زلزله که آمد همه‌چیز را با خود برد، خرابی‌های آن یک طرف غم از دست رفتن شغل و محل کسب درآمد برای خیلی‌ها از طرف دیگر داغ آن حادثه را دوچندان کرد اما پس از گذشت حدود ۳۱ ماه از آن واقعه، فرصت‌های شغلی ایجاد شده را می‌توان مرهمی بر زخم زلزله‌زدگان کرمانشاهی دانست.

اشتغال بانوان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه شامگاه ۲۱ آبان ۹۶ بود که زمین غرید و هزاران واحد مسکونی را بر سر صاحبانشان آوار و واحدهای صنفی و محل کسب زیادی را با خاک یکسان کرد و به بسیاری از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی نیز آسیب جدی وارد آورد.

بعد از گذشت دقایقی شدت زمین‌لرزه ۷.۳ ریشتر اعلام شد، زمین‌لرزه‌ای که در پنج کیلومتری شهر ازگله و در عمق ۱۱ کیلومتری زمین رخ داد و به علت عمق کم و مدت زیاد در کل منطقه شمال غرب کشور و حتی کشورهای عراق، ترکیه، عربستان و کویت نیز احساس شد.

طبق آنچه که مسئولان گفتند حدود ۱۸ هزار واحد مسکونی در این زلزله کاملاً تخریب شد و به حدود ۵۰ هزار واحد مسکونی نیز خسارت جدی وارد آمد، علاوه بر آن ۱۸۶ واحد صنعتی و بیش از پنج هزار و ۶۴۰ واحد صنفی نیز از آن زلزله مهیب خسارت دید.

غم از دست دادن عزیزان یک طرف و آوارشدن منزل و واحد کسب و تولید که احتمالا مدت‌ها برای خرید یا ساخت آن زحمت‌کشیده بودند نیز از طرف دیگر دل زلزله‌زدگان را آزرده کرده بود.

روز بعد از زلزله اما همه پای‌کار بودند، پیام امیدبخش رهبر معظم انقلاب و حضور مسئولان و نیروهای مسلح در کنار مردم و مهمتر حضور خودجوش و جهادی بسیاری از هموطنان برای کمک به آسیب دیدگان زلزله باعث شد یاس و ناامیدی خیلی زود جای خود را به امیدواری بدهد.

در این میان خانه‌ها یکی‌یکی در مناطق زلزله‌زده ساخته شد، دیوار هر منزلی که بالا می‌رفت اطرافیان با امید بیشتری به‌روزهای پیش رو می‌نگریستند و آن‌ها را وادار می‌کرد که دست‌به‌کار شوند.

علاوه برساخت واحدهای مسکونی، واحدهای تجاری، صنعتی و اصناف و بازاریان هم احداث می‌شد تا کسب‌وکار مردم زلزله‌زده رونق بگیرد. در این میان دولت هم به‌صورت جدی پای‌کار بود و با پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به ساکنان مناطق زلزله‌زده به دنبال ایجاد شغل بود.

ایجاد بیش از ۱۹ هزار فرصت شغلی در مناطق زلزله‌زده استان

طبق آنچه که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمانشاه اعلام کرد؛ تاکنون حدود پنج هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال‌زایی به افراد ساکن در مناطق زلزله‌زده استان پرداخت‌شده که این رقم حدود ۱۹ هزار و ۴۵۰ فرصت شغلی ایجاد کرده است.

حسن عزیزی اظهار کرد: پرداخت این مقدار تسهیلات باعث اجرای ۱۷ هزار و ۳۷۹ طرح در ۱۰ شهر زلزله‌زده استان کرمانشاه شده است.

وی بیشترین طرح‌های اشتغال‌زا را مربوط به شهرستان سرپل ذهاب که متحمل بیشترین خسارات در زلزله ۷.۳ ریشتری شد، عنوان کرد و افزود: در این شهرستان یک هزار و ۷۵۹ میلیارد و ۱۸۶ میلیون ریال تسهیلات برای اجرای ۶ هزار و ۱۳۵ طرح اشتغال‌زا پرداخت‌شده که نتیجه آن ایجاد ۶ هزار و ۶۷۴ فرصت شغلی بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمانشاه خاطرنشان کرد: پس از سرپل ذهاب، شهرستان‌های ثلاث باباجانی با سه هزار و ۵۹۳ فرصت شغلی و دالاهو با سه هزار و ۱۰۶ فرصت شغلی در رده‌های دوم و سوم ازنظر اشتغال‌زایی قرارگرفته‌اند.

عزیزی ادامه داد: پس از وقوع زمین‌لرزه بزرگ شامگاه ۲۱ آبان، مردم زلزله‌زده گیلانغرب نیز با دریافت تسهیلات لازم تاکنون حدود ۲ هزار و ۵۶۰ فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند و کارآفرینی پس از زلزله در قصرشیرین نیز به عدد هزار رسیده است.

وی سهم شهرستان اسلام آبادغرب از اشتغال‌زایی را نیز ۹۷۰ فرصت و جوانرود را ۸۲۲ فرصت عنوان کرد و گفت: در بقیه نقاط نیز بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر اشتغال‌زایی شده است.

پیش‌بینی ایجاد بیش از ۴۰ هزار فرصت شغلی دیگر

این مقام مسئول در ادامه و با اشاره به تداوم پذیرش طرح‌های اشتغال‌زا و پرداخت تسهیلات، از پیش پذیرش ۳۲ هزار و ۸۳۰ طرح برای پرداخت تسهیلاتی به میزان ۲۱ هزار و ۸۵۳ میلیارد و ۹۵۸ میلیارد ریال خبر داد و گفت: پرداخت این میزان تسهیلات می‌تواند ۴۰ هزار و ۳۲۹ فرصت شغلی دیگر در مناطق زلزله‌زده استان ایجاد کند.

عزیزی یادآوری کرد: از مجموع این طرح‌ها، با ۱۷ هزار و ۳۷۹ مورد در بانک‌ها انعقاد قرارداد انجام شده و در صورت تکمیل بودن مدارک متقاضیان و همکاری بانک‌ها پنج هزار و ۹۲۸ میلیارد و ۹۸۲ میلیون ریال تسهیلات اشتغال‌زایی پرداخت می‌شود.

وی در پایان گفت: خوشبختانه شرایط رونق کسب‌وکار در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه مطلوب است و با پرداخت تسهیلاتی که از سوی دولت فراهم‌شده بسیاری از آن‌هایی هم که پیش از زلزله صاحب شغل نبودند با دریافت این تسهیلات مشغول به کارشده‌اند.

در جریان زلزله ۷.۳ ریشتری شامگاه ۲۱ آبان سال ۱۳۹۶ استان کرمانشاه، ۶۲۰ نفر کشته و حدود ۱۰ هزار نفر هم زخمی شدند.

نرخ بیکاری استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت در پایان سال گذشته ۱۵.۷ درصد از سوی مرکز آمار ایران اعلام‌شده است.

طبق «سند جامع اشتغال استان کرمانشاه» نرخ بیکاری این استان در سال ۹۸ باید سه درصد، در سال ۹۹، ۲ درصد و در سال ۱۴۰۰ یک درصد کاهش پیدا کند تا به میانگین کشوری برسد. کاهش سه‌درصدی نرخ بیکاری در سال گذشته محقق شده اما اکنون باید منتظر ادامه این کاهش در پایان امسال و سال آینده باشیم.

بنابر اعلام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه، جمعیت فعال استان ۳۹۴ هزار نفر و آمار بیکاران آن ۱۳۲ هزار نفر است. نیمی از افراد جویای کار استان‌ دانش آموخته دانشگاهی هستند.

اکنون هزار و ۲۷ واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری ۳۸ هزار و ۴۹۹ میلیارد ریال در استان وجود دارد که ۳۰ هزار و ۲۸۴ نفر در آن‌ها مشغول به کار هستند.

کد خبر 518784

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha