روزهای اخیر با ادامه یافتن اعتراض سراسری آمریکا به سیستم خشونت سازمان‌یافته علیه سیاه‌پوستان، فروش کتاب‌هایی در این زمینه افزایش قابل توجه یافته است.

پرفروش های تبعیض نژادی

به گزارش همشهری آنلاین، مهر به نقل از رویترز نوشت: ادبیاتی که درباره تاریخچه تبعیض نژادی در آمریکاست، از «شکنندگی سفیدپوستان» گرفته تا «جیم کرو جدید»، حالا دارد بسیار پرفروش می‌شود؛ چون آمریکایی‌ها می‌خواهند در حالی که اعتراض‌ها نسبت به کشته شدن سیاهپوستان غیرمسلح توسط پلیس افزایش می‌یابد، اطلاعات خود را درباره نژادپرستی نیز افزایش دهند.

جورج فلوید بعد از ۸ دقیقه گیر کردن زیر زانوی یک افسر پلیس سفیدپوست جان باخت و مرگ او باعث شکل‌گیری چند هفته اعتراض‌های خیابانی در سراسر آمریکا و دیگر کشورها شد؛ حالا آمریکایی‌ها دارند رو به کتاب‌ها، فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی می‌آورند که دهه‌ها تبعیض را به نمایش می‌گذارند.

به همین دلیل کتاب‌های غیرداستانی درباره تجربه سیاهپوستان در صدر لیست پرفروش‌های آمازون قرار گرفته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به کتاب‌های کودکان از جمله «ما متفاوت هستیم، ما یکی هستیم» از مجموعه «سسمی استریت» اشاره کرد. بسیاری از عناوین این کتاب کاملاً فروش رفته‌اند و حتی نسخه‌های دست دوم هم با قیمت‌هایی تا ۵۰ دلار به فروش می‌روند.

در وبسایت بارنز اند نوبل، ۸ کتاب از ۱۰ کتاب پرفروش، عناوینی درباره سیاهان هستند که قبلاً منتشر شده بودند که از جمله آن‌ها می‌توان به «بین دنیا و من» نوشته تا-نهیسی کوتس و «پس می‌خواهی درباره نژاد صحبت کنی» نوشته ایجئوما اولوئو اشاره کرد.

ابرام اکس کندی نویسنده کتاب «چطور ضدنژادپرست باشیم» این هفته در توییتر نوشت: «این اتفاق هر روز نمی‌افتد. پرفروش‌ترین کتاب‌های شماره یک و دو حال حاضر آمازون دو کتابی هستند که نژادپرستی را به چالش می‌کشند. این کار شماست.»

این نویسنده کتاب دیگری هم در دست چاپ دارد که با عنوان «کودک ضدنژادپرست» برنامه انتشارش جلو افتاده و به زودی وارد بازار کتاب می‌شود.

کندی که برنده جایزه کتاب ملی آمریکا است، در دانشگاه واشینگتن مدیریت انجمنی به نام تحقیقات ضدنژادپرستی را برعهده دارد و این پنجمین کتابش است که منتشر می‌شود.

کتاب «مهر خورده» نوشته جیسون رینولدز که با اقتباس از کتابی از کندی نوشته شده نیز کتاب شماره یک بخش نوجوانان نیویورک تایمز شده است. این کتاب تاریخی درباره ایده‌های نژادی در میان سه دسته از مردم است. هدف این کتاب کمک به نوجوانان برای درک ریشه‌های نژادی است.

با رشد اعتراض‌ها و عبور آن‌ها از خطوط رنگ پوست، آمریکایی‌ها مشغول جمع‌آوری لیست کتاب‌های مرتبط و معرفی کردن آثار به یکدیگر هستند. حامیان جنبش مقابله با نژادپرستی همچنین از مردم می‌خواهند خریدهای خود را از طریق کتاب‌فروشی‌های تحت مالکیت سیاهپوستان یا کتاب‌فروشی‌های مستقل انجام بدهند.

پیشنهادها به عرصه فیلم و تلویزیون هم می‌رسند و برنامه‌هایی چون «سفیدپوستان عزیز»، «مون‌لایت» و «کار درست را انجام بده» پرطرفدار می‌شوند.

ایوا دوورنی کارگردان درام‌های سیاهپوستان «سلما» و «وقتی ما را می‌بینند» یک پلتفرم آموزش آنلاین راه‌اندازی کرده که هدفش استفاده از چنین محتوایی «به عنوان سکوی پرشی به درکی عمیق‌تر» است.

استودیوی فیلم برادران وارنر فیلم سال ۲۰۱۹ «بخشش عادلانه» درباره برایان استیونسون وکیل حقوق مدنی را طی ماه ژوئن در پلتفرم‌های دیجیتال رایگان کرده است. برادران وارنر آن را «یکی از منابعی که می‌توانیم به افرادی پیشنهاد بدهیم که علاقه به یادگیری درباره نژادپرستی سیستمیکی دارند که به جان جامعه‌مان افتاده» خواند.

کد خبر 519663

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha