دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
۰ نفر

معاون مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان گفت: سایت الگویی امنیت غذایی در بخش حسین‌آباد سنندج هم اکنون ۹ رقم گندم را در حال تولید دارد.

مزرعه گندم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ابراهیم روحی در کارگاه روز مزرعه در سایت الگویی امنیت غذایی در بخش حسین‌آباد افزود: گندم‌های پرورشی در این سایت از عملکرد بالایی نسبت به ارقام بومی برخوردار هستند و در سایه تحقیقات چند دهه‌ای محققان کشور معرفی شده‌اند، نوع ارقام کاشته شده در دیمزارها و توجه به کیفیت وبازدهی هرچه بیشتر محصول از نتایج یافته‌های تحقیقاتی امنیت غذایی است.

وی اضافه کرد: سایت الگویی طرح ارتقای امنیت غذایی در بخش حسین‌آباد به عنوان برترین سایت الگویی در کشور می‌تواند نوید بخش توسعهی دیم‌زارهای گندم کشور باشد که اکنون بالغ بر ۹ رقم گندم را در خود پرورش می‌دهد.

روحی تنوع ارقام، ایجاد کشاورزی حفاظتی و کاشت به روش بی‌خاک‌ورزی را از اهداف مهم طرح امنیت‌غذایی در مراحل بعد اعلام کرد و افزود: از اینکه سالیان سال فقط یک محصول و یک رقم روی زمین کاشته شود به ضرر مزرعه تمام شده و مواد آلی زمین را از بین خواهد برد.

معاون مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی کردستان گفت: تهیه غذایی سالم و سفره‌ای پر برکت هدف نهایی هر تولید کننده در عرصه کشاورزی است و وزارت جهاد کشاورزی در طرح امنیت غذایی تولید گندم با پروتئین بالا و نان بهتری است که قوت لایموت کشور بوده و روزی سه بار در معرض قضاوت افکار عمومی قرار می‌گیرد.

شرکت‌کنندگان در این کارگاه کشاورزان، مولدان عرصه تولید گندم و کارشناسان این بخش در سراسر استان بودند که در یک کارگاه چهار ساعته ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی توانستند به‌صورت میدانی در پروژه امنیت غذایی را مورد مشاهده قرار دهند.

طرح ایران - ایکاردا موسوم به پروژه امنیت غذایی با هدف افزایش ۲۵ درصدی تولید محصولات دیم کشور در شرایط کم آبی و خشکسالی است که استان کردستان سهم ۳۴۲ هزار هکتاری از این طرح در پایان چشم انداز پنج ساله آن دارد.

بهره‌وری نظام‌های تولیدی غلات محور در اراضی دیم به منظور تامین امنیت غذایی از مهم‌ترین اهداف این طرح است که اجرای آن سال ۱۳۹۵ در چهار استان کردستان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و لرستان آغاز شد و افزایش ۲۵ درصدی محصولات مختلف دیم از جمله گندم، جو نخود در سال ۱۴۰۰ شمسی هدف گذاری شده است.

کد خبر 519423

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha