دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
۰ نفر

انسانی که سال‌هاست ناآگاهانه برای رفاه و آسایش بیشتر، نقش زیادی در تخریب و تغییر محیط‌زیست خود داشته بعد از نابودی همه عوامل زیست‌محیطی آیا می‌تواند به زنده بودن خود امیدوار باشد؟

باباجانپور

همشهری آنلاین_ سمیرا باباجانپور: پاسخ درست به این سؤال ما را به این نتیجه خواهد رساند که تلاش برای حفظ محیط‌زیست تلاش برای بقای زندگی انسان خواهد بود.

انسان شهرنشین و مدرن امروز با آگاهی از اهمیت حفظ محیط‌زیست به این نتیجه رسیده است که بیشترین سهمی که در حفظ و نگهداری آن می‌تواند انجام دهد دست‌یافتن به بهینه‌ترین راه برای کنترل عوامل مخرب در چرخه بقای طبیعت و زیستگاه خود است. در این راه ساده‌ترین و مؤثرترین روش، جستن راهی برای کنترل مصرف انرژی و بهره‌برداری از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیراست؛ انرژی‌هایی که بهترین جایگزین برای انرژی‌های فسیلی هستند. نصب بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی در میان ساختمان‌های شهرداری تهران در منطقه ۹ با ظرفیت تولید ۴‌درصد برق این منطقه و بهره‌برداری از نیروگاه ۱۰۰ کیلوواتی در منطقه ۵ نقطه عطفی برای استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر، تحقق شعار اصلاح الگوی مصرف و حرکت به سمت ساختن شهری مدرن و دوستدار طبیعت است.

الگوی موفق نصب پنل‌های خورشیدی در بوستان آبشار منطقه ۲۲ نشان از قابلیت گسترده‌ای دارد که باید با همکاری مردم از این انرژی‌ پاک بیشترین بهره‌را برد. چراکه این منطقه با داشتن برج‌های بلندبالا بیشترین قابلیت را برای نصب پنل‌های خورشید خانگی دارند؛ برج‌هایی که هرکدام می‌توانند منبعی قوی برای تولید برق در منطقه خود باشند. تشویق مالکان به نصب پنل‌های خورشیدی کوچک در آپارتمان‌ها، ساده‌ترین اقدامی است که شهرداری تهران و سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌توانند انجام دهند؛ هرچند کارشناسان حوزه محیط‌زیست معتقدند ساختمان‌های سبز که برمبنای حفظ محیط‌زیست ساخته می‌شوند و امکان بهره‌برداری از انرژی پاک را فراهم می‌کنند باید به‌صورت یک الزام قانونی برای سرمایه‌گذاران در حوزه ساختمان‌سازی در بیاید. بی‌شک در شهری که نیمی از سال، بدترین شرایط آب وهوایی را از نظر آلودگی تجربه می‌کند و توسعه بی‌رویه آن بر شرایط جوی و بارش برف و باران تأثیر گذاشته است ذخیره گرمای خورشید، روزنه امیدی برای حفظ بخشی از محیط‌زیست‌مان خواهد بود. باید خورشید را به خانه‌هایمان دعوت کنیم. 

کد خبر 518933

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha