کمبود پارکینگ‌ عمومی در نقاط مختلف پایتخت، از جمله محله هفت حوض این روزها به یکی از معضلات جدی شهروندان تبدیل شده و اغلب ساکنان محله‌ها به نوعی با این مشکل مواجه هستند.

پارک

همشهری آنلاین_ سارا جعفرزاد: کمبود پارکینگ‌ عمومی در نقاط مختلف پایتخت این روزها به یکی از معضلات جدی شهروندان تبدیل شده و اغلب ساکنان محله‌ها به نوعی با این مشکل مواجه هستند. در این میان، برخی مناطق به دلیل تراکم جمعیت و معابر پر تردد، به شکل محسوسی با کمبود پارکینگ عمومی مواجه هستند. از جمله ساکنان محله هفت‌حوض که کمبود جای پارک، وجود مراکز خرید و واحدهای تجاری متعدد و البته بزرگراه پر تردد آیت که از وسط آن اتوبوس‌های تندرو هم می‌گذرد، مشکلات متعددی در زمینه کمبود پارکینگ عمومی به وجود آورده است.

برخی مراکز خرید در این خیابان پارکینگ ندارند و در روزهای پایانی هفته که شهروندان از نقاط مختلف پایتخت به این محدوده می‌آیند، مشکل را دو چندان می‌کند. ‌گاه برخی از افرادی که برای خرید به این محله می‌آیند مجبور می‌شوند خودرو خود را به‌صورت دوبله پارک کنند که باعث ایجاد ترافیک کیلومتری می‌شوند در گزارش زیر، این مشکل محله هفت‌حوض را بیشتر بررسی کردیم.

  •  مراکز خرید پارکینگ ندارند 

یکی از ویژگی‌های خیابان آیت، وجود مراکز خرید متعدد و واحدهای تجاری است. وجود همین مراکز پر زرق و برق است که در طول هفته به‌ویژه روزهای پایانی هفته شهروندان را از نقاط مختلف پایتخت به این خیابان می‌کشاند. غافل از اینکه این مراکز به ظاهر لاکچری پارکینگ ندارند. «محمدرضا سهرابی» یکی از کاسبان خیابان آیت، درباره کمبود پارکینگ در این خیابان می‌گوید: «مراکز خرید متعددی در این خیابان وجود دارد که بنا به هر دلیلی پارکینگ عمومی ندارند و خدماتی در این زمینه به مشتریان ارائه نمی‌دهند. روزهای پایانی هفته شهروندان با خودروهای خود در این خیابان دقایق طولانی را برای پیدا کردن جای پارک به دور خود می‌چرخند تا شاید جایی برای پارک خودرو پیدا کنند که همین موضوع باعث ایجاد ترافیک‌های طولانی و قطاری می‌شود. » او ادامه می‌دهد: «برای کاسبان هم در این زمینه مشکلاتی ایجاد شده است، حتی خودرو خودمان را هم نمی‌توانیم در مقابل محل کسب خود پارک کنیم، چون قبل از ما شهروند دیگری جای پارک مقابل مغازه ما را اشغال کرده است. »

  •  پارکینگ مکانیزه نداریم 

چند سالی است که مدیریت شهری برای تأمین پارکینگ، با ایجاد پارکینگ‌های مکانیزه وارد میدان شده است. این پارکینگ‌ها در صورت جانمایی مناسب از لحاظ مکان و نگهداشت مستمر می‌تواند گزینه خوبی نسبت به پارکینگ‌های طبقاتی باشد. «رسول کشاورز» یکی از اهالی محله هفت‌حوض، در این‌باره می‌گوید: «حالا دیگر دوره ساخت پارکینگ‌های طبقاتی سر آمده است. به دلیل اینکه در منطقه ۸ با کمبود زمین مواجه هستیم. بهترین گزینه برای تأمین پارکینگ، ایجاد پارکینگ‌های مکانیزه است. در حال حاضر اصلاً پارکینگ مکانیزه نه تنها در این محله بلکه درکل منطقه نداریم. » او با اشاره به ایجاد پارکینگ مکانیزه به جای ساختن مراکز خرید می‌افزاید: «در خیابان آیت و محله هفت‌حوض تا دلتان بخواهد مراکز خرید و واحدهای تجاری عرضه‌کننده پوشاک وجود دارد، ‌ای کاش به جای این همه مرکز خرید، چند دستگاه پارکینگ مکانیزه جانمایی می‌شد تا خدمات مطلوبی به شهروندان ارائه شود. کافی است که عصر هنگام وارد خیابان آیت شوید. از ابتدای خیابان رانندگانی را می‌بینید که ساعت‌ها سرگردان پیدا کردن جای پارک هستند. هر چقدر که به میدان نبوت (هفت‌حوض) نزدیک‌تر می‌شوید این شرایط بدتر می‌شود. به حدی که دور تا دور میدان خودروها به‌صورت دوبله و حتی سوبله پارک کرده‌اند. »

رضا چگینی/ دبیر شورایاری محله هفت حوض
  •  استفاده از ظرفیت‌های رها شده 

ایجاد پارکینگ‌های عمومی با استفاده از ظرفیت‌های رها شده در منطقه ۸ می‌تواند به رفع مشکل کمبود پارکینگ کمک کند. «‌رضا چگینی» دبیر شورایاری محله هفت‌حوض با یادآوری این موضوع، می‌گوید: «در منطقه ۸ برای ایجاد پارکینگ با کمبود زمین مواجه هستیم مگر اینکه شخصی ملک شخصی‌اش را که باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد برای ایجاد پارکینگ به شهرداری واگذار کند. » او با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های رها شده درنقاط مختلف محله برای ایجاد پارکینگ می‌افزاید: «مدیریت شهری منطقه ۸ در خصوص ایجاد پارکینگ در این منطقه تاکنون تلاش‌های بسیاری انجام داده اما کمبود زمین تنها عامل ایجاد نشدن پارکینگ در این محله بوده است. از طرفی استفاده از ظرفیت‌های رها شده می‌تواند در این زمینه کمک بزرگی باشد. به‌عنوان مثال، در حال حاضر ملک متروکه‌ای در ضلع جنوب میدان هفت‌حوض قرار دارد که متعلق به یکی ازسازمان‌های دولتی است. اگر شهرداری این ملک را تملک کند بخش زیادی از مشکلات کمبود پارکینگ در این محله رفع خواهد شد. » 

  •  هر خانواده ۳ خودرو 

مشکل کمبود پارکینگ در منطقه ۸ تنها به خیابان‌ها و معابر اصلی محدود نمی‌شود بلکه مشکل از قلب محله‌ها نشئت می‌گیرد. یعنی درست زمانی‌که همسایه‌ها برای یک وجب جای پارک با همدیگر مشکل پیدا می‌کنند. «مرتضی اشتری» یکی از معتمدان محله هفت‌حوض، با یادآوری این موضوع، می‌گوید: «منزل ما در یکی از کوچه‌های منتهی به خیابان آیت قرار دارد. در طول هفته همیشه همسایه‌ها بر سر جای پارک بحث و درگیری دارند. موضوع اینجاست که با تغییر سبک زندگی، در حال حاضر هر خانواده‌ای حدود ۲ تا ۳ خودرو دارد که در برخی موارد بیشتر هم می‌شود. حالا در نظر بگیرید همه اعضای خانواده می‌خواهند خودرو خود را درست در مقابل منزلشان پارک کنند که عملاً امکان‌پذیر نیست و نتیجه‌اش بحث و درگیری با همسایه‌هاست. »  او با اشاره به عدم تأمین پارکینگ برای همه واحدهای ساختمانی در محله می‌گوید: «در محله هفت‌حوض ساختمان‌های مسکونی ساخته شده که بیش از ۱۲ واحد دارند اما برای تمام واحدها تأمین پارکینگ صورت نگرفته است. واحدهایی که پارکینگ ندارند، مجبور می‌شوند خودرو خود را در کوچه پارک کنند حالا به این مشکل، پارک کردن خودروهای اهالی غیربومی که برای خرید به هفت‌حوض آمده‌اند را هم اضافه کنید. »

  • جانمایی نامناسب پارکینگ‌های مکانیزه

ایجاد پارکینگ‌های مکانیزه با هدف تأمین کمبود پارکینگ منازل مسکونی صورت گرفته است اما در برخی مناطق این پارکینگ‌ها به درستی جانمایی نشده‌اند.  
«محمدرضا صفایی» یکی از اهالی محله اتابک، در این‌باره می‌گوید: «شخصاً هر روز با مشکل جای پارک در محله مواجه هستم. به دلیل اینکه سازنده ساختمان برای همه واحدها پارکینگ تأمین نکرده است، مجبورم خودرو شخصی‌ام را در کوچه پارک کنم که هزاران مشکل از جمله سرقت و اشغال جای پارک دیگران برایم به وجود می‌آید. این درحالی است که تعداد زیادی پارکینگ مکانیزه در محوطه شهرداری منطقه ۱۵ جانمایی شده که بلا استفاده است. بهتر بود این پارکینگ‌ها در محله‌هایی که بافت فرسوده دارند و جای پارک کم است جانمایی می‌شد. »

مسعود لواف‌زاده / معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۵
  • هزینه بالای نگهداشت پارکینگ‌های مکانیزه

در حال حاضر در محوطه شهرداری منطقه‌۱۵ تعداد زیادی پارکینگ مکانیزه غیرقابل استفاده وجود دارد.  
«مسعود لواف‌زاده» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۵ در این‌باره توضیح می‌دهد می‌گوید: «در محله‌هایی که بافت فرسوده دارد به شدت با تأمین پارکینگ مواجه هستیم. این درحالی است که تأمین پارکینگ برعهده شخص مالک است. اکنون همه شهروندان، فضاهای لازم برای پارک خودرو در محله ندارند و به همین دلیل استفاده از پارکینگ‌های مکانیزه می‌تواند جبران این کمبود باشد. البته هزینه نگهداشت پارکینگ‌های مکانیزه بالا است و در حال حاضر چند دستگاه از پارکینگ‌های مکانیزه جانمایی شده در محوطه شهرداری منطقه ۱۵، به علت نقص فنی و انجام نشدن سرویس‌های دوره‌ای غیرقابل استفاده‌اند. » لواف‌زاده می‌افزاید: «با توجه به اینکه منطقه ۱۵، ۳۸ دستگاه پارکینگ مکانیزه با ظرفیت ۴۶۸ خودرو دارد، ولی در برخی محله‌ها جانمایی پارکینگ‌های مکانیزه‌ از لحاظ مکانی به درستی صورت نگرفته است که مورد استفاده عموم شهروندان قرار بگیرد. »

کد خبر 519448

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha