دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
۰ نفر

آغاز فصل گرما و افزایش حضور مسافران و مردم منطقه در تفرجگاه‌های استان بویژه پارک ملی گلستان همراه با روشن کردن آتش برای چای و کباب، بیم و نگرانی وقوع حریق در این پارک ملی ناشی از سهل انگاری شهروندان را افزایش داده است.

آتش‌سوزی منابع طبیعی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، با شروع فصل گرما و افزایش سفرها، شمار زیادی از زائران امام رضا(ع) و مسافران استان‌ها مرکزی و جنوبی برای استراحت در حاشیه جاده بین‌المللی شمال که از دل پارک ملی گلستان می‌گذرد، توقف می‌کنند و بر اساس باور نادرست، هنگام حضور در طبیعت برای پخت کباب و دم کردن چای، آتش روشن می‌کنند که پایان پهن کردن برخی از این بساط‌ها، خاموش نکردن آتش و شعله‌ور شدن شعله‌های آن در جنگل هیرکانی است.

روشن کردن آتش در مدت توقف موقت این افراد و سهل‌انگاری در خاموش کردن آن احتمال بروز حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی را افزایش می‌دهد و بر اساس بررسی‌ها بیشتر آتش‌سوزی‌های پارک ملی گلستان در مسیر این جاده ناشی از عوامل انسانی است.

گرمای هوا و خشک شدن علفزارها و برخی درختچه‌های پارک ملی گلستان بویژه در بخش مرتعی آن و وجود برگ‌ها و علف‌های خشک در کف جنگل، شرایط را برای حریق مستعد می‌کند که رعایت نکات ایمنی در روشن و خاموش کردن آتش توسط مسافران و گردشگران و پرهیز از برجای گذاشتن زباله‌هایی مانند قوطی‌های فلزی و شیشه‌ای که بازتاب دهنده نور خورشید هستند، می‌تواند از وقوع حریق در این پارک حفاظت شده جلوگیری کند.

رییس پارک ملی گلستان از مسافران و گردشگران عبوری و نیز از مردم منطقه که برای استراحت و تفریح به این پارک می‌روند، خواست هنگام روشن کردن آتش از مکان‌هایی استفاده کنند که کمترین برگ و علف خشک در اطراف آن باشد و پس از پایان کار از خاموش شدن آتش مطمئن شوند.

مهدی تیموری دوشنبه ۱۹ خرداد گفت: در بسیاری از نقاط پارک ملی گلستان بویژه در تفرجگاه‌های آن مکان‌هایی برای روشن کردن آتش پیش‌بینی شده که بهتر است مسافران و گردشگران از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به اهمیت پارک ملی گلستان و تنوع پوشش گیاهی و جانوری آن و نیز نقش آن در تلطیف هوای منطقه، از همه اقشار مردم منطقه بالاخص مسافران و گردشگران عبوری خواست مراقب این ذخیره گاه مهم زیست‌کره باشند.

وی گفت: با توجه به برقرار شدن ردیف بودجه‌ اختصاصی برای پارک ملی گلستان، امسال ۱۲ نیرو با عنوان آتش‌بان آموزش دیده برای فعالیت در چادرهای آتش بانی جذب شدند که قرار است این چادرهای مجهز تا هفته آینده در چهار منطقه قوش چشمه، گلزار، جمشیدآباد و دشت که سوابق آتش‌سوزی دارند مستقر شود.

رییس پارک ملی گلستان خاطرنشان کرد: سال گذشته به صورت آزمایشی ۲ چادر آتش‌بانی در این پارک مستقر بود که با توجه به عملکرد بسیار خوب، امسال به صورت جدی جذب آتش‌بان مورد پیگیری قرار گرفت تا با همکاری همیاران محیط‌زیست و مشارکت جوامع محلی پیش از گذشته در حفظ زیست بوم منطقه تلاش شود.

ابوطالب قزل‌سفلو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم گفت که در پی افزایش ناگهانی دما و احتمال آتش‌سوزی، دیده‌بانان استان در عرصه‌های طبیعی بویژه جنگل‌های سوزنی برگ که عمده آنها در مناطق شرق گلستان قرار دارد، به حالت آماده باش درآمدند.

اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هر ساله قبل از آغاز فصل تابستان، تقویت گشت‌های حفاظتی و برقراری کشیک‌های منظم در شهرستان‌ها، ایجاد آتش‌بُر در مناطق پرخطر با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و کشاورزان، تعمیر و آماده‌سازی خودروها و ادوات اطفای حریق، برای آمادگی بیشتر در مقابله با آتش را در دستورکار دارد.

پارک ملی گلستان قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم‌نظیر برای حیات وحش است که هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست‌محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.

کد خبر 519409

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha