صحبت‌های تبلیغی مجری صداوسیما در یک برنامه تلویزیونی دردسرساز شد. شرح ماجرا را در این مطلب بخوانید.

برنامه دستپخت

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، چند روزی است که #پنیر_لیقوان در شبکه‌های اجتماعی مجازی داغ شده است. ماجرا از این قرار است که در برنامه «دستپخت» شبکه ۲ برای تبلیغ محصول لبنی برند «میهن»، لیقوان سنتی و محلی زیر سوال رفت و فریاد دوستداران آن، به‌ویژه آذری‌زبان‌ها را برآورد و هر کدام واکنشی به حرف‌های مجری این برنامه نشان دادند.

► قسمت مربوط به تبلیغ تلویزیونی برنامه «دستپخت» را در ویدئوی زیر مشاهده کنید.

حرف‌های «سید وحید حسینی» مجری برنامه «دستپخت» صدای «روح‌الله متفکر آزاد» نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی را نیز درآورد، طوری که وی در یک پست توییتری به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: «طعم #پنیر_لیقوان محصول قرن‌ها تجربه زیست‌طبیعی مردمان سالم #آذربایجان است. با توصیه یک مجری آشپزی نه‌تنها پنیر لیقوان حذف نمی‌شود بلکه ممکن است محصولات شرکت مربوطه دیگر سر سفره‌ها نیاید. با اقتصاد بومی منطقه بازی تجاری نکنید. #دستپخت»

قضیه به اعتراضات مجازی ختم نشد. آن‌قدر خشم مردم خطه آذربایجان برانگیخته و احساسات آنها جریحه‌دار شد که شرکت تبلیغ‌کننده را تهدید به تحریم کردند و تصاویری از اجرا شدن به‌الفور این تهدید را در شبکه توییتر مدام بازنشر کردند.

«شرکت صنعتی میهن» هم این بازخوردها را بی‌پاسخ نگذاشت و در یک برنامه تبلیغی تلویزیونی و منتشر کردن ویدئوی آن در صفحه اینستاگرام خود دراین‌باره توضیحاتی داد و نوشت: «‌در پی صحبت‌های مجری برنامه دستپخت آقای وحید حسینی که موجب دلخوری بخشی از هم‌میهنان عزیز آذربایجانی شده بود ایشان در برنامه زنده قرعه‌کشی این هفته از جمعه‌های جایزه باران میهن روی خط آمدند و از همه‌ عزیزانی که دچار دلخوری و ناراحتی شده بودند عذرخواهی کردند که این بخش از برنامه را در پست ملاحظه می‌کنید.
لازم به توضیح است که پنیر سنتی تولید شده در گروه صنعتی میهن نه در بسته‌بندی و نه در هیچ بخشی از تبلیغات خود هرگز مقایسه و اشاره‌ای نسبت به پنیر لیقوان نداشته و به دلیل علاقه و احترام نسبت به سبک پنیرهای سنتی این محصول تولید شده است.»

► این برنامه تلویزیونی در ویدئوی زیر قابل مشاهده است.

پس از انتشار این برنامه از شبکه ۲ سیما «سید وحید حسینی» مجری برنامه «دستپخت» نیز پیام ویدئویی ضبط و منتشر کرد و از همه مردم عذرخواهی کرد و در اینستاگرام خود نوشت: «هموطنان عزیز از اینکه ناخواسته و بدون اینکه قصد این کار رو داشته باشیم باعث کدورت خاطر شما شدیم، از همه شما عزیزان معذرت می‌خواهیم.»

  • پیگیری قضایی موضوع تخریب پنیر لیقوان از طریق مراجع قضایی | بعد از تخریب، عذرخواهی ارزشی ندارد

با همه این اوصاف، شنبه ۱۷ خرداد خبری روی تارنمای ایسنا رفت با این عنوان: «پیگیری قضایی موضوع تخریب پنیر لیقوان از طریق مراجع قضایی». در ذیل آن مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از پیگیری قضایی موضوع تخریب پنیر لیقوان در این برنامه تلویزیونی از طریق مراجع قضایی و مدعی‌العموم خبر داد و گفت: پیگیری لازم را تا حصول نتیجه از طریق مراجع قضایی ادامه خواهیم داد.

آقای «اعتماد» یکی از تولیدکنندگان پنیر لیقوان در روستای لیقوان است و حدود ۵۰ سال در زمینه‌ تولید پنیر لیقوان فعالیت می‌کند. وی نیز در واکنش به تبلیغ منفی علیه پنیر لیقوان به ایسنا گفت: این اقدام منفی در رسانه‌ی ملی حرکتی مغرضانه و غیرواقعی علیه تولیدکنندگان پنیر لیقوان بود و نباید به چنین برندی توهین می‌شد.

این تولیدکننده با اشاره به فعالیت حدود ۱۰۰ کارگاه تولید پنیر سنتی لیقوان در روستای لیقوان گفت: کارگاه‌های مورد نظارت مسئولان بهداشتی قرار می‌گیرند.

وی افزود: مکاتبات لازم جهت رسیدگی به این موضوع از طریق نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی، استانداری و فرمانداری انجام شده است و شکایت رسمی و قضایی علیه عاملین موضوع انجام خواهیم داد.

این تولیدکننده با بیان این‌که خواستار پیگیری قضایی برای عاملین توهین برند پنیر لیقوان هستیم، بیان کرد: با این‌که فرد توهین‌کننده به محصول سنتی آذربایجان عذرخواهی کرد ولی بعد از تخریب، عذرخواهی ارزشی ندارد.

وی با بیان این‌که انجام تبلیغ منفی تاثیر چندانی روی فروش پنیر لیقوان نداشته است، گفت: طی چند روز اخیر متقاضیان زیادی از شهرهای اصفهان، تهران و شیراز برای خرید پنیر لیقوان داشته‌ایم و معتقدم انجام چنین حرکات منفی از طریق برخی از افراد هیچ تاثیری در کاهش فروش پنیر نداشته است.

  • ثبت پنیر لیقوان در فهرست آثار ملی طی سال ۹۹

از سوی دیگر، پس از این بحث‌ها و جدل‌ها «احمد حمزه‌زاده» مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی نیز، روز شنبه ۱۷ خرداد، از ثبت پنیر لیقوان در فهرست آثار ملی کشور طی سال جاری خبر داد، بلکه بخشی از آلام مردم التیام یابد.

کد خبر 518727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    3 8
    موضوع داره لوس و بی نمک میشه
  • لیلا IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    10 4
    من خودم آذری هستم وپنیرلیقوان دوست دارم اما این حرفا چیه درمیارید واسه پنیر ملت میان موضع میگیرن ما دیگه کجایی کاریم خدابه هممون عقل و انصاف بده
  • علیرضا IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    2 1
    همشهری برنامه دستپخت برای شبکه یکه نه دو
    • FR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      2 1
      اشتباه لپيه. اصل رو ول نكنيد.
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    8 3
    چ خبره واقعا...تومیخوای میهن روتبلیغ کنی چرا لیقوان رو میکوبی...تبلیغاتم بلد نیستید اونوقت برنامه میسازید انقدم بدم میادازاین برنامه تمومم نمیشه
  • Sedi IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    9 4
    واقعا لوس و بی نمک.بیچاره حرفش ب الان نبوده ک.میگ در گذشته اینجوری تهیه میشده.بفرض ی اشتباه کلامی بود ک عذرخواهی ام کردن
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      1 2
      واقعا هم عذرخواهی بعدازتخریب هیچ ارزشی نداره
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    12 3
    ای بابا.......ملت یه عمر پنیر لیقوان خوردن وهیچیشون نشد.....بعد این آقا میاد چی میگه......غیر بهداشتی.....بهتر از این نمیتونستی تبلیغ کنی ....بایدم مردم صداشون درآد