پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلویزیون دولتی میانمار اعلام کرد که قانون اساسی تحت حمایت ارتش این کشور با کسب 92.4 درصد آرای مثبت در رفراندوم مردمی توانسته است اکثریت آرا را به دست آورد.

به گزارش ایسنا، آنگ تو، رییس کمیته‌ سازماندهی رفراندوم در بیانیه‌ای اعلام کرد که بیش از ‌٩٩ درصد از میلیون واجد شرایط رای دادن در انتخابات شرکت کرده‌اند.

این در حالی است که مناطقی از این کشور به دلیل توفان نارگیس به شدت تخریب شده و تاکنون ‌٦٦ هزار کشته و مفقود در این منطقه گزارش شده است.

رفراندوم قانون اساسی میانمار در حالی برگزار شد که سازمان ملل تخمین می‌زند دو میلیون تن از مردم توفان زده میانمار نیازمند شدید آب، غذا و پناهگاه هستند.

حزب آنگ سان سوکی، رهبر دموکراسی خواه میانمار رژیم نظامی این کشور را به دلیل برگزاری رفراندوم در حالی که دهکده‌های نابود شده در اثر طوفان به شدت نیازمند کمک هستند مورد انتقاد قرار داد.

او گفت: «قانون اساسی که ارتش از آن به عنوان گامی در جهت برگزاری انتخابات دموکراتیک ‌٢٠١٠ یاد می‌کند، تنها مشروعیت بخشیدن به قدرت ژنرال‌هایی است که برای نیم قرن بر کشور حکومت می‌کنند.»

آخرین رای‌گیری سراسری در میانمار در سال ‌١٩٩٠ برگزار شد که طی آن آنگ سان سوکی، رهبر حزب ملی برای دموکراسی با کسب اکثریت آرا به پیروزی رسید، اما به وی هرگز اجازه حکومت داده نشد و در عوض وی از آن زمان تاکنون در حبس خانگی به سر می‌برد.

بر اساس قانون اساسی تصحیح شده میانمار آن سانگ سوکی اجازه تصدی هیچ پست دولتی را نخواهد داشت.

جامعه‌ بین‌المللی از جمله بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل از خونتای میانمار خواسته‌اند به جای استفاده از بهره‌برداری از منابع مردمی برای برگزاری رفراندوم تمرکز خود را بر ارایه کمک‌های امدادی به توفان زده‌ها قرار دهد. اما رژیم نظامی میانمار در اقدامی نمایشی برخی صندوق‌های رای گیری را در کنار اردوگاه‌های موقت بی‌خانمان‌ها قرار داد.

کد خبر 51966

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز