شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
۰ نفر

طرح احداث تونل دوم گردنه «حیران» در استان اردبیل با هدف کاهش بار ترافیکی از سال ۹۸ عنوان شد؛ اما همچنان وعده‌های این پروژه جامه عمل به تن نکرده است و مردم منتظر تحقق وعده‌های مسئولان هستند.  

گردنه حیران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، در پی‌تجربه ترافیک‌های فرسایشی در گردنه حیران در استان اردبیل به ویژه با افزایش نسبی تردد خودروها در این محور، آبان ماه سال ۹۸ موضوع احداث تونل دوم حیران و ایجاد مسیر رفت و برگشت از سوی راه و شهرسازی مطرح شد که هنوز خبری از این پروژه‌ها نیست.  

برخی شهروندان اردبیلی که بعد از ماه‌ها قرنطینه و تعطیلی سفر و گردش، روز جمعه به طبیعت زیبای حیران سفر کرده بودند، از سوءمدیریت این محور گله‌مند بوده و معتقدند مسئولان به خواسته آن‌ها توجهی نشان نمی‌دهند و هنوز هم خبری از پروژه کنترل ترافیک در این محور مواصلاتی نیست.  

یکی از شهروندان در این خصوص گفت: معضل ترافیک گردنه حیران در استان اردبیل سال‌ها است از سوی شهروندان مطرح می‌شود و بارها این مشکل به مسئولان منتقل شده است؛ اما همچنان همان‌اش و همان کاسه و ترافیک و مشکلات حاشیه‌ای در این زمینه تجربه می‌شود.  

رستم‌پور که به همراه خانواده خود تا آق‌چای سفر کرده است، تصریح کرد: ترافیک این گردنه هیچ وقت مدیریت نمی‌شود و پلیس راه اردبیل مطابق برنامه زمان‌بندی خود در جاده حضور دارد و پلیس راه آستارا هم در محدوده کاری خود نمی‌داند.  

وی گفت: ما تا پاسی از شب در ترافیک گیر کرده بودیم تا حدی که از گردش پشیمان شدیم و تصمیم گرفتیم دیگر به حیران به خصوص در روزهای تعطیل سفر نکنیم.  

رستم پور با ابراز گله‌مندی از سوءمدیریت نهادها، اظهار کرد: وقتی به یکی از ماموران گفتیم که این وضعیت را مدیریت کنند پاسخمان این بود که تقصیر خود شهروندان است که به محض تعطیل شدن به حیران سفر می‌کنند.  

ارائه آمار حمل و نقل به جای مدیریت سفرها

یکی دیگر از شهروندان که در ترافیک جمعه ۱۶ خرداد گرفتار شده و خودرو وی آسیب دیده است، تصریح کرد: مدیران به جای اینکه تعداد سفرها را گزارش بدهند فکری به حال مدیریت سفرها داشته باشند. وظیفه مدیر محدود به شمارش تعداد خودروها نیست و ترافیک حیران سال‌ها است بدون علاج تکرار می‌شود.  

ناصر خداپناه تاکید کرد: متاسفانه تردد خودروهای سنگین نیز در برخی مواقع حتی روزهای تعطیل محدود نمی‌شود و به دلیل عرض کم جاده، تردد تمامی خودروها با چند کامیون و تریلی قفل می‌شود.  

وی افزود: با وجود اینکه پلیس راه می‌داند بعد از مدت‌ها قرنطینه مردم در سه روز تعطیلات به سفر خواهند رفت اما عملا جمعه گذشته برنامه خاصی برای مدیریت ترافیک اندیشیده نشده بود.  

این شهروند معتقد است حداقل در بخش‌هایی لازم است با همکاری دستگاه‌ها، مسیر یک طرفه شده و تردد برقرار شود اما اینکه همه نهادها خود را کنار کشیده و توجهی به وضعیت ترافیک جاده نمی‌کنند، قابل قبول نیست.  

خداپناه تاکید کرد: از سویی زمینه تفریح و گردش هم برای شهروندان تعریف نمی‌شود و متاسفانه در تعطیلات شهروندان فقط دو مقصد حیران و آستارا و سرعین را می‌شناسند.  

این اظهارات در حالی است که بوی نامطبوع لنت خودروها یکی از تجربه‌های ثابت شهروندان اردبیلی در روزهای جمعه است و به اعتقاد فعالان محیط زیست این حجم از سفر تناسبی با توان جاده نداشته و حتی صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست این گردنه تحمیل می‌کند.  

تونل دوم راهکار پیشنهادی که اجرا نشد

اما در کنار مدیریت سفر و ترافیک جاده، یکی از راهکارهای پیشنهادی نهادهای متولی احداث تونل دوم و دیگری چهار خطه کردن این محور بوده است. آذرماه ۹۷، نماینده مردم شهرستان‌های اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی، صدیف بدری، از چهار بانده شدن جاده گردنه حیران خبر داده بود و به احداث تونل دوم در این جاده اشاره کرده بود. این اظهارات که بعدها در سال ۹۸ نیز تائید شد و امید اجرایی شدن این پروژه را تقویت کرد در حالی محقق نشده است که مسئولان می‌گویند اردبیل موفق‌ترین کارنامه خود در جذب اعتبارات راه را طی حداقل ۵ سال اخیر دارد.  

محور اردبیل- آستارا پرترددترین محور در استان اردبیل است که به ویژه در ایام خاص سال از جمله تعطیلات آخر هفته با حجم عظیمی از تردد خودروها روبه‌رو می‌شود.  

با توجه به اینکه ورودی مسافر و خودرو از آستارا به اردبیل با عبور از گردنه حیران و تونل احداث شده در این منطقه انجام می‌شود، تنها چاره‌ای که در سال‌های اخیر برای کنترل ترافیک گردنه انجام شده، یک طرفه کردن جاده است که اخیرا به گفته شهروندان این طرح نیز چندان اجرا نمی‌شود.  

در پی‌تکرار این مشکل و از سویی افزایش سفرها و ترافیک جاده، معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل از مطالعه احداث تونل دوم در حیران خبر داد.  

علی یوسف‌زاده سال ۹۸ در گفت‌وگو با خبرنگار استان اظهار کرد: احداث تونل دوم با هدف ایجاد مسیر رفت و برگشت در این محور انجام می‌شود که مطالعات خاتمه یافته و آماده صدور مجوز برای برگزاری مناقصه هستیم.  

وی اظهار کرد: این تونل در کنار تونل فعلی و به فاصله ۱۵ متر از آن احداث می‌شود، با اجرای این طرح مسیر رفت و برگشت دایر شده و از بار ترافیک تا حد قابل توجهی کاسته خواهد شد.  

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان در پاسخ به این سوال که آیا احداث تونل دوم محیط زیست گردنه حیران را تهدید نمی‌کند، افزود: مطالعات نشان می‌دهد، احداث تونل برای اقلیم منطقه مشکلی به وجود نخواهد آورد.  

یوسف‌زاده تصریح کرد: این پروژه آماده برگزاری مناقصه است و با توجه به اینکه تا انتهای تونل در محدوده استان اردبیل بوده، احداث تونل توسط اردبیل عملیاتی خواهد شد.  

نه تنها خبری از اجرای این پروژه تا به امروز انعکاس نیافته است بلکه عملا ترافیک حیران به یکی از محک‌های مدیریت راه و شورای ترافیک استان تبدیل شده و متاسفانه همچنان نارضایتی شهروندان را به دنبال دارد.  

گزارش از ونوس بهنود

کد خبر 518547

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یونس شریفی - حیران گیلان IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    0 0
    حیران برای استان گیلان و شهرستان آستارا هست نه استان اردبیل