دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۵ - ۱۲:۴۹
۰ نفر

بورس برق در حال سپری کردن مراحل تدوین ساختار، دستورالعمل‌‏ها و آیین‌‏نامه‌‏ها است و تاپایان سال راه‌‏اندازی می‌‏شود.

 علیرضاخجسته، مدیر بازار برق ایران با بیان این مطلب گفت:  با راه‌‏اندازی بورس برق، قابلیت فروش انرژی از روزانه برای فاصله زمانی بلند مدت یعنی هفته و ماه وجود دارد و خریدار و فروشنده می‌‏توانند به طور مستقیم معامله انرژی را انجام ‌‏دهند.

مدیر بازار برق ایران، با تشریح مزایای بورس برق، اظهارداشت: بازار فعلی ما بازار روزانه است که نیروگاه‌‏ها به عنوان فروشنده تولید را برای روز بعد در داخل بازار برق عرضه کرده و بازار به صورت روز فروش است و خریداران نیاز مصرف خود را روزانه از بازار برق خرید می کنند.

خجسته با ذکر این نکته که تحقق این مهم باعث رونق در خرید و فروش برق خواهد شد ادامه داد : یکی دیگر از مزایای بورس برق در این دانست که این امکان وجود دارد فروشنده برق را به عنوان عرضه کننده بشناسیم ضمن اینکه مالک نیروگاه نیز میتواند امتیاز خود را برای فروش برق نیروگاهش به یک شخصیت حقوقی واگذار ‌‏کند، و این عرضه کننده در بورس برق حضور یابد.

وی همچنین از اجرایی شدن دستورالعمل ترانزیت هم زمان با بورس برق خبرداد و تصریح‌‏کرد: این مساله نیز این امکان را می‌‏دهد که نیروگاه‌‏های احداث شده خارج از وزارت نیرو که برای صنایع ایجاد می‌‏شوند، مازاد تولیدشان را به خریدارانی که با این فروشنده به توافق برسند، عرضه کنند و یا برای سرمایه‌‏گذارانی که مایل به فروش برق نیروگاه های خود به خریداران مشخص هستند، امکان احداث نیروگاه به وجود آید.

 خجسته، در پایان خاطرنشان‌‏کرد: با راه‌‏اندازی بورس برق و اجرایی شدن دستورالعمل ترانزیت تا پایان سال جاری رونق بزرگی در خرید و فروش برق ایجاد می شود و برای حضور سرمایه‌‏گذاران بخش غیردولتی برای احداث نیروگاه بستر سازی می شود.

کد خبر 5194

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز