ناسا شرکت نورثروپ گرومن را برای طراحی مدول «پایگاه سکونت و آمایش»(HALO) در ایستگاه فضایی آینده‌اش به نام «دروازه ماه» که به منظور حضور پایدار در کره ماه است، برگزید.

lunar gateway

به گزارش همشهری آنلای به نقل از نیو اطلس، شرکت نورثروپ گرومن از سوی ناسا برای طراحی مدول یا واحد «پایگاه سکونت و آمایش»(HALO) در ایستگاه فضای عمیق ناسا با نام «گیت‌وی» (دروازه) در مدار کره ماه با ارزش ۱۸۷ میلیون دلار انتخاب شد.

مدول HALO که بر اساس فضاپیمای باری بدون سرنشین «سیگنوس» ساخته‌شده بوسیله یک شرکت زیرمجموعه نورثروپ گرومن است، بخش‌های قابل سکونت تحت فشار را برای فضانوردان فراهم می‌کند.

ایستگاه «گیت‌وی» که بخش مهمی از برنامه «آرتمیس» ناسا برای حضور پایدار و دائمی آمریکا در کره ماه است، در واقع یک فضاپیمای مدولار (چن واحدی) است که برای پشتیبانی از مأموریت‌های سرنشین‌دار و بدون سرنشین به سطح ماه و در آینده در مریخ، در مدار ماه قرار خواهد گرفت.

ناسا نمونه‌ای از خاک ماه را پس از چهار دهه می‌گشاید

یکی از مهم‌ترین مدول‌های ایستگاه گیت‌وی، مدول HALO است که به اندازه یک آپارتمان کوچک توصیف شده است و شامل سیستم پشتیبانی از زندگی است که فضاپیمای اوریون در آن پهلو می‌گیرد.

در حال حاضر  HALO هنوز در مرحله طراحی اولیه است و قرار است ساخت آن در پایان سال جاری بررسی شود. این قرارداد ۱۸۷ میلیون دلاری بودجه طراحی HALO را تامین می‌کند. ناسا می‌گویددر صورت موفقیت آمیز بودن مرحله طراحی، قرارداد دیگری برای تأمین هزینه ساخت و مونتاژ HALO منعقد می‌شود.

اگرچه هنوز جزئیات بسیاری از طراحی HALO مشخص نشده است، ناسا می‌گوید که مدول  PPE (واحد رانشگر و تولیدکننده انرژی در ایستگاه گیت‌وی) در سال ۲۰۲۳ با HALO  ادغام خواهد شد. دلیل این امر این است که یکپارچه کردن مدول‌ها به جای جفت کردن آنها در مدار، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و خطرات عملیات اتصال در فضا را از بین می‌برد.

مدول "PPE" نیروی "HALO" را با سیستم پیشرانه الکتریکی خورشیدی ۶۰ کیلوواتی تامین می‌کند.

کد خبر 518844
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha