دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

استان چهارفصل و پرآب کهگیلویه و بویراحمد در بخش کشاورزی مغفول و محروم مانده است، تا جایی که امروزه در این حوزه به دلیل بی‌تدبیری‌ مسئولان حرفی برای گفتن ندارد.

کشاورزی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، کهگیلویه و بویراحمد با داشتن دو اقلیم سردسیری و گرمسیری، وضعیت جغرافیایی کوهستانی و داشتن ۱۰ درصد آب‌های سطحی در حوزه کشاورزی- باغداری می‌تواند در کشور به قطب تبدیل شود، ولی به دلیل بی‌تدبیری دستگاه متولی تاکنون نتوانسته به جایگاه شایسته و بایسته خود در این حوزه دست یابد و در سال‌های اخیر این سوءمدیریت پررنگ‌تر شده است.

هنوز در بسیاری از مناطق کهگیلویه و بویراحمد کشاورزی به صورت سنتی انجام می‌شود، سیب و دیگر محصولات تولیدی باغداران را دلالان با کمترین قیمت خریداری می‌کنند، عسل مرغوب به صورت نسیه و در قوطی‌های نازیبا فروخته می‌شود، خبری از صنایع تبدیلی نیست، و بازار مرغ و گوشت حال روز خوشی ندارد، زیرا گرد فراموشی بر صورت جهاد کشاورزی به عنوان دستگاه حمایت‌کننده و هدایت‌کننده نشسته است.

کیست که نداند بی‌توجهی به نظام عرضه و تقاضا و تنظیم بازار محصولات کشاورزی، به‌ویژه مرغ و گوشت قرمز، سبب تورم یا کاهش شدید قیمت این محصولات نشده و  نابسامانی بازار را به همراه نداشته است.

بی‌توجهی به تامین و توزیع  به‌موقع نهاده‌های کشاورزی از قبیل کود شیمیایی، سم و دارو سبب ایجاد مشکلات فراوانی برای کشاورزان شده و عدم رعایت عدالت در توزیع اعتبارات ملی و استانی در حوزه پروژه‌های عمرانی کشاورزان را عصبانی کرده است، تا جایی که از سرجمع بیش از ۴۲ میلیارد تومان اعتبارات پروژه‌های آبیاری تحت فشار در سال ۹۸ کمتر از یک میلیارد به شهرستان‌های سردسیری و بیش از ۴۰ میلیارد تومان به ۲ شهرستان خاص تزریق شده است.

تعطیلی عملیات اجرایی، راکد ماندن چندین پروژه بزرگ تامین آب در شهرستان‌های بویراحمد و دنا در چند سال اخیر و استهلاک عملیات قبلی و هدرروی چندین میلیارد تومان بیت‌المال داد مردم را درآورده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اقدامات لازم برای حفظ  و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی انجام نشده است، به‌ طوری که سالانه هزاران هکتار از اراضی کشاورزی توسط سودجویان تصرف می‌شود و بی‌توجهی به توسعه صنایع تبدیلی و بسته‌بندی و سردخانه‌ها سبب شده که سالانه مقدار زیادی از دسترنج کشاورزان استان هدر برود.

خبری از حمایت توسعه و ایجاد تشکل‌های مورد نیاز بخش کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد نیست، بازاریابی و صادرات محصولات کشاورزی و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی محلی از اعراب ندارد و بخش زیادی از تسهیلات بخش کشاورزی به سوی اموری غیر از کشاورزی به دلیل سوء‌نظارت انحراف پیدا می‌کند.

با این همه، با وجود پیگیری‌ها موفق به مصاحبه با الیاس تاج‌الدینی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و عطا باقرزاده، معاون این سازمان نشدیم.

کد خبر 519521

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha