دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۵ - ۰۶:۵۷
۰ نفر

مسعود زلفی: بی‌تردید تهران یکی از آلوده‌ترین شهرها در میان پایتخت‌های جهان است. هوای این کلانشهر، در اکثر روزها آلوده است و در دو فصل پاییز و زمستان به اوج خود می‌رسد.

 اصلی ترین منبع آلودگی هوایی این شهر نیز ناشی از تردد خودروها است. به دلیل پایداری این شرایط، پیش بینی می‌شود هوای تهران با فرارسیدن فصل پاییز، آلوده تر شده و از این رو خسارات پنهان و آشکاری بر شهر و شهروندان تحمیل می‌شود.

سالانه حدود ۴ هزار نفر در تهران به دلیل آلودگی ناشی از ذرات معلق در هوا، جان خود را از دست می‌دهند و هزاران نفر به دلیل بالا بودن میزان هیدروکربن‌های حلقوی در هوا، در معرض ابتلا به بیماری مرگبار سرطان قرار می‌گیرند.

بر اساس جدیدترین گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، خسارت مرگ ومیر ناشی از آلودگی هوای شهر تهران، سالانه ۶۴۰ میلیون دلار معادل ۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال یعنی ۵۷/۰ درصد از تولید ناخالص داخلی است.

همچنین نشانه های بیماری ناشی از آلودگی هوای شهری ۵۲۰ میلیون دلار معادل ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال و ۴۶/۰ درصد از تولید ناخالص داخلی در سال است.

بیماری‌های ناشی از آلودگی هوای شهر نیز سالانه ۲۶۰ میلیون دلار معادل ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال و ۰۲۳/۰ درصد از تولید ناخالص ملی به اقتصاد ایران خسارت وارد می‌کند.

از سوی دیگر، هزینه آموزش در این زمینه ۲۵ میلیون دلار معادل ۲۰۰ میلیارد ریال و ۰۲/۰ درصد از تولید ناخالص داخلی و خسارت ناشی از آلودگی هوای شهری به مراکز تفریحی ۵۰ میلیون دلار معادل ۳۹۰ میلیارد ریال و ۰۴/۰ درصد تولید ناخالص است.

این آمارها نشان می‌دهد بیماری‌های ناشی از تاثیرات داخلی آلودگی هوا سالانه ۵۵ میلیون دلار معادل ۴۳۰ میلیارد ریال و ۰۵/۰ درصد از تولید ناخالص داخلی به اقتصاد ایران خسارت وارد می‌کند.

هرچند در این آمارها، میزان خسارت ناشی از آلودگی هوا به ساختمان ها نیامده است، اما در مجموع خسارت سالیانه آلودگی هوا در ایران یک هزار و ۸۱۰ میلیون دلار معادل ۱۴ هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال است که ۶/۱ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می‌دهد.

طبیعی‌ترین رخداد تردد این همه خودروها و موتورسیکلت ها، آلوده شدن هواست و پیش بینی می‌شود هوای تهران در بیشترین روزهای فصل جاری به حدی برسد که از خود یک رکورد برجای گذارد.

به این آمار توجه کنید:غلظت CO هوا در شهریور ۸۴ در مقایسه با مدت مشابه در سال ۸۵ نشان می‌دهد در این مدت هوای پاک نداشتیم.

تعداد روزهای سالم از ۵۲ درصد به ۳۹ درصد کاهش یافته و درصد تعداد روزهای ناسالم هم از ۴۸ به ۶۱ درصد افزایش یافته است. ضمناً به لحاظ ذرات معلق (PM10) درصد روزهایی که هوای پاک داشته ایم از ۱۰ تا ۴۲ تغییر کرده و در مورد داشتن روزهای با هوای سالم هم باید گفت که در شهریور ۸۴ در ۹۰ درصد روزها هوای سالم حاکم بوده که این رقم در سال ۸۵ به ۵۵ درصد رسیده و درصد روزهای ناسالم هم از صفر به سه درصد افزایش یافته است.

با توجه به این که طی این مدت خودروهای فرسوده قابل توجهی از رده خارج نشده و در عین حال حدود ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو جدید به خودروهای فعال اضافه شده اند، تنفس شهروندان در روزهایی با هوای آلوده‌تر، قطعی است.

کد خبر 5184

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز