مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان با اشاره به انجام حدود ۴ هزار ماموریت پیش بیمارستانی و ۵۰۰ ماموریت بین بیمارستانی به صورت اختصاصی برای بیماری کووید ۱۹ از ابتدای اسفند تاکنون، گفت: متاسفانه نزدیک به ۴۰ نفر از کارکنان اورژانس اصفهان به کرونا مبتلا شده و مجبور شدند به قرنطینه بروند، با این حال خوشبختانه هیچ مورد فوتی نداشتیم.

اورژانس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، غفور راستین اظهار کرد: از اوایل اسفند ۹۸ که شیوع ویروس کرونا گزارش شد، بسیاری از استان های کشور از جمله استان اصفهان، آماده مقابله با این ویروس شدند و اولین دستورالعمل های وزارت بهداشت و درمان نیز همان زمان یعنی اوایل اسفند ابلاغ شد.

وی با اشاره به جدید بودن بیماری کووید ۱۹ و متفاوت بودن نحوه برخورد با آن در مقایسه با دیگر بیماری‌ها، گفت: اولین اقدامی که برای مقابله با این بیماری انجام دادیم برنامه‌ریزی جامع برای آشنایی کارکنان اورژانس با ویروس جدید کرونا بود، به طوری که نحوه برخورد با بیماری، مراقبت از بیماری که باید به مراکز درمانی انتقال می‌دادند و نحوه مراقبت از خودشان را آموزش ببینند و همینطور در برخورد با مردم بتوانند آموزش‌های لازم را در اختیار آنها قرار دهند.

مدیر حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان افزود: تقریبا همه کارکنان اورژانس اصفهان به صورت مستقیم و غیرمستقیم آموزش دیدند و بازخورد این آموزش‌ها را گرفتیم و مانوری برگزار کردیم و قدم بعدی این بود که برای برخورد با این بیماری، باید آموزش‌های حفاظت فردی را برای کارکنان اجرا می‌کردیم تا بتوانند به خوبی از تجهیزات حفاظت فردی استفاده کنند، درحالی که اگر حفاظت فردی در چنین شرایطی مراعات نمی شد در زمینه نیروی انسانی به مشکل بر می‌خوردیم.

انتخاب پایگاه های ویژه اورژانس در ابتدای کار

وی ادامه داد: تقریبا زمانی که این آموزش‌ها انجام شده بود، شیوع ویروس کرونا در استان اصفهان نیز شروع شد. از آنجایی که در ابتدا همه تجهیزات حفاظت فردی آماده نبود و دستکش، ماسک، گان و لباس مخصوص سرتا پایی که کارکنان اورژانس استفاده می‌کنند به اندازه کافی در اختیار نداشتیم، نمی‌توانستیم همه پایگاه‌ها را به تجهیزات حفاظت فردی مجهز کنیم، به همین خاطر تعدادی از پایگاه‌ها را به عنوان پایگاه ویژه انتخاب کردیم.

راستی با اشاره به اینکه در شهر اصفهان ۵ پایگاه و در کل استان ۲۵ پایگاه را به عنوان پایگاه ویژه کرونا تعیین کردیم، تصریح کرد: در ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان این پایگاه‌ها را مجهز به تجهیزات حفاظت فردی کردیم تا هم ماموریت بین بیمارستانی و هم امدادخواهی بیماران کووید ۱۹ را انجام دهند. به تدریج که آمار مبتلایان زیاد شد راهی جز درگیر کردن همه پایگاه‌های اورژانس نداشتیم و این درحالی بود که خوشبختانه همه کارکنان اورژانس آموزش دیده بودند و آمادگی برای استفاده از تجهیزات حفاظت فردی و نیز شناسایی و انتقال بیماران را داشتند.

امدادرسانی به بیماران کرونایی از ۱۵۰ پایگاه اورژانس در استان

وی خاطرنشان کرد: زمانی که مقابله با کرونا را به همه پایگاه‌های اورژانس استان تعمیم دادیم، پس از هر امدادخواهی منتظر نمی‌ماندیم کد ویژه بیمار را انتقال دهد، چون همه کارکنان در همه پایگاه‌ها آمادگی و تجهیزات لازم را در اختیار داشتند، به طوری که ۱۵۰ پایگاه اورژانس در سطح استان آمادگی لازم برای انتقال بیماران کووید ۱۹ را داشتند.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان با اشاره به نیاز مردم به خط تلفنی که پاسخگوی سوالات آنها در زمینه ویروس کرونا باشد، توضیح داد: ابتدای کار ۱۱۵ پاسخگوی مردم بود، ولی یک مرتبه به قدری حجم تماس‌ها بالا رفت که دیگر نمی‌توانستیم به بیماران غیرکرونایی برسیم، به همین خاطر با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و شرکت مخابرات، سامانه ۳۱۱۳ پیش بینی شد که ۶۰ خط تلفن به آن متصل است و تا امروز ۲۸۰ هزار تلفن را پاسخ داده است. این سامانه بار ترافیک در حوزه اورژانس پیش بیمارستانی به خصوص در اتاق فرمان را بسیار کم کرد.

انجام ۴ هزار ماموریت اختصاصی اورژانس اصفهان برای کرونا

وی تعداد بالای ماموریت‌های اورژانس اصفهان از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا امروز را یادآور شد و گفت: از ابتدای اسفند تاکنون نزدیک به ۴ هزار ماموریت پیش بیمارستانی به صورت اختصاصی برای بیماری کووید ۱۹ انجام دادیم و حدود ۵۰۰ ماموریت بین بیمارستانی برای بیمارانی که باید از یک بیمارستان به بیمارستان‌های معین یا اصلی تعیین شده منتقل می شدند.

فوت بر اثر کرونا در بین کارکنان اورژانس اصفهان نداشتیم

راستین با قدردانی از تلاش شبانه‌روزی کارکنان اورژانس اصفهان در این مدت، اظهار کرد: همکاران من در اورژانس همین الان هم درگیر مقابله با این بیماری هستند، البته متاسفانه نزدیک به ۴۰ نفر از کارکنان اورژانس اصفهان کرونا مثبت شده و مجبور شدند به قرنطینه بروند، با این حال خوشبختانه هیچ مورد فوتی نداشتیم.

وی با تاکید بر اینکه آمادگی برای ارائه خدمات اورژانس به مردم همچنان وجود دارد، تصریح کرد: بر مبنای دستورالعملی که وزارت بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان داده بود باید حجم کار نیروها را کم می‌کردیم، به طوری که بین ۲۰ تا ۴۰ درصد متناسب با ارتباط با بیماری، باید از حجم کار کارکنان کم می‌شد، ولی ناچار شدیم از حجم کار آنها کم نکنیم و الان از طریق دانشگاه علوم پزشکی پیگیر هستیم که ما به التفاوت استراحتی که باید می‌کردند، تبدیل به اضافه کار شده و برایشان پرداخت شود تا جبران ساعتی باشد که باید استراحت می‌کردند ولی مجبور شدند کار کنند.

مدیر حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان به قدردانی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی از نیروهای اورژانس اصفهان اشاره و خاطرنشان کرد: با پرداخت مابه التفاوت و نیز اجرای دستورالعمل های وزارت بهداشت تلاش می‌شود تا حدی زحمات این عزیزان به صورت مادی جبران می‌شود، اگرچه کارکنان اورژانس در این ایام واقعا از جان مایه گذاشته و ایثار کردند که قابل جبران نیست و ان شا الله خداوند زحمات این عزیزان را به عنوان باقیات الصالحات در نظر بگیرد.

وی همچنین درخصوص تفاوت علائم بیماران کووید ۱۹ در ابتدای شیوع ویروس و شرایط فعلی توضیح داد: ویروس کرونا ابتدا علائمی شبیه آنفلوانزا داشت، ولی به تدریج تغییر شکل داده است، دستگاه گوارش و سیستم عصبی عضلانی را درگیر کرده و التهاب مغزی ایجاد می کند، از طرفی  این احتمال وجود دارد که تعداد زیادی از مردم ویروس را گرفته باشند ولی علائمی نداشته‌اند که می‌تواند امیدوارکننده باشد، هر چند گفته می‌شود ممکن است در شروع فصل پاییز دوباره با پیک دیگری از بیماری مواجه شویم که این موضوع می‌تواند یک تهدید باشد.

راستین با تاکید براینکه اگر همه مردم توصیه‌های بهداشتی را مراعات کنند شاهد روند نزولی بیماری خواهیم بود، گفت: ورود ویروس به بدن از طریق چشم، حلق و بینی است، بنابراین اگر از آنها محافظت کنیم، دست به صورت نزنیم، مرتب دست هایمان را بشوییم، در مکان‌های عمومی بهداشت فردی را بیشتر رعایت کنیم و جایی که می‌دانیم احتمال خطر وجود دارد ماسک بزنیم، احتمال ابتلا به ویروس به شدت کاهش می‌یابد و دوباره به وضعیت قرمز بیماری در استان برنخواهیم گشت.

آمادگی اورژانس اصفهان از نظر نیروی انسانی و تجهیزات

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان درخصوص آمادگی اورژانس درصورت مواجه شدن با موج‌های دیگر کرونا، گفت: از نظر نیروی انسانی و تجهیزات آمادگی لازم وجود دارد، اگرچه ابتدای شیوع کرونا به ویژه از نظر تجهیزات حفاظت فردی، غافلگیر شدیم ولی در حال حاضر در حدی  تجهیزات حفاظت فردی و وسایل مورد نیاز در کشور و استان اصفهان تولید شده که حتی به کشورهای دیگر هم صادر می‌کنیم.

وی اضافه کرد: کارکنان اورژانس در این دوران هم از نظر علمی تجربه به دست آوردند و اطلاعاتشان بیشتر شد و هم اینکه آمادگی حوادث تروریستی، بیولوژیکی و شیمیایی نیز پیدا کردیم، چون در آن حوادث هم استفاده از وسایل حفاظت فردی اصل مهمی است که این مدت تمرین شد.

تجربه خوبی که در همه شرایط بحرانی می‌توان استفاده کرد

راستین با اعتقاد براینکه هم‌اکنون تجربه خوبی به دست آمده که در همه شرایط بحرانی می‌توان از آن استفاده کرد، خاطرنشان کرد: مهمترین نقطه قوت کار در این مدت این بود که هیچ فرد مشکوک، محتمل و قطعی کرونا را بدون پاسخ نگذاشتیم و به همه درخواست‌های اورژانس رسیدگی کردیم، در عین حال که همکاری بسیار خوبی با همه مراکز درمانی و از جمله بیمارستان‌های مرجع کرونا داشتیم و همه این اقدامات را به عنوان یک وظیفه ذاتی به خوبی انجام دادیم.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان این را هم یادآور شد که سهمیه‌بندی وسایل، امکانات و تجهیزات متناسب با پایگاه‌های اورژانس در هر شهرستان انجام شد و آموزش متمرکز نیز برای همه کارکنان اورژانس صورت گرفت، به طوری که بیماران عملا در مرکز  استان و یا دورترین نقطه استان خدمات یکسان از اورژانس دریافت می کنند.

راستین با اشاره به اینکه اورژانس در هر استان امکانات خاص خود را دارد، گفت: با این حال این آمادگی در اورژانس اصفهان وجود دارد که به استان‌هایی که در وضعیت قرمز هستند هم از نظر تجهیزات حفاظت فردی و هم نیروی انسانی در صورت نیاز کمک کند.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: نوروز امسال اگرچه از حجم مسافرت ها کم شد ولی ترانزیت جاده‌ای و حوادث دیگر و در کنار آن ویروس کرونا هم وجود داشت و در این شرایط حجم کار نیروهای اورژانس بیشتر و استرس آنها مضاعف بود، به طوری که هیچ کدام از کارکنان از تعطیلات نوروز استفاده نکردند و همه درگیر بیماری بودند و هنوز هم هستند.

کد خبر 518440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha