رشد بی‌رویه بنگاه‌های املاک در استان یزد طی سال‌های اخیر، نداشتن مجوز فعالیت شمار قابل توجهی از آنها و اخذ کمیسیون‌های متفاوت از طرف‌های معامله ملکی، ضرورت نظارت جدی‌تر دستگاههای مسئول را ضروری می‌کند.

بنگاه مسکن

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، وقتی می‌خواهید خانه یا مغازه‌ای بخرید، بفروشید یا اجاره کنید و اجاره بدهید، احتمالا اولین جایی که به آن مراجعه می‌کنید بنگاه مشاور املاک است؛ بنگاه‌های املاکی که این روزها در هر خیابانی چند باب از آن‌ها را می‌بینیم.

«اطمینان از پروانه کسب مشاور املاک» و «دریافت کد رهگیری پس از ثبت معامله» دو موضوع مهمی است که مراجعه‌کنندگان به بنگاه‌های املاک باید مد نظر داشته باشند.

نکته مهم دیگر این که وظیفه بنگاه‌های مشاور املاک، همانطور که از نامشان پیداست، دادن مشاوره به خریداران و فروشندگان است و ثبت خرید یا فروش املاک باید حتما در دفتر اسناد و نه بنگاه‌ها انجام شود.

هر چند بیشتر بنگاه‌های املاک در یزد، مجور فعالیت دارند اما متاسفانه بخشی از آنها نیز بدون مجوز در حال فعالیت هستند. ضمن آن که برخی از این بنگاه‌ها شاکیانی هم دارند و شهروندان از آنها گله‌مند هستند.

مشاوران بدون مجوز
فرمانده یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی استان یزد گفت: در قانون برای مشاوران املاک جایگاهی تعریف شده و مقرراتی وجود دارد که باید از آن تبعیت کنند.  

سرهنگ علیرضا خالقی افزود: لازم است از عنوان «مشاور املاک» به جای «بنگاه املاک» استفاده کرد؛ این یعنی اینکه مشاوران املاک فقط باید مشاوره بدهند نه اینکه خودشان به موضوع وارد شوند؛  معاملات باید در دفترخانه اسناد رسمی، ثبت و قانونی شود.

وی ادامه داد: لازم است در مراکز مشاوره املاک، مشاور یا کارشناس حقوقی نیز حضور داشته باشد تا نظر کارشناسی بدهد.

سرهنگ خالقی بر ساماندهی مراکز مشاوره املاک تاکید و اضافه کرد: وضعیت فعلی بنگاه‌های املاک این است که به جای مشاوره، دلالی می‌کنند و معامله را جوش می‌دهند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی استان یزد، تعداد مراکز مشاوره املاک را در یزد حدود یکهزار باب ذکر کرد که یک سوم آنها مجوز فعالیت ندارند.

نبود نظارت

وی، قول نامه‌های تنظیمی در دفاتر مشاوره املاک را قابل اعتماد و استناد ندانست و گفت: این قولنامه‌ها ممکن است برای طرفین، عواقب حقوقی به دنبال داشته باشد.

سرهنگ خالقی بیان کرد: فروش یک ملک به چند نفر و فروش غیرقانونی اراضی دولتی در برخی بنگاه‌های املاک غیرمجاز در یزد باعث بروز مشکلاتی شده است.

وی اضافه کرد: نظارت‌ها در این بخش، مطلوب نیست؛ مردم ما آگاهی کافی ندارند و نمی‌دانند نباید در دفاتر املاک، قول‌نامه تنظیم کنند.

قراردادهای صوری

یک منبع مطلع در اداره کل آموزش و پرورش استان یزد هم گفت: برخی قراردادهای صوری توسط برخی بنگاه‌های املاک در شهر یزد منعقد می‌شود تا بر اساس آن والدین دانش‌آموزان بتوانند در مدارس دلخواه خود ثبت نام کنند.

وی افزود: آن دسته از والدینی که حاضر به ثبت نام فرزند خود در نزدیک‌ترین مدرسه به محل سکونتشان نیستند با پرداخت مبلغی به این بنگاه‌ها، قراردادی را تنظیم و آن را به مدرسه دلخواه خود ارائه می‌دهند.

به گفته این منبع، در پاره‌ای از موارد وقتی مسئولان مدارس به محل جغرافیایی تنظیم سند مراجعه می‌کنند، متوجه می‌شوند که آن‌ها اصلا در این محل ساکن نیستند. متاسفانه عقد قراردادهای این چنینی، منجر به ایجاد مشکلاتی در آموزش و پرورش شده است.

به نظرمی‌رسد لازم است دستگاههای ذیربط به موضوع ورود و نسبت به سامان‌دهی بنگاه‌های مشاور املاک اقدام کنند.

کد خبر 518437

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha