یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
۰ نفر

به‌طور متوسط روزانه ۵/۱ میلیون نفر وارد بازار می‌شوند و حدود نیمی از این مراجعه‌کنندگان را زنان تشکیل می‌دهند، اما سرویس بهداشتی مناسبی برای آنها وجود ندارد؛ ضمن اینکه....

جنابي

همشهری آنلاین_ سروش جنابی: به‌طور متوسط روزانه ۵/۱ میلیون نفر وارد بازار می‌شوند و حدود نیمی از این مراجعه‌کنندگان را زنان تشکیل می‌دهند، اما سرویس بهداشتی مناسبی برای آنها وجود ندارد؛ ضمن اینکه آقایان مراجعه‌کننده به بازار بزرگ تهران هم دسترسی کافی به سرویس‌های بهداشتی ندارند.  این مسئله، به اذعان عضو شورای اسلامی شهر تهران، «مشکلات بسیاری را از جمله پراکندگی بوی تعفن‌آور در کوچه‌پسکوچه‌های بازار به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های گردشگری پایتخت ایجاد کرده» که در شأن پایتخت نیست.  
   در واقع، اغلب سرویس‌های بهداشتی به جهت مردانه بودن بافت بازار در مساجد و حسینیه‌ها واقع شده‌اند و استفاده از آنها در تمام مدت روز امکان‌پذیر نیست. به گفته احمد مسجدجامعی، «با وجود همه این مشکلات در طول سال‌های اخیر به جای تأمین سرانه خدمات عمومی مانند سرویس بهداشتی در مجموعه بازار، ما شاهد تب پاساژسازی در بازار تهران هستیم» که البته هیچ سنخیتی با بافت قدیمی و سنتی بازار تهران ندارد و صرفاً با اهداف تجاری و کسب سود اجرا می‌شود و تأمین سرانه‌ها در آن هیچ جایگاهی ندارد. البته در پاساژهای تجاری و برخی سراها در بازار سرویس بهداشتی تعبیه شده، اما استفاده از آن مختص کاسبان است و عمومی تلقی نمی‌شود.
    یکی از اولویت‌هایی که باید در دستور کار شهرداری تهران و به تبع آن شهرداری منطقه ۱۲ قرار بگیرد، تمرکز بر رفع کمبودهای خدمات عمومی در گستره بازار تهران است، موضوعی که می‌توان آن را در قالب جلب مشارکت خیّران بازار دنبال کرد و بستری برای این کار فراهم کرد که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی وارد گود شوند و با سرمایه‌گذاری در این بخش ضمن کسب درآمد به اشتغالزایی در این بخش نیز همت گمارند.  
    گفتنی است که با تأمین سرویس‌های بهداشتی در بازار با جمعیت قابل توجه شناوری که روزانه پذیراست، ضمن برخورداری مردم از این امکانات، سیمای شهری زیباتری نصیب بازار تهران می‌کنیم. مسئولان شهری باید در کنار توجه به کارکردهای اقتصادی بازار از ضرورت تأمین امکانات رفاهی برای گردشگران، مردم و حتی کاسبان آن غافل نشوند.  

کد خبر 518378

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha