احیای بافت فرسوده از فعالیت های مهم معاونت فنی و عمران شهرداری منطقه 13 بوده و هست، چراکه شرق تهران ظرفیت اجرای پروژه‌های مهمی را دارد که احیای بافت فرسوده در این زمینه می‌توانند کارگشا باشند.

آبادانی

همشهری آنلاین_ پروانه بهرام‌نژاد:  بسیاری از طرحی‌های عمرانی که شاهد اجرای آنها هستیم، با تلاش و فعالیت مستمر اداره‌ها و کارکنان معاونت فنی و عمران شهرداری منطقه ۱۳ اجرا و محقق می‌شود. از این‌رو سراغ «رضا جوان» معاون فنی‌وعمرانی شهردار منطقه ۱۳رفته‌ایم تا برای ما از فعالیت‌های این معاونت بگویید. او که بیش از یک سال است سکان هدایت این مجموعه را برعهده دارد، در اتاقش به‌روی همه باز است و هیچ فردی را پشت در معطل نمی‌گذارد. به اعتقاد او شرق تهران ظرفیت اجرای پروژه‌های فرامنطقه‌ای مهم را دارد که احیای بافت فرسوده در این زمینه می‌تواند کارگشا باشند.  

  •  فعالیت‌های معاونت فنی و عمرانی بیشتر در چه بخش و حوزه‌هایی است؟  

معاونت عمران متشکل از اداره‌های دفتر فنی، توسعه و نگهداشت فنی، توسعه و نگهداشت معابر، توسعه و نگهداشت ابنیه و رسیدگی فنی فعالیت‌های خود را پیش می‌برد که کارهایی که ما در یک سال اخیر در منطقه ۱۳ انجام داده‌ایم با همکاری همه این بخش‌ها و کارکنان معاونت بوده‌است. به‌طوری‌که سال گذشته حدود ۳۳ هزار تن آسفالت‌ریزی تراش و روکش اساسی داشتیم. به این منظور چند خیابان اصلی منطقه نظیر کندروی خیابان پیروزی، خیابان پرواز، خیابان‌های اول و دوم نیروی هوایی، مسیل جاجرود، سی‌متری نیروی هوایی و سرمدیان را تراش و روکش کردیم. همچنین در این‌زمینه بخشی از معابر بوستان جنگلی سرخه‌حصار را هم بازسازی کرده‌ایم. همچنین پیاده‌روسازی خیابان‌های چهارم نیروی هوایی، پرواز، کلینی، تیموری‌فر، حافظ و سرمدیان را بازسازی و نوسازی کردیم. در همه اینها مناسب‌سازی معبر برای‌ تردد معلولان را هم اجرا کردیم. این میان بیشتر تلاش ما برای احیای بافت فرسوده و رفع مشکلات این محدوده بوده‌است. چراکه شرق تهران ظرفیت اجرای پروژه‌های مهمی را دارد که احیای بافت فرسوده در این زمینه نیز می‌توانند کارگشا باشند. اگر ما بتوانیم زندگی بافت فرسوده را کیفیت ببخشیم، در این صورت می‌توانیم به ساکنان این محدوده کمک کنیم.  

  •  آیا فعالیت‌های شما دراینجا به همین تراش و روکش آسفالت و پیاده‌روسازی و به عبارتی پروژه‌های کوچک مقیاس محدود می‌شود؟  

خیر، در کنار کارهای جاری، ما یکسری پروژه هم در منطقه در دست اجرا داریم که حاصل تلاش همکارانم در این معاونت است. مثلاً تکمیل ساخت مسجد علی‌اکبر(ع) یکی از آنها است که پس از سال‌ها ادامه ساخت آن با حمایت شهردار منطقه و با تلاش بچه‌های معاونت فنی به ثمر رسیده و از سرگرفته‌شده‌است. همچنین ایمن‌سازی مسیل براری، ایجاد رینگ دوچرخه‌سواری، ساخت و بازسازی آبنماها، سرویس‌های بهداشتی، ساخت پاتوق‌های محله و سوله‌های انبار و اسکان کارگری اکنون در دست اقدام است. این میان ناحیه یک منطقه سوله بحران ندارد که با پیگیری شهردار منطقه، تملک زمین سوله به اتمام رسیده و سال گذشته ما آن را برای سازمان مشاور برای انجام طراحی ارسال کردیم. با تملک زمین و طراحی سوله، طرح وارد فاز ساخت می‌شود. این میان هر طرحی که ما در یک خیابان یا محله اجرا می‌کنیم جزو پروژه‌های کوچک مقایس ما است.  

  •  این معاونت در قطب گردشگری سرخه‌حصار چه فعالیت‌هایی دارد؟  

ما هم مثل سایر معاونت‌های منطقه، برای تبدیل بوستان جنگلی سرخه‌حصار به قطب گردشگری شرق تهران فعال هستیم و اقداماتی را انجام‌ می‌دهیم که تراش و روکش اساسی آسفالت خیابان‌های اینجا انجام دادیم و باقی مانده‌ها را هم نوسازی می‌کنیم. همچنین پیست دوچرخه‌سواری بوستان سرخه‌حصار راهم کامل آسفالت جدید انجام داده‌ایم. علاوه‌براینها امسال نیز جدول‌های کنار پیست را هم انجام می‌دهیم. اجرا و ساخت دیوار مالون در خیابان‌های جنگل سرخه‌حصار را هم برای پیشگیری از ریزش آب و خاک به سطح معبر داریم. تکمیل ساختمان اداری قطب گردشگری برای مدیریت قطب که بتواند کارهای راهبردی قطب را انجام دهد، توسط این معاونت درحال اجراست. در کنار اینها ۴ در اصلی برای ورود به بوستان جنگلی سرخه‌حصار ساخته و نصب شده و در پنجم هم نیز از سمت بزرگراه شهید یاسینی در دست ساخت است. این میان با همکاری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک منطقه هم ۹۰۰ واحد پارکینگ حاشیه‌ای ایجاد کرده‌ایم. بازسازی سرویس‌های بهداشتی بوستان و ساخت سرویس‌های جدید را هم در دست اجرا داریم.  

  •  شما در صحبت‌هایتان به ایجاد رینگ دوچرخه‌سواری اشاره کردید. این رینگ درکجا و به چه صورت خواهد بود؟  

یک برنامه کلی در راستای ایجاد ۵۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه و پیاده‌رو در تهران اجرا می‌شود که این رینگ همه مناطق را به هم متصل می‌کند. در محدوده منطقه ۱۳ هم ما این طرح را در خیابان پیروزی اجرا می‌کنیم. اگرچه ما سال گذشته قبل از اجرای این طرح، در این خیابان هم مسیر دوچرخه و هم پیاده‌رو ساختیم. در این رینگی که قرار است ایجاد کنیم با اتصال به مناطق ۸، ۱۲و ۱۴ به رینگ پایتخت می‌پیوندیم و شهروندان می‌توانند از خدمات آن بهره‌مند شوند. اتصال ما به این مناطق از طریق خیابان پیروزی و امتداد آن از خیابان سی‌متری نیروی هوایی و نهایت اتصال به منطقه ۸ خواهدبود.  
 مردم از چه زمانی منتظر شروع اجرای این رینگ باشند؟  

  • درصورت نبود مشکل این طرح در یک ماه پیش رو از خیابان سی‌متری نیروی هوایی شروع خواهدشد.  

 بهسازی پیاده‌روها به حوزه معاونت شما مربوط است و مردم در این زمینه بسیار تقاضای رسیدگی دارند. شما چه برنامه‌ای در تحقق این خواسته‌ شهروندان دارید؟  
اساسا اولویت‌بندی ما برای پیاده‌روسازی و تراش و روکش آسفالت معابر و سایرکارها براساس اولویت محله‌ها و خواست شهروندان است که در جلسه‌های مختلف از طریق شورایاران و همچنین در بازدیدهای میدانی با ما در میان می‌گذارند. این میان اگر شهروندان در این زمینه خواسته‌ای دارند می‌توانند از طریق شورایاران یا شهرداری ناحیه با ما در میان بگذارند تا کارشناسان آن را بررسی کنند. درحال حاضر نیز در این زمینه توانسته‌ایم خواسته مردم را مبنی بر تراش و روکش آسفالت بزرگراه شهید یاسینی عملیاتی و شروع کنیم. این طرح حدود ۸ کیلومترمربع در عرض ۲۰‌متر وسعت و انجام آن تا ماه‌های آبان و آذر ادامه دارد. بی‌ تردید با اجرای مجموع این طرح‌ها شعار تهران شهری برای همه تحقق می‌یابد.  

  •  ایجاد رینگ دوچرخه‌سواری  و پیاده‌رو

 ویژگی و مشخصات: این رینگ قرار است منطقه۱۳را با محوریت خیابان پیروزی با رینگ دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی پایتخت در مناطق ۸، ۱۲ و۱۴ متصل کند. اجرای این طرح نهایت تا یک ماه آینده شروع می‌شود. ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی آسان برای شهروندان از اهداف این رنگ است.  
 وسعت: حدود ۱۶کیلومتر
 نشانی: خیابان‌های پیروزی، سی‌متری نیروی هوایی، امامت، پنجم نیروی هوایی و خاقانی

  •  مسجد علی اکبر(ع)

 ویژگی و مشخصات: اجرا این مسجد پس از سال‌ها توقف و تغییر پیمانکاران متعدد، اخیراً آغاز شده و حدود ۷۰‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌است. درصورت تأمین بودجه این طرح تا پایان سال مالی فعلی به پایان می‌رسد. این مسجد در ۳ طبقه درحال ساخت است 
 وسعت: ۸۵۰‌مترمربع 


 نشانی: ضلع جنوب بزرگراه امام علی(ع)، بعد از خیابان صفا، نرسیده به خیابان افسری آذر

  •  سوله‌ انبار

 ویژگی و مشخصات: ساخت این سوله سال گذشته آغاز شده و تاکنون حدود ۵۵‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته ‌است. قرار است این مجموعه در یک طبقه و با سازه ایمن و استاندارد ساخته شود.  
 وسعت: هزار و ۲۰۰‌مترمربع زیربنا
 نشانی: بزرگراه شهید دوران، جنب پمپ گاز

  •  تراش و روکش آسفالت  بزرگراه یاسینی 

 ویژگی و مشخصات: عملیات تراش و روکش بزرگراه شهید یاسینی همزمان در دو سوی آن آغاز شده و قرار است تا پایان آبان فصل پاییز و شروع بارندگی‌ها این طرح به پایان برسد و تردد شهروندان در این محدوده تسهیل شود. در این طرح زیرسازی اساسی با بتن مقاوم مدنظر است.  
 وسعت: ۱۶۰ هزارمترمربع


 نشانی: بزرگراه شهید یاسینی

  •  پاتوق محله شواخ

 ویژگی و مشخصات: این پاتوق برای کمک به افزایش سرانه‌های فضای سبز، تفریحی و خدماتی شهروندان درحال ساخت است که دارای پیاده‌روسازی، مبلمان شهری، سرویس بهداشتی، فضای سبز، روشنایی و... است.  
 وسعت: حدود ۵۰۰‌مترمربع


 نشانی: خیابان بصیر، خیابان شواخ، جنب بوستان اوستا

  •  ساختمان اداری  قطب گردشگری

 ویژگی و مشخصات: قطب گردشگری سرخه‌حصار برای مدیریت و پیشبرد امور اداری نیازمند ساختمان است که قرار است این مکان در ۳ طبقه ساخته شود که هر طبقه حدود ۱۵۰‌مترمربع وسعت دارد. اکنون اجرای این طرح آغاز شده ‌است.  
 وسعت: ۴۵۰‌مترمربع
 نشانی: بزرگراه شهید یاسینی، داخل بوستان جنگلی سرخه‌حصار 

  •  بهسازی بوستان‌های اوستا  

 ویژگی و مشخصات: پیاده‌روسازی، ساخت سرویس بهداشتی و مناسب‌سازی معابر این بوستان‌ها برای معلولان بخشی از اقداماتی است که معاونت فنی و عمران در بوستان‌ اوستا مشغول انجام است.  
 وسعت:۹۰۰ متر مربع(فاز اول)


 نشانی: مسیل جاجرود، خیابان بصیر، خیابان شواخ، بوستان اوستا

  •  ساختمان اسکان کارگری و دیوار سوله بازیافت

 ویژگی و مشخصات: عملیات ساخت این مجموعه، سال۱۳۹۷ شروع شده و اکنون ۹۸‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌است. این مجموعه با اسکلت فلزی و با ظرفیت اسکان بیش از ۲۵۰ نفر کارگر درحال ساخت است.  
 وسعت: هزار و ۷۲۵‌مترمربع


 نشانی: بزرگراه شهید یاسینی، داخل انبار دوکوهه

  •  ساخت سرویس‌های  بهداشتی

 ویژگی و مشخصات: بازسازی و ساخت سرویس‌بهداشتی جدید در برنامه‌های اجرایی امسال و قرار است در این زمینه در بوستان خانواده سرویس بهداشتی ساخته شود. همچنین سرویس‌های بهداشتی بوستان‌های ورزش، مسیل منوچهری و معلم هم بازسازی می‌شود.  
 وسعت: ۱۰ چشمه
 نشانی: بزرگراه شهید باقری، خیابان خاقانی، بوستان خانواده

  •  بهسازی آبنماها 

 ویژگی و مشخصات: ایمن‌سازی آبنمای بوستان‌های خیام و مهربان با اجرای تخریب و نوسازی و ایجاد موتورخانه در خارج از فضای آبنما برای پیشگیری از برق‌گرفتکی و غرق شدن کودکان در حال انجام است. سایر آبنماها نیز براساس نیازمندی و اولویت‌بندی شورایاران و معاونت خدمات شهری باتوجه به تخصیص اعتبار امسال انجام‌می‌شود.  
 وسعت: جمعاً هزارو ۳۵۰ متر مربع


 نشانی: خیابان خشکبارچی و خروجی بیمارستان شهید لواسانی 

  •  ایمن‌سازی مسیل براری

 ویژگی و مشخصات: باتوجه به اهمیت ایمن‌سازی مسیل براری، این طرح با ساخت دیوار و نصب نرده‌در دو ضلع غربی و شرقی مسیل انجام و ۹۹‌درصد پیشرفت داشته‌است. این طرح تا چند روز آینده کامل تکمیل می‌شود.  
 وسعت: ۷۰۰‌مترمربع
 نشانی: خیابان سی‌متری نیروی هوایی، مسیل براری
 

کد خبر 519403

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha