پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۵:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایشگاه «فراتر از اعداد، مربعات خیال، نقاشی‌ها و نگاره‌ها» عصر جمعه 27 اردیبهشت در فرهنگسرای نیاوران افتتاح می‌شود.

یحیی فیوضی نقاش و معمار متولد 1316 مشهد که طراح و معمار سالن اجلاس سران، مجموعه تالارهای فردوسی در عباس‌آباد تهران، مرکز نمایشگاه‌های ملی پارک لاله تهران، مجموعه سن آنتونیوتگزاس و ... است، قریب به 90 اثر از نقاشی‌ها و نگاره‌های خود را که براساس اعداد، رازهای اعداد، جداول و مربعات خیال خلق شده‌اند را در این نمایشگاه در معرض تماشا می‌گذارد.

وی درباره آثارش در این نمایشگاه گفت: نقاشی های من شامل سری نقاشی‌ها و تم اعداد بصورت سریال است. آثار به نمایش گذاشته در این نمایشگاه از سری اعداد در سال‌های 1360 تا 1368 بوجود آمده است.

ابتدا نقاشی‌ها و نگاره‌ها با رنگ روغن، اکرلیک بر روی بوم، مرکب‌های رنگی برروی کاغذهای مختلف در اندازه‌های 1.20 × 1.20 و کوچکتر بوجود آمد و در سال‌های 1370 از صفحه دوبعدی به دیاگرام‌های سه بعدی متحول گشت.

وی افزود: برای این نمایشگاه نگاره‌ها و نقاشی های ارائه شده از آخرین تکنیک‌های موجود با استفاده از کامپیوتر و صنعت دیجیتال چاپ و تکنولوژی روز دنیا استفاده شده است. آثار ارائه شده منحصر بفرد است و نسخ دیگری با تفاوت رنگ، اندازه برای چهار نمایشگاه سیار تهیه خواهد شد.

یحیی فیوضی در مقدمه کتاب این نمایشگاه پیرامون شکل‌گیری خلق آثار در این زمینه کاری ذیل عنوان مربعات خیال، جداول و نوشته های قدیمی نوشته است: سال 51 در سفری به کویر و شهر یزد در یک سمساری قطعه پارچه مندرس و تاشده توجه مرا جلب کرد.

این پارچه نازک جدولی از 10.000 عدد بود. مربعی تقسیم شده به 100×100 خانه، اعداد با نظم خاصی با مرکب سیاه و قرمز در داخل جدول قرارداشت. من مبنای کاربرد این جدول و مبنی نمرات را نمی‌دانستم اما دریافتم که وقتی اعداد ردیف‌های افقی و عمودی را جمع می‌کنم، عددی ثابت می‌شود.

نمایشگاه نقاشی‌ها و نگاره‌های یحیی فیوضی تا دهم خرداد 87 دایر خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند هر روز از ساعت 10 تا 19 از آن دیدن کنند.

کد خبر 51902

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز