مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴
۰ نفر

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم گفت‌: به‌منظور ارتقای کیفیت هوای قم و کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی، سطح آلایندگی واحدهای صنعتی فعال در استان به‌طور مستمر توسط کارشناسان این اداره کل پایش می‌شود.

صنعتی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سید رضا موسوی مشکینی شنبه ۱۷ خرداد در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: در همین رابطه سال ۹۸ یک هزار و ۳۰۰ مورد بازدید و پایش از واحدهای صنعتی استان انجام شد که درنتیجه آن ۳۳۰ مورد اخطاریه برای واحدهای آلایندگی زیست‌محیطی صادر شد و در برخی از موارد، وضعیت نامناسب واحدها از نظر سطح آلایندگی، صدور حکم قضایی و حتی تعطیلی فعالیت آن‌ها را در پی داشت.

وی افزود: همچنین با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده، ‌ طی سال ۹۸، ۳۰ واحد صنعتی استان به سیستم سنجش آلودگی هوا تجهیز شد و سامانه‌های پایش خود را به‌روز کردند که این موضوع نقش مؤثری در کاهش آلودگی‌های این بخش خواهد داشت.

این مسئول ادامه داد: یکی از مشکلات زیست‌محیطی قم، ‌استقرار صنایع در نزدیکی شهر است که این مساله موجب افزایش تاثیر آلودگی‌های صنعتی در استان شده، ‌به همین منظور سال۹۸ ، ۹۰ واحد تولیدی مستقر در کمربندی امام علی(ع) پایش و اخطارهای لازم برای اصلاح وضعیت ساختار واحد به آن‌ها داده شد و امیدواریم با پیگیری این روند شاهد کاهش آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های صنعتی باشیم.

موسوی مشکینی گفت: از دیگر اقدام‌های انجام شده  برای کاهش سطح آلایندگی فعالیت‌های صنعتی در قم، ‌تصویب مکانی برای جمع‌آوری زباله‌های ویژه و صنعتی است که مراحل قانونی لازم برای واگذاری به بخش خصوصی را سپری می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم افزود: بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد کلان‌شهری مانند قم برای مدیریت بهتر ازنظر شاخصه‌های زیست‌محیطی به دست‌کم ۱۰ ایستگاه سنجش آلودگی‌ هوا نیاز دارد.

وی همچنین به جایگاه مهم شهر قم در ترویج اخلاق‌مداری در حوزه محیط‌زیست اشاره کرد و گفت:‌ در شورای فرهنگ عمومی استان این موضوع را پیگیری می‌کنیم و به دنبال آن هستیم تا الگوهای اسلامی و اخلاقی حفظ و حراست از محیط‌زیست در قم تدوین و به‌کل کشور ارائه شود.

این مسئول بیان کرد: برای ترویج هرچه بیشتر استانداردهای محیط زیستی در میان قشرهای مختلف مردم، ‌ جلسه‌های منظمی را با بخش‌های دولتی و خصوصی استان برگزار و با همکاری آموزش‌وپرورش برای نهادینه ساختن این اصول میان دانش آموزان و نسل جدید، ‌ تلاش می‌کنیم.

وی به برخی دیگر از فعالیت‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست قم اشاره کرد و افزود:‌ در سال۹۸، ۷۶۵ مورد استعلام استقرار، تاسیس و بهره‌برداری از واحدهای تولیدی و خدماتی از این اداره کل  انجام شد که با ۹۰ درصد این موارد موافقت شد. همچنین سال۹۸، ۲۹ پرونده در حوزه محیط‌زیست انسانی و ۱۴ پرونده در حوزه محیط‌زیست طبیعی در قم تشکیل شد که برخی از آن‌ها صدور رای را در پی داشت.

موسوی مشکینی تاکید کرد:‌ طی سال‌های اخیر با افزایش میزان بارندگی‌ها و تقویت پوشش گیاهی، ‌ موضوع آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی در روزهای گرم سال بیشتر می‌شود که تاکنون نیز آتش‌سوزی‌هایی در سطح محیط‌زیست استان رخ‌داده که به‌سرعت مهارشده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم گفت:‌ اداره کل محیط‌زیست و اداره کل منابع طبیعی استان با همکاری یکدیگر حفظ و حراست از عرصه‌های طبیعی و محیط‌زیست قم را با جدیت دنبال می‌کنند اما موضوع حراست از این سرمایه‌های ارزشمند نیازمند مشارکت جمعی و همکاری عموم مردم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم تقویت فرهنگ استفاده از دوچرخه در شهر قم اشاره و اذعان کرد: باید تفکر خودرو محوری در ذهن مسئولان و مردم کمرنگ شود و استفاده از دوچرخه که عامل سلامت فردی و محیط‌زیست است بیشتر موردتوجه قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم همچنین تصریح کرد: بسیاری از شهروندان در سطح شهر به‌محض برخورد با یک حیوان، ‌موضوع را به نهادهای مسئول اطلاع می‌دهند که این مساله جای تشکر دارد.

موسوی مشکینی همچنین در خصوص برداشت مواد معدنی از دریاچه نمک گفت:‌ باید هرگونه فعالیت در محدوده دریاچه نمک با رعایت اصول زیست‌محیطی باشد تا از نابودی از گنجینه طبیعی که در سال‌های اخیر به دلیل خشک‌سالی‌های گسترده، ‌ بسیار آسیب‌پذیر شده است، جلوگیری شود.

وی درباره احداث باغ پرندگان در قم نیز بیان کرد: ازجمله الزامات احداث این مجموعه، مجوز اداره کل محیط‌زیست استان است که شهرداری قم در این زمینه همکاری‌هایی با ما داشته و ضوابط لازم به متولیان آن ابلاغ‌شده است تا روند کار بر اساس قانون دنبال شود.

کد خبر 518598

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha