محققان با استفاده از اطلاعات تلسکوپ کپلر و دو الگوریتم جدید سیاره‌ای مشابه زمین رصد کرده‌اند که هر مدار آن دور ستاره‌اش ۳۷۸ روز طول می‌کشد و در فاصله ۳ هزار سال نوری زمین قرار دارد.

كشف سياره جديد

به گزارش همشهری آنلاین، مهر به نقل از انگجت، ستاره شناسان قبلاً سیاره‌های مشابه زمین رصد کرده‌اند. اما این سیاره‌ها بیشتر اطراف ستاره‌های سرخ کوتوله وجود دارند. این چالشی بزرگ به حساب می‌آید، زیرا اشعه‌ها و گرمای ستاره سبب می‌شود سیاره مشابه زمین غیرقابل سکونت باشد.

اکنون به نظر می‌رسد سیاره مشابه زمین که دارای ویژگی‌های بهتری است، رصد شده است.

محققان یک سیاره خارج از منظومه شمسی به نام KOI۴۵۶.۰۴ رصد کرده‌اند که اندازه آن تقریباً مشابه زمین و اندکی کمتر از ۲ برابر سیاره خاکی است. این سیاره دور ستاره‌ای به نام Kepler ۱۶۰ مدار می‌زند. ۹۳ درصد نوری که به سیاره می‌تابد مربوط به این ستاره است. همچنین این سیاره در فاصله ۳ هزار سال نوری از زمین قرار دارد.

کشف شبیه‌ترین سیاره به زمین در فاصله ۲۵ هزار سال نوری

محققان موسسه مکس پلانک در آلمان این سیاره را کشف کرده‌اند.

KOI۴۵۶.۰۴ در فاصله‌ای مشابه زمین و خورشید، دور ستاره‌اش مدار می‌زند به طوری که هر مدار آن ۳۷۸ روز طول می‌کشد.

محققان با استفاده از اطلاعات تلسکوپ فضایی کپلر و دو الگوریتم جدید که برای مطالعه درخشندگی ستاره ارائه شده بود، سیاره KOI۴۵۶.۰۴ را ردیابی کردند. در این فرایند محققان به جای جستجو برای کاهش و افزایش ناگهانی نور ستاره (روش ترانزیت) برای اثبات وجود سیاره، الگوریتم‌هایی را به کار گرفتند تا کاهش اندک نور را نیز ردیابی کنند.

البته این کشف هنوز به طور رسمی اعلام نشده است. اما محققان ۸۵ درصد اطمینان دارند که KOI۴۵۶.۰۴ یک سیاره است. برای اطمینان از این کشف باید مطالعاتی به طور مستقیم انجام شود.

کد خبر 519304
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha