مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
۰ نفر

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم و امور فرهنگی و اجتماعی دادگستری کل استان کرمان گفت: وجود مشکلات متعدد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و شهرسازی در حاشیه شهرکرمان زیبنده نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست.

حاشیه شهر

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، سیدمهدی قویدل در بازدید از شهرک حاشیه‌ای صنعتی کرمان افزود: دو اصل بسیار مهمی که در دستور کار این معاونت قرار دارد؛ ارتقا مسئولیت اجتماعی و افزایش سطح مطالبه گری قانونمند مردم به‌منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم و امور فرهنگی و اجتماعی دادگستری کل استان کرمان با تأکید بر اینکه مردم باید از حق‌وحقوق خودآگاه شده و آن‌ها را از مجاری قانونی پیگیری کنند، اظهار کرد: اکنون نظام قضایی کشور به دنبال اقدامات پیشگیرانه بوده و به‌جای برخورد، مساله توانمندسازی اجتماعی را مدنظر قرار داده است، بنابراین فرهنگ‌سازی و ارتقا آگاهی‌های عمومی از اولویت‌های ما محسوب می‌شود.

قویدل سپس با برشمردن چالش‌های حاشیه شهر کرمان به‌خصوص شهرک صنعتی، افزود: در این منطقه فعالیت کارگاه‌های پسماند زباله، کوره‌ها و کارگاه‌های دباغی مشکل ایجاد کرده، همچنین به دلیل عدم وجود آب آشامیدنی سالم، بیماری سالک و کرونا نیز شایع شده است.

وی ادامه داد: نباید در مرکز استان شاهد انشعاب غیرمجاز برق یا مشکلات آب آشامیدنی، اعتیاد، فقر فرهنگی، بیکاری، عدم انگیزه و سایر آسیب‌ها باشیم، ضمن اینکه باید برای هر منطقه چاره بومی اندیشیده و نسخه متناسب با همان ناحیه پیچیده شود.

این مقام قضایی با تأکید بر اینکه مردم باید بدانند چنانچه درخواستی را مطرح و پیگیری کنند به پاسخ خواهند رسید، گفت: بعد از شناسایی نقاط و ظرفیت‌های آسیب‌زا باید در کنار مطالبه گری راهکارهای عملی ارائه شود، البته با پیشگیری وضعی نیز می‌توان از بروز بسیاری از جرائم جلوگیری کرد.

قویدل ضمن یادآوری اینکه نباید در انعکاس واقعیت‌ها تعارف داشت، تصریح کرد: مردم به مشکلات پیرامون خود اِشراف دارند ازاین‌رو تشویق آن‌ها به داشتن مسئولیت اجتماعی و مشارکت در حل معضلات هم به کاهش آسیب‌ها و جامعه‌ای سالم کمک خواهد کرد و هم بازوان قدرتمندی برای دستگاه قضا خواهند بود.

وی در ادامه به عضویت هرچه بیشتر مردم در سامانه سجام تأکید کرد و گفت: سامانه جامع اطلاعات مردمی راه‌حل بسیار مناسبی برای انعکاس موانع، مشکلات و آسیب‌های جامعه است بنابراین همه افراد می‌توانند در این سامانه به آدرس http: //sajam. scpd. ir ثبت‌نام کرده و از محفوظ ماندن مشخصات خود و همچنین پیگیری دقیق مسائل مطمئن باشند.

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم و امور فرهنگی و اجتماعی دادگستری کل استان کرمان اضافه کرد: این معاونت قصد دارد با برنامه‌ریزی، از موازی کاری و اقدامات جزیره‌ای جلوگیری کند و از آنجاکه حضور مسئولان اجرایی در مناطق حاشیه شهر الزامی است ما زمینه این حضور را فراهم خواهیم کرد.

قویدل گفت: با توجه به  فعالیت ۶ اداره فرهنگی-اجتماعی، پیشگیری‌های مردمی و مشارکت‌های مدنی، حقوقی-قضایی، وضعی-امنیتی، برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی در معاونت پیشگیری،  این ادارات اقدامات متعددی را در زمینه‌های مختلف انجام داده و از طرح‌های اثربخش در راستای کاهش فقر، مهاجرت، کودکان کار و بازمانده از تحصیل، پیشگیری اعتیاد و سایر آسیب‌ها در حاشیه شهر استقبال خواهند کرد.

وی افزود: به‌علاوه می‌توان در مناطق حاشیه‌ای همچون شهرک صنعتی از ظرفیت مُصلحین برای کاهش آسیب‌ها و افزایش صلح و سازش استفاده کرد، طرح سلامت روانی اجتماعی نیز در برخی شهرهای کشور اجرا شده و یکی از گروه‌های هدف این طرح شهرک صنعتی کرمان است که باهمت اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، فرمانداری، معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان و دانشگاه علوم پزشکی کرمان اجرایی خواهد شد.

در این بازدید مدیر دفتر تسهیل گری شهرک صنعتی کرمان نیز افزود:با توجه به وجود برخی از معتادان متجاهر در این منطقه فروپاشی خانواده، بیکاری، اعتیاد، اخراج از محل کار، شرب خمر و از دست دادن شبکه‌های حمایت اجتماعی و مشکلات بهداشتی از جمله دلایل این معضل است که درنتیجه موجب بروز مشکلاتی همچون ناامنی، دزدی، خشونت جنسی، اعتیاد و آسیب‌های متعدد دیگر می‌شود.

علما ثانی ادامه داد: شهرک صنعتی به چهار بخش تقسیم می‌شود و از بین جوانان، افرادی به‌عنوان هوشیار محله انتخاب‌شده‌اند که در حفظ امنیت برای خانواده خود کمک می‌کنند، همچنین ۴۵ کودک در برنامه‌های کتاب‌خوانی شرکت کرده و صندوق پویندگان مهر نیز راه‌اندازی شده است.

ثانی افزود: با توجه به حضور بانوان شهرک صنعتی در کلاس‌های هنری  این آموزش‌ها در رشته‌های پته‌دوزی و قالی‌بافی ارائه می‌شود، به‌علاوه در زمینه آموزش مهارت‌های زندگی، همیارهای محله، شرکت در نمایشگاه‌های شهروندی، شناسایی زنان سرپرست خانوار و کودکان بازمانده از تحصیل نیز اقداماتی انجام‌شده است.

کد خبر 519791

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha