مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
۰ نفر

مردم گیلان از افزایش قیمت برخی اجناس در سایه کسادی بازار و کرونا گله‌مند هستند و از مسئولان انتظار دارند که از افزایش قیمت‌ اجناس جلوگیری کنند.

بازار رشت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، افزایش قیمت برخی کالاها و لوازم زندگی باعث شده قدرت خرید مردم بسیار کاهش یابد؛ در شرایطی که هنوز شوک کرونا در جامعه وجود دارد و سلامتی مردم را تهدید می‌کند یکی از انتظارات و مطالبات مردم گیلان از مسئولان ملی و استانی این است که با کنترل قیمت‌ها و اتخاذ تدابیر ویژه جلوی افزایش قیمت اجناس را بگیرند.

یکی از فروشندگان گفت: در اوایل بحران کرونا که مردم و مسافران به دلیل شیوع کرونا در بازار رشت رفت‌وآمد نمی‌کردند، کسب‌وکارها آسیب جدی دیدند، ولی جای تعجب دارد که با وجود رفت‌وآمدهای کم، اما قیمت بسیاری از اجناس به‌ یک‌باره افزایش پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت‌ها باعث شده قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند؛ به‌عنوان مثال اگر کالایی را قبلاً ۱۰ هزار تومان می‌خریدند هم‌اکنون باید ۲۰ هزار تومان بابت آن پرداخت کنند یا مجبورند به‌جای نیم کیلو از یک جنس ۲۵۰ گرم بخرند.

شهروند دیگری با گلایه از افزایش قیمت برخی کالاها از جمله حبوبات گفت: بسیاری از کالاها و محصولات از جمله حبوبات بسیار گران شده است و با این وضعی که شاهد آن هستیم متاسفانه روز به روز فقیر فقیرتر و غنی بی‌نیازتر می‌شود.

یکی از بانوان هم اضافه کرد: قبل از کرونا مردم با مشکلاتی روبه‌رو بودند، اما کرونا باعث شد که مشکلات مردم بیشتر شود و بسیاری از افراد بیکار شوند. عده‌ای نیز مستأجر هستند و اجاره مسکن هم بیشتر شده، لذا انتظار داریم به این اوضاع رسیدگی شود.

شهروند دیگری خاطرنشان کرد: افزایش قیمت‌ها باعث شده که بسیاری از مردم قدرت خرید کالاهای مورد نیاز و حداقلی خود را هم نداشته باشند.

یکی از بانوان گیلانی گفت: همسرم فروشنده است، اما وقتی به میدان میوه و تره‌بار می‌رود محصول بسیار گران است و مجبور است گران بخرد و با سود اندک بفروشد تا حداقل هزینه‌های خودرو و درآمد خود را به‌دست بیاورد. از طرفی امروزه جوانانی هستند که واقعاً توانایی خرید ندارند و نیاز دارند که از سوی دولت حمایت شوند.

یکی از کاسبان نیز با اشاره به وضعیت بازار افزود: قبل از شیوع کرونا کم و بیش فروش داشتیم و درآمد خود را کسب می‌کردیم، اما پس از کرونا، بازار و کسب‌وکارها به‌شدت آسیب دید تا جایی‌که ممکن است حتی صبح تا ظهر فروش نداشته باشیم؛ البته انتظار داریم که شهرداری هم بیشتر هوای کاسبان، بازاریان و دستفروشان را داشته باشد.

مدیر بازرسی اتاق اصناف مرکز گیلان گفت: در سال‌های گذشته همواره دستورالعمل‌هایی توسط هیات عالی نظارت برای واحدهای صنفی تعیین شد که واحدهای صنفی حداکثر سودی که برای کالاهای خود در نظر می‌گیرند را باید براساس دستورالعمل‌های ابلاغ شده تنظیم کنند.

سیدابراهیم سیدزاده افزود: بازرسان اتاق اصناف مرکز گیلان در بازرسی‌های خود، قیمت‌های خرید و فروش واحدهای صنفی را مورد بررسی قرار می‌دهند. روزهای گذشته شاهد افزایش قیمت برخی کالاها همچون لوازم خانگی، خودرو، حبوبات، میوه و سایر اقلام اساسی بوده‌ایم که هر کدام از این افزایش قیمت‌ها دلایلی دارد.

وی ادامه داد: تخلفات برخی واحدهای صنفی، کمبود تولید برخی اقلام و محصولات کشاورزی در مقطعی از سال، صادرات و واردات کالاها، افزایش قیمت حمل‌ونقل و ارز دولتی که به برخی کالاها اختصاص می‌یابد از عوامل تاثیرگذار در افزایش قیمت کالاهاست. بازرسان اتاق اصناف مرکز گیلان در طول سال برای جلوگیری از تخلفات اصناف، طرح‌های نظارتی مختلف را اجرا می‌کنند.

بازرسی مداوم  از مراکز عرضه کالا

مدیر بازرسی اتاق اصناف مرکز گیلان خاطرنشان کرد: کمبود تولید برخی اقلام به‌ویژه محصولات کشاورزی در مقطعی از سال باعث افزایش قیمت این محصولات می‌شود، زیرا بازار همواره تابع عرضه و تقاضا است و هرچه عرضه کالا محدود شود قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.

سیدزاده گفت: بسیاری از کالاهایی که توسط واحدهای صنفی عرضه می‌شود و مردم مصرف می‌کنند مشمول ارز دولتی هستند که لازم است تدبیری برای برداشتن این ارز دولتی اتخاذ شود که حتماً روی قیمت نهایی کالا تاثیر می‌گذارد.

وی بیان کرد: برخی افراد سودجو با در نظر گرفتن وضعیت بازار با فرصت‌طلبی درصدد به جیب زدن سود هنگفتی هستند، بازرسی‌های اتاق اصناف مرکز گیلان‌ با تشکیل تیم‌های نظارتی در سطح استان همچنان ادامه دارد و در حال حاضر رسیدگی به گزارش‌ها و شکایات مردمی در حوزه تخلفات صنفی را در اولویت قرار دادیم.

مدیر بازرسی اتاق اصناف مرکز گیلان افزود: برای رسیدگی به گزارش‌ها و شکایات مردمی، حداقل یک اکیپ در هر شهرستان و چند اکیپ نظارتی در مرکز استان با همکاری کارشناسان اتحادیه صنفی در حال فعالیت و نظارت هستند و شهروندان می‌توانند گزارش تخلفات را از طریق سامانه ۱۲۴ و همچنین سامانه ۱۳۵ تعزیرات حکومتی اعلام کنند.

سیدزاده افزود: شماره ۳۲۱۲۵۴۴۴ مربوط به اتاق اصناف مرکز گیلان نیز در خدمت شهروندان است و مردم می‌توانند از این‌ طریق گزارش تخلفات حوزه واحدهای صنفی را اعلام کنند.

کد خبر 518936

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha