دانشگاه‌ها به‌عنوان یکی از مراکز عمده جذب جمعیت با برپایی اجتماعات در قالب‌های مختلف در پی شیوع بیماریی ویروسی همه‌گیر کرونا، به منظور جلوگیری انتقال ویروسی بیماری تعطیل شده، اما فعالیت‌های آموزشی خود را در قالب فضای مجازی و آموزش از راه دور پیگیری کرده‌اند.

دانشگاه‌

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا - ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا پس از ۱۰۰ روز تعطیلی فیزیکی دانشگاه‌ها، بازگشایی آنها را از روز ۱۷ خردادماه جاری بلامانع دانست تا روند آموزشی همراه با الزامات بهداشتی در مورد سلامت دانشجویان و دانشگاهیان در نظر گرفته شود.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز با توجه به نزدیکی زمان برگزاری امتحانات دانشجویان، نحوه حضور آنها را بر عهده خود دانشگاهها قرار داد تا متناسب با شرایط خاص خود برای حضور دانشگاهیان برنامه‌ریزی کنند.  

استان شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی در مجموع ۲۶۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی در سطح ۲۹ شهرستان، ۳۳۰ هزار دانشجو و سه هزار و ۷۵۷ نفر عضو هیات علمی دارد.

همچنین ۳۷ موسسه علم و فناوری و ۹۸ شرکت دانش‌بنیان بان در این استان فعالیت دارند.

دانشگاه فردوسی

دانشگاه فردوسی مشهد با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیرو مصوبه‌های دوم و بیست و هشتم اردیبهشت ۱۳۹۹ معاونت آموزشی دانشگاه فردوسی در خصوص برگزاری آزمون پایانی (نحوه سنجش میزان یادگیری دانشجویان) به اطلاع می‌رساند آزمون دروس نظری در نیم‌سال جاری به شکل مجازی برگزار می‌شود و به هیچ‌وجه آزمون حضوری برای دروس نظری در نیم‌سال جاری برگزار نخواهد شد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد هم گفت: از آنجایی که امتحانات دروس نظری این دانشگاه به صورت مجازی برگزار می‌شود، دانشجویانی که آموزش آنها نیازمند حضور در کارگاه، آزمایشگاه و به صورت عملی است مطابق با دستورالعمل‌های آموزشی مجاز به حضور در دانشگاه هستند.  

حمیدرضا طاهری افزود: با توجه به تصمیم ستاد ملی کرونا برای بازگشایی دانشگاه‌ها در دانشگاه فردوسی مشهد تصمیم گرفته شده است که فقط در مقطع دکتری پذیرای تعداد محدودی از این دانشجویان باشیم.

وی ادامه داد: بر این اساس تعدادی از دانشجویان این مقطع که با توجه به شیوع کرونا، امکان حضور در دانشگاه را نداشتند و تحقیقات و پژوهش‌های آنها نا تمام مانده بود می‌توانند در دانشگاه حضور یابند.  

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: همچنین با توجه به بازگشایی دانشگاه‌ها از تاریخ هفدهم خردادماه و پس از سه‌ماه تعطیلی، این دانشگاه پذیرای تعداد محدودی از دانشجویان در فضای خوابگاه‌ها خواهد بود.

طاهری با اشاره به چند نوبت ضدعفونی کردن خوابگاه‌ها تاکنون افزود: بر اساس تاکید ستاد ملی کرونا نمی‌توانیم در خوابگاه را به روی تمام دانشجویان خوابگاهی باز کنیم و امیدوار هستیم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در حفظ سلامت دانشجویان، اساتید و همکاران دانشگاه فردوسی مشهد قدم برداریم.  

دانشگاه آزاد اسلامی 

دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد هم با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: این دانشگاه امکان برگزاری امتحانات به صورت مجازی و حضوری را دارد.

در این اطلاعیه آمده است: این امتحانات ظرف مدتی چها هفته‌ای از ۲۴ خرداد جاری تا ۱۹ تیر ماه آتی همراه با ایجاد فاصله مناسب زمانی در طول روز برای رعایت موازین پیشگیرانه بهداشتی برگزار خواهند شد.

همچنین به منظور جلوگیری از سفرهای بین شهری، دانشجویان فاقد منع آموزشی با ثبت‌نام در سایت azmoon۹۹.iau.ac.ir و کسب موافقت از ستاد "طرح تعاون آزمون" می‌توانند در واحد محل زندگی خود آزمون دهند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد 

دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با انتشار گفت‌وگویی با رئیس دانشکده پزشکی این مرکز آموزش عالی اعلام کرد: برای رعایت سلامت دانشجویان و عوامل برگزاری امتحانات، تا حد امکان آزمون‌ها به‌صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد.

دکترعلی طلایی افزود: تاکنون تمامی فعالیت‌های این دانشکده بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت عمل شده و کلاس‌ها هم به‌صورت مجازی برگزار شده و بنا شده که برخی امتحانات هم به‌صورت غیرحضوری برگزار شود.

وی ادامه داد: وضعیت این دانشکده باید با شرایط موجود خودش سنجیده شده و نباید با مکانهایی همچون دانشگاه صنعتی شریف مقایسه شود.  

دانشگاه فرهنگیان

در اطلاعیه دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی هم در مورد نحوه حضور دانشجویان آمده است: هم‌اینک نیازی به حضور فیزیکی دانشجویان در محیط دانشگاه نیست و کلاسهای درسی و روند آموزش همچنان به صورت غیرحضوری و مجازی ادامه خواهد یافت.

در این اطلاعیه از دانشجومعلمان نیز تقاضا شده از مراجعه به دانشگاه خودداری کرده اما منتظر اطلاعیه‌های بعدی از طریق سایت پردیس شهید بهشتی باشند.

کد خبر 519178

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha