برخی منابع اوپک اعلام کردند که نشست وزیران اوپک پلاس فردا (شنبه، ۱۷ خردادماه) برگزار خواهد شد.

اوپک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از میزان، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، موسوم به «اوپک پلاس» پس از گفت‌وگوهای فراوان موفق به جلب رضایت برخی اعضا برای تمدید مقدار کاهش تولید کنونی خود شد، تا مانع از سقوط بازار شوند. به این منظور نشست اوپک پلاس روز شنبه (۱۷ خردادماه) برگزار خواهد شد تا این تصمیم به طور رسمی تصویب شود.

 زمان برگزاری نشست وزیران نفت و انرژی اوپک و غیراوپک در حالی از سوی رسانه‌های بین‌المللی پنجم ژوئن (۱۷ خردادماه) اعلام شده است که تغییری در زمان برگزاری این نشست در سایت اوپک مشاهده نمی‌شود و زمان برگزاری این نشست در این سایت همچنان نهم و دهم ماه ژوئن (۲۱ و ۲۲ خردادماه) است.

یک نماینده اوپک اعلام کرد که تقریباً پس از یک هفته مذاکره، روسیه و عربستان سعودی توانستند به طور آزمایشی با عراق به توافق برسند. عراق تاکنون نتوانسته است به سهمیه کاهش تولید ماه آوریل خود پایبند باشد. روسیه و عربستان در حال فشار آوردن به عراق هستند تا به سهمیه کاهش تولید خود پایبند باشد و علاوه بر آن پایبند نبودن گذشته را نیز جبران کند.

بر اساس جدیدترین اعلام منابع آگاه، نشست اوپک فردا ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران آغاز خواهد شد و به دنبال آن نشست اوپک پلاس نیز در ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه شروع به کار خواهد کرد.

بر اساس این توافق، که هنوز به تصویب رسمی نرسیده است، قرار است کشورهای عضو اوپک پلاس کاهش تولید بی‌سابقه خود را برای یک ماه دیگر و تا پایان ماه ژوئیه تمدید کنند. در این میان، قیمت شاخص نفت خام برنت به بیش از ۴۰ دلار برای هر بشکه رسیده است.

مشارکت ۲۳ کشور سازمان کشورهای صادرکننده نفت و سایر تولیدکنندگان عمده نفت از ماه آوریل کمک کرده است تا در مدت دو ماه قیمت شاخص برنت دو برابر شود.

تمدید نکردن توافق در این ماه می‌تواند میلیون‌ها بشکه نفت را وارد بازار کند و با کاهش محدودیت‌های ناشی از کنترل ویروس کرونا سبب تضعیف بهبود قیمت آزمایشی شود. با شروع مجدد تولید نفت شیل ایالات متحده، مدیریت دقیق اوپک برای بهبود تقاضا بسیار حیاتی است.

۲۳ کشور تولیدکننده نفت اوپک و غیراوپک حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) در نشست ماه آوریل بر سر کاهش تولید در سه مرحله به ترتیب ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه برای مدت دو ماه، ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه برای ۶ ماه و ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه برای ۱۶ ماه به توافق رسیدند.
 

کد خبر 518242

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha