بیش از ۲۵۰۰ متن کمیاب و نادر و کتاب‌های دستنویس از دنیای اسلام مربوط به یک بازه زمانی هزار ساله در آینده نزدیک در قالب دیجیتال در دسترس عموم علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

صفحه‌اي از نسخه ناياب كتاب تحفه الاحرار جامي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، کتابخانه ملی سرزمین‌های اشغالی در اورشلیم در حال دیجیتال کردن مجموعه‌ای بسیار ارزشمند از آثار به زبان‌های عربی، فارسی و ترکی است که قدمت آنها به قرون ۹ تا ۲۰ میلادی بازمی‌گردد. از جمله این آثار می‌توان به قرآن‌های بسیار زیبا و کتاب‌های ادبی نوشته‌شده بر برگه‌های طلاکوب و لاجوردی اشاره کرد.

گنجینه NLI شامل یک نسخه بسیار نفس از کتاب «تحفه الاحرار» نورالدین جامی، شاعر بلندآوازه ایرانی است که در ۱۴۸۴ حدود سه سال پس از پایان سرودن و جمع‌آوری آن منتشر شده است. هر صفحه روی برگه طلاکوب چاپ شده و نقاشی‌های فاخر هم در آنها به چشم می‌خورد. مثنوی تحفه الاحرار نخستین مثنوی تعلیمی جامی است که به شیوه مخزن الاسرار نظامی گنجوی سروده شده و در آن به آفرینش، اسلام، نماز، زکات، حج، عشق و... اشاره کرده است.

دیگر اثر ارزشمند این مجموعه یک نسخه قرآن مینیاتوری در اندازه‌های ۳۷ در ۶۸ میلیمتر مربوط به قرن ۱۰ میلادی است. سربازان امپراتوری عثمانی این قرآن بسیار کوچک را سال ۱۵۲۹ در محاصره وین همراه خود برده بودند اما وقتی سربازان ارتش عثمانی عقب‌نشینی کرد، قرآن مینیاتوری دست سربازان امپراتوری اتریش افتاد و دست‌کم سه قرن طول کشید تا دوباره به امپراتوری عثمانی بازگردانده شود.

بسیاری از این آثار دستنویس مربوط به گنجینه آبراهام شالوم یهودا، دانشمند یهودی فلسطینی است که از مهم‌ترین مجموعه‌داران اسناد و کتاب‌های اسلامی در اوایل قرن ۲۰ بود در ۱۹۵۱ از دنیا رفت.

کد خبر 519447

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha