شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
۰ نفر

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: در ۷۴ روز گذشته ۲۴۰ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع ۱۱ استان کشور رخ داده است.

آتش‌سوزی مراتع

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، سرهنگ علی عباس‌نژاد با بیان اینکه عرصه‌های جنگلی و مرتعی جزء سرمایه‌های ملی است و از ارزش بسیار بالایی برخوردار هستند، اظهار کرد: آموزش و ارتقاء آگاهی عمومی تاثیر بسزایی در پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار در این عرصه‌ها دارد. 

وی با اشاره به احتمال ادامه آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع گفت: با توجه به بارش‌های مناسب فصلی که منجر به افزایش پوشش گیاهی شده است و از طرفی با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و سهل‌انگاری مردم و گردشگران داخلی در حفظ سرمایه‌های ملی احتمال وقوع مجدد آتش‌سوزی در محیط‌های یادشده دور از ذهن نیست.

سرهنگ عباس‌نژاد با اشاره به اهمیت رعایت نکات ایمنی توسط شهروندان ادامه داد: کوچکترین سهل‌انگاری و خطای انسانی و هر گونه اقدام نسنجیده حتی جزئی می‌تواند به وقوع حوادث ناگوار و ایراد خسارت‌های جبران‌ناپذیر در محیط زیست منجر شود.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه در ۷۴ روز گذشته ۲۴۰ مورد آتش‌سوزی در ۱۱ استان کشور روی داده است، تصریح کرد: با حضور به‌موقع و تلاش‌های شبانه‌روزی محیط‌بانان، جنگل‌بانان و سایر نیروهای مردمی بیشتر آتش‌سوزی‌ها مهار شده است.

سرهنگ عباس‌نژاد با اشاره به موانع موجود در مهار آتش‌سوزی‌ها خاطرنشان کرد: به‌دلیل وسعت زیاد آتش، صخره‌ای و صعب‌العبور بودن منطقه، شیب بالای ۷۰ درجه و عدم برخورداری سازمان‌های متولی از امکانات مناسب برای مهار آتش و جلوگیری از گسترش آن، صدمات قابل توجهی به بخش عظیمی از طبیعت وارد و منجر به سرایت آن به سایر مناطق شده است.

این مقام انتظامی با بیان این که برای اطفای هر گونه آتش‌سوزی احتمالی عرصه‌های طبیعی، نیروهای این فرماندهی در حالت آماده‌باش کامل به سر می‌برند، بیان کرد: از نیمه اردیبهشت‌ ماه شاهد فراوانی بالای آتش‌سوزی‌ها در مراتع جنوبی کشور از جمله استان‌های بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد هستیم که علیرغم برخورداری از تجهیزات هوایی برای مهار بهتر آتش‌سوزی‌ها با کمک و همیاری محیط‌بانان، جنگل‌بانان، نیروهای امدادی، مردمی و نیروهای مسلح، مدیریت و کنترل آتش‌سوزی‌ها را در حد امکان انجام داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در بحث به‌کارگیری نیرو به نسبت وسعت مراتع و جنگل‌های کشور با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم، افزود: در جنگل‌های انبوه شمال کشور در هر هزار هکتار یک نفر و در جنگل‌های زاگرس در هر ۶ هزار هکتار یک نفر نیروی فعال به کارگیری شده اما با همین نیرو و امکانات کم با تلاش شبانه‌روزی در حال دفاع از منابع طبیعی هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد که در سال جاری با حمایت دولت نسبت به تأمین تجهیزات مدرن و به‌روز و اختصاص بالگرد بومی‌سازی شده با قابلیت حمل سبد آب، بخشی از کمبود سازمان‌های متولی برای مهار سریع آتش‌سوزی در مناطق سخت برطرف شود.

کد خبر 518526

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha