سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

گروه سیاسی: رئیس‌جمهوری در اولین نشست خبری خود در سال‌جاری با اشاره به اینکه سیاست‌های جدید دولت در بخش مسکن به زودی اعلام می‌شود، گفت:

در بحث مسکن تصمیم گرفته‌ام که مستقیماً وارد شوم و موضوع را پیگیری کنم؛ چون بخش عمده فشار گرانی به کسانی وارد می‌شود که خواهان مسکن هستند. این پاسخ، یکی از محوری‌ترین سؤالات نشست خبری رئیس جمهور بود؛ خبرنگاران چندین بار مسائل اقتصادی را محور پرسش‌های خود قرار دادند.

به گزارش همشهری، محمود احمدی‌نژاد در ابتدای نشست خبری خود مانند همیشه از مشکلات موجود در مدیریت جهان سخن گفت و موضوع فلسطین را هم از چالش‌های جدی تمام بشریت دانست. 

رئیس‌جمهوری درباره مافیا باز هم کلی سخن گفت و البته وعده داد که در اوایل تیرماه، گزارش مفصلی از دلایل مشکلات اقتصادی ارائه کند؛ در حالی که احمدی‌نژاد در همین نشست تأکید کرد که هیچ‌گاه نگفته تمام مشکلات ناشی از وجود مافیا در بخش‌های مختلف است.

شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بعد از ظهر سه شنبه جلسه هفتگی داشت و برای همین هم بود که رئیس این شورا رأس ساعت ۱۸ محل نشست را ترک کرد.

رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در میان سخنان خود استفاده از الگوی اسلامی- ایرانی در همه برنامه‌های کشورها را ضروری خواند.

رئیس دولت نهم اوضاع معیشتی مردم را بهتر از سال‌های پیش دانست و خاطرنشان کرد که قدرت خرید مردم افزایش پیدا کرده است.

تبادل بسته‌های پیشنهادی ایران و غرب از جمله نکات مورد سؤال از رئیس‌جمهوری بود که او هم اعلام نظر درباره بسته پیشنهادی غرب را منوط به زمانی دانست که این بسته به ایران تحویل شود.

این در حالی است که احمدی‌نژاد معتقد است که ایران حتماً همه پیشنهادها را بررسی کرده و سپس نظر خود را اعلام خواهد کرد. خبرنگاران بسیاری مانند همیشه دیروز در صف جاماندگان از پرسش کردن ماندند که این شامل خبرنگار ما نیز شد.

پاسخ به یک سؤال

البته رئیس‌جمهوری در هنگام خروج از محل نشست مطبوعاتی و در حالی که حاضران نامه‌هایی را به وی تحویل می‌دادند، به سؤال خبرنگار همشهری پاسخ داد.

رئیس شورای‌عالی امنیت ملی در پاسخ به سؤال همشهری درباره اقدام ایران برای  جلوگیری از استرداد نصرت‌الله تاجیک که به اتهام همراهی و همکاری با برخی گروه‌های تروریستی و با درخواست آمریکا و موافقت انگلیس قرار است به‌زودی برای محاکمه به دولت واشنگتن تحویل داده شود، تأکید کرد: تمام توانمان را برای جلوگیری از استرداد به‌کار می‌گیریم.

تاجیک دیپلمات باسابقه ایرانی است که مدتی به‌عنوان سفیر در یکی از کشورهای عربی نیز خدمت کرده است و چند سال پیش با تبانی نیروهای اطلاعاتی آمریکا و انگلیس بازداشت و پس از مدتی مورد محاکمه قرار گرفت.

اعلام افزایش حقوق

احمدی‌نژاد در ادامه نشست خبری و ابتدای پرسش‌های خبرنگاران، درپاسخ به سؤالی درباره گرانی و راهکارهای عملی دولت برای خارج شدن اقشار کم درآمد ازجمله بازنشستگان از مشکلات ناشی از این گرانی‌ها گفت: دربودجه مشکلاتی داشتیم و منابع کافی برای افزایش حقوق‌ها به دولت اختصاص داده نشد، اما با تلاش جدی و پیگیری‌های مستمر از ابتدای سال تاکنون، با ساماندهی منابع، منابع لازم برای افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان درنظرگرفته شد. 

وی افزود: این افزایش‌ها در جلسه هفته آینده دولت نهایی و اعلام خواهد شد.  خبرنگار واحد مرکزی خبر در مورد طرح اقتصادی دولت در سال جدید سؤالی را مطرح کرد که رئیس‌جمهوری پاسخ داد؛ ۳ هفته قبل بنا داشتم این بحث را مطرح کنم اما مسائل جدید هم بود. ما این طرح را در هفته اول تیر ماه بیان خواهیم کرد.

پیگیری‌ بی‌نتیجه

احمدی‌نژاد در پاسخ به خبرنگار روزنامه عصر اقتصاد که پرسید جنابعالی اعلام کردید که مافیای اقتصادی در سازمان ثبت وجود دارد، اما سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد که این موضوع منتفی است. نظر شما در این رابطه چیست؟ گفت: من هیچگاه نگفتم که در سازمان بازرسی یا سازمان ثبت؛ عرض کردم مافیای زمین‌خواری که هر روز آمار آن را نیز می‌شنوید وجود دارد.  یک مورد آن در کنار تهران بیش از ۱۷۰۰ هکتار زمین است که یک فردی تصرف کرده است که بالاخره تاکنون پیگیری‌های دولت نتیجه نداده است.

وی گفت: این یک قلم است؛ اسم این را چه می‌گذارید؟ چگونه حمایت می‌شود؟ شما اسمش را بگذارید مافیا.

ما روی اسم بحث نداریم آیا شما اعتقاد ندارید که شبکه‌‌ای او را پشتیبانی می‌کند یک نفر متخلف ۱۰ سال طول می‌کشد تا مجازات شود.

قضاوت نکنید

رئیس‌جمهوری در پاسخ به سؤال خبرگزاری رویترز که پرسید: اگر بسته پیشنهادی ۱+۵ دارای مواردی باشد مبنی بر اینکه ایران در طول مذاکرات، فعالیت هسته‌ای را تعلیق کند و تحریم‌ها نیز تعلیق شود، شما چه خواهید کرد؟، از خبرنگار پرسید که شما اطلاع دارید یا فرض می‌کنید؟ احمدی نژاد ادامه داد: ما که خبر نداریم اما زود قضاوت نکنید. شاید با چند پیشنهاد موافقت یا مخالفت کنیم، اما مسلم این است که ایران از حقوق خود نمی‌گذرد.

بحث من علمی بود

خبرنگار اعتماد ملی در سؤال دیگر خود پرسید: آقای رئیس‌جمهوری، ابهامات و شایعات زیادی درباره اینکه مدیریت و دولت خود را متصل به حضرت ولی عصر (عج) می‌دانید مطرح شده است لطفا پاسخ دهید. احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال گفت: صحبت من در مشهد بسیار روشن بود و اعتقادات خود را بیان کردیم. 

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه حاکمیت و مدیریت جهان به دست خداوند است و به اذن خدا در اختیار ولی خدا قرار می‌گیرد ادامه داد: فکر می‌کنم روزنامه شما بود که خیلی سطحی با سخنان من برخورد کرد.

وی افزود: اگر قرار باشد از نظر شما وقتی که برنج گران می‌شود امام زمان زیر سؤال رود پس اگر ظلمی هم درجهان باشد باید خداوند زیر سؤال برود.  وی تاکید کرد: به برخی‌ها توصیه می‌کنم اعتقادات را در بازی‌های سیاسی وارد نکنند چرا که من بحثی علمی مطرح کردم و اگر آنها می‌توانند، علمی بحث مرا نفی کنند و به مسخره‌کردن افراد نپردازند.

دیدار ۵ ساعته با دانشجویان

رئیس‌جمهوری دوشنبه‌شب در دیداری ۵ ساعته با دانشجویان که تا ساعت ۲ بامداد سه‌شنبه به‌طول انجامید در نهاد ریاست‌جمهوری به سؤالات آنان در مورد موضوعات مختلف داخلی و خارجی پاسخ گفت.

پایگاه خبری رجانیوز با انتشار خبر این دیدار، تأکید کرد که بخش‌های قابل انتشار سخنان رئیس‌جمهوری را منتشر می‌کند. 

به گزارش این پایگاه اینترنتی در این دیدار محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان در مورد سخنان وزیر پیشین اقتصاد گفت:  وزیر سابق اقتصاد به قول خودش2 سال و نیم مقاومت کرد و سیاست‌ها را اجرا نکرد، وقتی هم که می‌گوید سیاست‌های دولت غلط است، یعنی سیاست‌ها را اجرا نکرده است. 

وی همچنین درباره گزینه پیشنهادی خود برای تصدی احتمالی پست وزارت کشور نیز خاطرنشان کرد: درباره آقای رحیمی هم مطالبی گفتید. هیچ‌کس مطلق نیست، آقای محصولی زمانی که قرار بود اینجا برای کمک بیایند، بچه‌های همین جلسه گفتند می‌دانی چه کسی را به این مجموعه وارد می‌کنی؟ الآن همان‌ها می‌گویند محصولی برای وزارت کشور مناسب است. تصورات ایجاد شده از رحیمی واقعی نیست.

کد خبر 51810

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز