کوچه مقدسی در محله راه‌آهن، یکی از طویل‌ترین کوچه‌های خیابان مختاری است.

پاکبان

 همشهری آنلاین_ فاطمه عسگری‌نیا:   این کوچه که در دل خود 13 کوچه فرعی را جای داده در طول سال‌های اخیر شاهد بیشترین نوسازی بافت فرسوده و در نتیجه افزایش جمعیت بوده است. آپارتمان‌های سر به فلک کشیده‌ای که در هر کوچه بالغ بر 300 نفر را در خود جای داده و همین مسئله باعث شده که ارائه خدمات شهری در آن با مسائل و مشکلات بسیاری همراه باشد. 

«بابا بهمن‌آبادی» پاکبان این کوچه است. این روزها صدای خش خش جاروی چوبی‌ این پیرمرد 75 ساله ملودی پاکیزگی کوچه مقدسی، است اما نوایی که از این‌ساز در سایه خستگی او بلند می‌شود غم انگیزتر از هر زمان دیگر شده و بنرهای کمک‌خواهی بابا بهمن در سراسر کوچه برای همراهی اهالی در پاکیزگی کوچه روایتگر این قصه پرغصه است. 
پیرمرد قد خمیده با موهای سپید و دستان چروکیده هر شب از رباط‌کریم برای فعالیت در پست‌کاری شبانه خود را به تهران می‌رساند. می‌گوید: «سال‌های جوانی‌ام به کار بنایی و کارگری سر ساختمان گذشت بعد از اینکه دیگر توان کار کردن در این بخش را به واسطه سن بالا از دست دادم چاره‌ای جز اشتغال در حوزه خدمات شهری و پاکبانی نداشتم. هزینه‌های زندگی روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شد و تأمین آن مستلزم کسب درآمد بود.»
ساعت 12 شب شروع کار شبانه بابا بهمن در کوچه مقدسی است، کوچه طویل و درازی که هنوز پیرمرد به نیمه‌هایش نرسیده پر از زباله‌ می‌شود. او ادامه می‌دهد: «نظافت و پاکیزگی کوچه مقدسی و کوچه‌های تو دلی آن وظیفه من است، اما حفظ پاکیزگی معابر هم وظیفه شهروندان است.»
بابا بهمن از پرت کردن کیسه‌های حاوی زباله از طبقات بالای آپارتمان‌ها به داخل کوچه گلایه می‌کند و می‌گوید: «کیسه زباله به محض برخورد با زمین متلاشی شده و تمام فضای جارو زده را آلوده می‌کند و جدا از زحمت دوباره من برای پاکسازی این نقطه، جریمه‌ای که از سوی پیمانکار و مسئولان شهرداری متوجه پاکبان می‌شود، تلخی کار را دوچندان می کند.»


بابا بهمن ادامه می‌دهد: «من مجبورم هر شب مسافت طولانی را از رباط‌کریم تا تهران طی کنم تا در محل کار حاضر باشم و شغلم را از دست ندهم اما بی‌توجهی مردم به رعایت نکاتی چون بیرون گذاشتن زباله‌ها بین ساعت 21 تا 24 هر شب، خودداری از پرت کردن کیسه‌های زباله در فضای کوچه و... باعث می‌شود که ما از نان خوردن بیفتیم! ‌»
این پاکبان سالخورده در خیابان مختاری برای حل این مشکل دست به دامن شورایاری محل شده تا با چاپ بنرهایی حاوی صحبت‌های او اهالی محله را به مشارکت دعوت کند. 

  •  درد دل‌های پاکبان روی دیوار محل 

دبیر شورایاری محله راه‌آهن می‌گوید: «بخشی از پاکبانان شیفت شب در محله راه‌آهن را افراد سالخورده و نیازمند تشکیل می‌دهند که برای حفظ این شغل شرایط سختی را متحمل می‌شوند از طی مسافت طولانی گرفته تا سختی کار و انصاف نیست اهالی محله با سهل‌انگاری در رعایت قوانین زندگی شهری امنیت شغلی این عزیزان را به خطر اندازند.» «علی‌اصغر فراهانی» ادامه می‌دهد: «ما تصمیم گرفتیم با چاپ بنرهایی با مضمون درددل پاکبانان محله برای اطلاع اهالی از شرایط سخت زندگی و کار این عزیزان نسبت به جلب مشارکت آنها اقدام کنیم.»

  •  شهرداری نگاه ویژه  به کوچه داشته باشد 

بنرهای نصب شده در کوچه مقدسی حالا راوی قصه زندگی پیرمردی است که دست‌کمک به سوی اهالی این کوچه دراز کرده است. «حسن امیر احمدی» از اهالی کوچه فرد با دیدن جملات کوتاه حاوی دغدغه‌های پاکبان سالخورده محله روی بنرهای در و دیوار کوچه می‌گوید: «کوچه مقدسی یکی از طویل‌ترین کوچه‌های خیابان مختاری است و این در حالی است که تنها دو سطل زباله مکانیزه در ابتدا و انتهای کوچه قرار دارد. همین مسئله باعث شده تا همسایه‌ها زباله‌ها را سر کوچه فرد که کوچه میانی است رها کنند.» او معتقد است که استقرار یک سطل زباله مکانیزه در میانه کوچه مقدس می تواند بخشی از مشکلات تلنبار شدن زباله‌ها در ساعت روز را که باعث به راه افتادن شیرابه و پاره شدن نایلون‌های زباله به دست گربه‌ها می‌شود، رفع کند.»
«شریفی» یکی دیگر از اهالی محله هم با تأیید این صحبت می‌گوید: «اغلب اهالی کوچه مقدسی و پس کوچه‌های آن زباله‌های خود را ساعت اولیه روز بیرون می‌گذارند آن هم نه داخل سطل‌های زباله، بلکه در کنج‌های کوچه‌ها یا سرکوچه‌ها، بهانه‌شان هم طویل بودن کوچه و سنگین بودن کیسه‌های زباله است.»
او با اشاره به درگیری همسایه‌ها با موضوع زباله و رهاسازی آن می‌گوید: «جمعیت زیاد ساکن کوچه و تولید زباله قابل توجه اهالی امروز به معضل بزرگ ما تبدیل شده است. حتی اگر شهرداری سطل زباله‌ای در میانه کوچه قرار دهد باید هر 6 ساعت آن را تخلیه کند. در غیراین صورت هرگز محله روی پاکیزگی به خود نمی‌بیند چون شرایط و زیرساختش را ندارد.»
«غلامرضا منافی» یکی دیگر از ساکنان محله می‌گوید: «ما در همه تهران این مشکل را نداریم بافت متراکم کوچه ما منحصربه‌فرد است، بنابراین، نیازمند نگاه ویژه از سوی شهرداری است تا مشکل محله حل شود.» اهالی کوچه مقدسی چشم‌انتظار راه‌حلی برای پسماندهای رها شده در معابر محله هستند و شهرداری چشم‌انتظار مشارکت آنها برای حل مشکل، چالش بزرگی که جز در سایه تعامل و همکاری شهروندان و شهرداری برطرف نخواهد شد. 
 

کد خبر 518523

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha