دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
۰ نفر

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان کرمانشاه اعلام‌ کرد که بیماری تب برفکی در بین دام‌های عشایر ساکن در تنگه کنشت کرمانشاه مشاهده‌شده است.

تب برفکی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، روزبه محمودی دوشنبه نوزدهم خرداد اظهار کرد: پس از دریافت گزارش‌های مبنی بر مشاهده علایم مشکوک و تب برفکی در میان دام‌های عشایر منطقه تنگه کنشت تیم‌های دامپزشکی شهرستان به منطقه اعزام شدند و پس از بررسی‌های لازم مواردی از ابتلا به این بیماری را رویت کردند.

به گفته سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان کرمانشاه، تاکنون موارد مثبت تب برفکی در چهار گله عشایر مشاهده‌شده است.

محمودی عنوان کرد: در روزی که دامپزشکان در حال انجام معاینات لازم در منطقه بودند هیچ تلفات ناشی از تب برفکی به ثبت نرسید با این حال نکات بهداشتی موردنظر و دستورات پزشکی به دامداران منطقه داده شد.

وی گفت: علایم بیماری در میان دام‌ها شدت چندانی نداشت، عشایر مستقر در تنگه کنشت در فصل سرما واکسیناسیون لازم به‌منظور مقابله با تب برفکی را انجام داده بودند ازاین‌رو شدت بیماری در میان دام‌های آنان حداقل بود.

سرپرست اداره دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: به‌منظور جلوگیری از انتشار بیشتر این بیماری کار واکسیناسیون در میان دام‌های نابالغ انجام خواهد شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی در زمینه مراقبت، حفظ بهداشت دام، پیشگیری، رصد و پایش از بیماری تب برفکی، از سوی کارشناسان دامپزشکی شهرستان در دستور کار قرار دارد.

سرپرست اداره دامپزشکی کرمانشاه اظهار کرد: هم‌اکنون مشکل عمده‌ای در خصوص تب برفکی وجود ندارد و از هفته آینده نیز آغاز کار واکسیناسیون آبله را در دستور کار داریم.

محمودی با یادآوری اینکه قریب ۴۲ خانوار عشایری و روستایی در این منطقه سکونت دارند و واکسیناسیون آبله برای دام‌های آنان انجام خواهد شد، افزود: بیش از ۳۰ هزار راس دام سبک نیز در منطقه وجود دارد که از هفته آتی واکسیناسیون خواهند شد.

سرپرست اداره دامپزشکی کرمانشاه به اجرای گشت‌های بازرسی از اماکن بهداشتی، دامپروری ها و کشتارگاه‌ها در این شهرستان اشاره و اظهار کرد: شهروندان می‌توانند هرگونه مشکلات و به‌ویژه تخلفات بهداشتی را با شماره تماس ۱۵۱۲ و پل ارتباطی سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۰۰۰۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در میان بگذارند تا رسیدگی به آن در اسرع وقت انجام شود.

وجود چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی در کرمانشاه

در استان کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

در این استان همچنین ۲۴ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادرگوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از ۳۰۹ هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

در استان کرمانشاه سالانه بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل تولید می‌شود.

تب برفکی چیست

تب برفکی‌ یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم ازجمله گاو اهلی و اعضای خانوادهٔ گاوسانان می‌شود.

این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت ۲ تا سه روز تب شدید ایجاد کرده و متعاقباً تاولهایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود. این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شود.

 این بیماری به‌عنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می‌شود. کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل‌وانتقال حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خریدوفروش حیوانات و گاهی معدوم کردن میلیون‌ها راس دام است.

گاو، گاو میش، گوسفند، بز، خوک، گوزن و آهو به بیماری تب برفکی حساس می‌باشند. فیل، جوجه‌تیغی و لاما نسبت به بیماری مقاومت بیشتری داشته و در صورت ابتلا علایم خفیف بروز داده و بیماری را به حیوانات دیگر منتقل نمی‌کنند.

موش، رت و مرغ خانگی تحت شرایط آزمایشگاهی به بیماری مبتلا شده‌اند ولی مواجهه آن‌ها تحت شرایط طبیعی با ویروس عامل بیماری بعید به نظر می‌رسد. انسان به‌ندرت به این بیماری مبتلا می‌شود.

کد خبر 519278

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha