه همه این کمک‌ها حاصل اعتماد و حمایت مردم بوده است، می‌گوید: «در همه مناطق شهر از محله پانزده خرداد تا تجریش خیّر جذب کرده‌ام. کمک‌ها را از خیّران تحویل می‌گیرم و به افراد نیازمند اهدا می‌کنم. علاوه بر این، سابقه فعالیت در قرارگاه جهادی امام رضا(ع) را هم دارم و در مجمع خیّران منطقه هم کماکان فعالیت می‌کنم.»

  •  تولید ۵۵۰ماسک برای اهدا

سال‌های زیادی است که در محله شریعتی جنوبی سالن آرایشی دارد. به دلیل اشتغال در چنین فضایی با خانم‌های زیادی در سطوح مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ارتباط دارد. «توران حقی» بانوی خوشرویی را می‌گوییم که از ۲۵سال پیش فعالیت در امور خیریه را با پذیرش رایگان و نیم بهای عروس‌های بی‌بضاعت آغاز کرده و به مرور زمان قدم‌های بزرگ‌تری در این زمینه برداشته است. این بانوی میانسال با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین دلایل فعالیتش در چنین اموری جدال با مشکلاتی بوده که در مسیر زندگی‌اش قرار گرفته، می‌گوید: «کمک کردن به افرادی که نیازمند کمک هستند، به‌خصوص بانوان سرپرست خانوار و بدسرپرست، خواسته قلبی‌ام بود که خوشبختانه سال‌های زیادی است فرصت انجام آن با مشارکت خیّران نصیبم شده است. به مرور زمان توزیع سبدکالا، ارائه کمک هزینه خرید جهیزیه به عروس‌های بی‌بضاعت، کمک به بیماران، مستأجران و بانوان بدسرپرست و بی‌سرپرست از عمده کارهایی است که انجام می‌دهم.» این بانو که در خیاطی هم مهارت دارد، درباره اقداماتی که در روزهای مبارزه با ویروس کرونا انجام داده، می‌گوید: «روبه رو شدن کادر درمان با کمبود ماسک عامل مهمی بود تا فوراً آغاز به تولید ماسک کنم. به تنهایی ۵۵۰ماسک تولید کردم و آنها را به حوزه بسیج تحویل دادم تا به دست کادر درمانی برسانند.» 

  •  خیّری از تبار «خونین شهر»

«مژگان جعفری» یکی دیگر از بانوان خیّر است که در این جمع حضور دارد. اصالتش به خرمشهر برمی‌گردد و سال۱۳۵۹ در بحبوحه جنگ تحمیلی، خانواده‌اش را از دست داده است. بانوی ۴۹ساله و بازنشسته نیروی انتظامی که از ۳۰سال پیش بعد از ازدواج به تهران مهاجرت کرده، درباره آغاز فعالیتش در امور خیریه می‌گوید: «بعد از فوت پدر و مادرم همسایه‌ها خیلی هوای من را داشتند. محبت‌های آنها باعث شد تا کمک به همنوعانم رایاد بگیرم و کم و بیش در کمک‌رسانی به مردم در مؤسسه‌های خیریه مختلف فعالیت کنم.» جعفری با اشاره به اینکه از ۱۰سال پیش بعد از آشنایی با خانم یاورزاده فعالیت در امور خیریه منطقه۱۹ را آغاز کرده، می‌گوید: «همسرم فوت شده و همراه ۴فرزندم زندگی می‌کنم. سال‌های زیادی است به‌صورت سیار به فعالیت‌هایی همچون حمایت از افراد کمتربرخوردار مجتمع مسکونی که در آن سکونت دارم، تهیه داروهای بیماران دیالیزی، مبتلا به سرطان و...، اشتغالزایی برای بانوان بی‌سرپرست، تهیه جهیزیه، تأمین هزینه ترک اعتیاد با مشارکت مؤسسه‌های خیریه و... می‌پردازم و اکنون ضمن همکاری با اعضای مجمع خیّران منطقه۱۹ دوست دارم بتوانم یک مؤسسه خیریه در مجتمع مسکونی‌مان برای حمایت از نیازمندان و افراد آسیب دیده راه‌اندازی کنم.»
 

  • آشنایی با مؤسسه خیریه ائمه معصومین(ع)/ یک رسم خانوادگی در محله دولتخواه جنوبی

مؤسسه خیریه ائمه معصومین(ع) یکی از مؤسسه‌های خیریه منطقه۱۹ است که از سال۱۳۸۰ با هدف حمایت از ایتام، بانوان بی‌سرپرست و بدسرپرست و معلولان توسط «صدیقه چراغی» یکی از بانوان خیّر محله دولتخواه جنوبی شکل گرفته و اکنون بیش از ۴۰۰خانوار را تحت پوشش خود قرار داده است. 


مدیر ۴۹ساله این مؤسسه که از سال۱۳۶۶ در این محله زندگی می‌کند و سابقه فعالیت در شورایاری، مدیریت محله، کمیته امداد و... را در کارنامه‌اش دارد، درباره دلایل راه‌اندازی این مؤسسه می‌گوید: «اصالتم به شهرستان دورود لرستان برمی‌گردد. کمک به همنوعان از قدیم رسم خانوادگی ما بود و ضمن همراهی پدر و مادرم نخستین فعالیت جدی‌ام را با خدمت‌رسانی به جبهه‌های جنگ در مسجدجامع دورود آغاز کردم. بعد از مهاجرت به تهران و محله دولتخواه شمالی، نه تنها فعالیت‌هایم قطع نشد، بلکه با توان بیشتر راهم را ادامه دادم.»
چراغی با اشاره به اینکه برای نظم‌بخشیدن به فعالیت‌هایش، این مؤسسه را در سال۱۳۸۰ تأسیس و سال۱۳۸۵ مجوز رسمی آن را دریافت کرده است، می‌گوید: «خدماتی همچون توزیع سبد کالا، نوشت‌افزار، ارائه کمک هزینه تحصیلی، حمایت از معلولان، توانمندسازی بانوان، اشتغالزایی، تهیه جهیزیه، سیسمونی و... از جمله اقداماتی است که به افراد تحت پوشش این مؤسسه به‌صورت مستمر ارائه می‌شود.»
وی در ادامه به فعالیت‌هایی که طی چند ماه اخیر برای مبارزه با کرونا در این مؤسسه انجام شده اشاره کرده و می‌گوید: «با همکاری اعضا و هیئت امنای مؤسسه، جامایع دستشویی و سطل زباله در کوره‌های آجرپزی دولتخواه جنوبی نصب کرده‌ایم تا پروتکل‌های بهداشتی به درستی در کوره‌ها اجرا شود. در این مدت تا حد امکان به آموزش و آگاه‌سازی شهروندان ساکن در کوره‌پزخانه‌ها پرداخته‌ایم و ضمن شناسایی خانواده‌های آسیب دیده از ویروس کرونا، حمایت از آنها را در برنامه‌های‌مان قرار دادیم.»

کد خبر 519793

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha