۱۰ استان کشور در وضعیت هشدار یا قرمز، در این شرایط قرار است امتحانات نهایی در ۶۶۰۰ حوزه برای ۶۷۰ هزار دانش‌آموز از روز شنبه برگزار شود.

مدرسه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، از ۱۷ خرداد بنا به اعلام آموزش و پرورش امتحانات نهایی تمام رشته‌های تحصیلی دوره‌های متوسطه (نظری، فنی و حرفه‌ای)، پیش‌دانشگاهی و پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه آغاز می‌شود. در رشته‌های ادبیات و علوم انسانی و معارف اسلامی این امتحانات از ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیر ادامه دارد و در هر دو رشته علوم انسانی و معارف اسلامی دانش آموزان پایه دوازدهم باید برای شرکت در ۱۳ امتحان در مدرسه حاضر شوند. در رشته ریاضی فیزیک این امتحانات از ۱۷ خرداد آغاز و تا ۱۴ تیر ادامه دارد و دانش آموزان ۱۱ امتحان را پشت سر می‌گذارند و در رشته علوم تجربی نیز در همین بازه زمانی دانش آموزان ۱۰ امتحان را می‌دهند.

برای رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش امتحانات دروس عمومی و غیرفنی برگزار می‌شود و ارزیابی دروس فنی تا مرداد ادامه دارد. بنا به آمار از روز شنبه ۵۵۰ هزار دانش‌آموز پایه دوازدهم و ۱۲۰ هزار نفر که از سال‌های قبل تک دروسی را نمره نیاورده اند و دوباره در امتحانات حاضر خواهند شد، در رفت و آمد میان خانه و مدرسه خواهند بود که در مجموع ۶۷۰ هزار دانش‌آموز برای امتحانات نهایی باید ساماندهی شوند.

  • نگرانی‌های دانش آموزان و خانواده‌ها ادامه دارد

پیش از این به دلیل بیان نگرانی دانش آموزان و اولیا آنها برای حضور دانش آموزان در مدارس و دادن امتحانات نهایی خصوصاً با توجه به اینکه در برخی استان‌ها از جمله استان‌های هرمزگان، آذربایجان‌های شرقی و غربی، کردستان، کرمانشاه، بوشهر، سیستان و بلوچستان، قزوین و خراسان رضوی شیوع کرونا در وضعیت هشدار قرار دارد و خوزستان نیز همچنان در وضعیت قرمز است، علیرضا وهاب زاده مشاور وزیر بهداشت در صفحه توئیتر خود نوشته بود: «وزیر بهداشت در خصوص دغدغه و نگرانی دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها برای شرکت در امتحانات نهایی در حال رایزنی با وزیر آموزش و پرورش است و قطعاً راهکار مناسبی برای تأمین سلامت و آرامش این عزیزان ایجاد خواهد شد.» اما به نظر می‌رسد با توجه به برگزار شدن امتحانات غیرضروری تر پایه نهم به صورت حضوری، آموزش و پرورش از برگزاری این امتحانات در این بازه زمانی کوتاه نیامده است.

خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی آموزش و پرورش پیش از این اعلام کرده بود که «تمام پروتکل‌های بهداشتی برای امتحانات مدنظر هست و از مراقبین بهداشت وزارت آموزش و پرورش و شبکه‌های بهداشت محل‌ها برای رعایت این پروتکل‌ها بهره می‌گیریم اما اگر تا ۱۷ خرداد باز هم نظر ستاد کرونا چیز دیگری باشد، مبنا نظر آنهاست ولی ما تمهیدات لازم را برای برگزاری امتحانات آماده کردیم و مصمم هستیم در این شرایط برگزار کنیم و دانش آموزان را به دو گروه تقسیم کردیم که فاصله صندلی بین ۱.۸ صندلی تا ۲ متر رعایت شود و پیش بینی کردیم مراقبین بهداشت در مبادی ورودی باشند و ماسک و دستکش و… در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد.»

همچنین بنا به تصمیم آموزش و پرورش و سازمان سنجش با توجه به اینکه آموزش امسال به دلیل شیوع کرونا به دو بخش تقسیم شد و ۸۰ درصد محتوای درسی اکثر کلاس‌ها در پایه دوازدهم تا قبل تعطیلات آموزش حضوری داده شده بود و ۲۰ درصد نیز به صورت مجازی آموزشش پیگیری شد، ۱۶ نمره سوالات از آن محتوای ۸۰ درصد آماده می‌شود و برای ۴ نمره باقیمانده به دو صورت عمل می‌شود. یک مدل از همان ۸۰ درصد سوال خواهد بود و یک مدل از ۲۰ درصد آموزش داده شده به صورت مجازی تا اگر دانش آموزی بر تمام محتوای کتاب درسی تسلط دارد آن ۴ نمره مربوط به سوالات ۲۰ درصد را پاسخ دهد و در غیر این صورت از سوالات مربوط به ۸۰ درصد محتوای کتاب‌های درسی.

اما حالا عمده نگرانی دانش آموزان و خانواده آنها این حضور اجباری و نگرانی از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی لازم در مدارس از جمله ضدعفونی سطوح، رعایت فاصله گذاری اجتماعی زمان امتحان و زمان قبل و بعد از آن توسط دانش آموزان در مدرسه است. آموزش و پرورش اعلام کرده است ماسک و دستکش را باید دانش آموزان خودشان به همراه داشته باشند و ظاهراً تنها برای ۱۰ درصد مواردی که دانش آموزشی این وسایل را همراه نداشته باشد ماسک تهیه شده است اما مشخص نیست توزیع آن در مدارس چگونه است؛ آیا در مناطق محروم این تعداد ماسک بیشتر خواهد بود یا در هر مدرسه به تعداد دانش آموزان پای امتحان، ۱۰ درصد ماسک در اختیار قرار گرفته است.

دیگر نگرانی‌های حضور در این امتحانات موضوع رفت و آمد دانش آموزان به محل برگزاری امتحانات است که عمدتاً باید با وسایل حمل و نقل عمومی صورت بگیرد و باز از سوی دیگر گلایه دانش آموزانی که این روزها مجبور به حضور برای امتحانات نهایی شده اند این است که باید با ماسک و استرس ابتلاء به کرونا سر جلسات امتحان حاضر شوند و عملکرد آنها کاهش می‌یابد. برخی دانش آموزان طی روزهای گذشته در تماس با خبرگزاری مهر اعلام کرده بودند حاضر به خطر انداختن جان خانواده خود نیستند و در این امتحانات حتی به قیمت از دست رفتن عمر یکساله خود شرکت نخواهند کرد که در نهایت این آموزش و پرورش است که باید اعلام کند چه تعداد دانش آموز پای امتحانات نهایی در این امتحانات شرکت نکردند!

  • آیا دقیقه نود تصمیمات عوض می‌شود؟

وزیر آموزش و پرورش روز گذشته ۱۴ خرداد البته اعلام کرد که «برگزاری آزمون حضوری برای پایه دوازدهم یک تصمیم سراسری بود، ولی اگر شرایط در برخی استان‌ها حادتر شود تصمیم دیگری خواهیم گرفت» اما سوال این است که چه زمانی قرار است این تصمیم گرفته شود؟

وی درباره پروتکل‌های بهداشتی نیز بارها اعلام کرده است که «برای حفظ سلامتی دانش آموزان تعداد حوزه‌های امتحانی را ۵۰ درصد افزایش دادیم تا دانش آموزان بتوانند در فاصله‌های مناسب از هم در امتحانات شرکت کنند. به مدیران مدارس تأکید کرده‌ایم که نسبت به ضدعفونی کردن مدرسه قبل و بعد از حضور دانش آموزان توجه داشته باشند و دانش آموزان باید از ماسک شخصی و یا ماسکی که از طریق مدرسه در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد استفاده کنند.»

مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش نیز بارها گفته است که «برخلاف سال‌های قبل که فشردگی برگزاری امتحانات در همه رشته‌ها و گرایش‌ها بود امسال امتحانات یک روز در میان است و رشته‌ها تداخل ندارند.»

البته با نگاهی به جدول امتحانات نهایی باید گفت لزوماً این رعایت یک روز درمیان برگزار شدن امتحانات صادق نیست و به طور مثال در رشته ادبیات و علوم انسانی دانش آموزان دو روز ۱۷ و ۱۸ خرداد و همچنین ۴ و ۵ تیر را پشت سر هم امتحان دارند و یا دروس حسابان ۲ در رشته ریاضی و زیست شناسی ۳ برای رشته علوم تجربی در یک روز برگزار می‌شود.

  • نحوه نظارت بر رعایت پروتکل‌ها، پاشنه آشیل آموزش و پرورش؛ تخلفات را دانش آموزان گزارش دهند!

نکته بعدی نیز نحوه نظارت بر رعایت پروتکل‌ها در بیش از ۱۰۷ هزار مدرسه در سراسر کشور است و اینکه اگر مدرسه‌ای تخلف کرد دقیقاً با او چه برخوردی می‌شود و یا نحوه سرزدن به این مدارس در طول برگزاری امتحانات چگونه است؟ همانطور که پیش از این نیز شاهد بودیم آموزش و پرورش بر نحوه نظارت بر مدارس است که یکی از بزرگترین چالش‌ها را همواره داشته است از جمله رخ دادن آتش سوزی‌ها در مدارس که به دلیل نظارت غیردقیق بر استاندارد وسایل گرمایشی بوده و جان دانش آموزانی از دست رفته است و یا نحوه نظارت دقیق بر تنبیه‌ها و مسائل تربیتی در مدارس و یا برگزاری اردوها و....

اما حمیدی درباره نگرانی خانواده‌ها پیش از این به مهر گفته بود ما یک پروتکل دقیق را به تمام استان‌ها ابلاغ کرده ایم و بعد از آن هم اعلام کرده است که دانش آموزان در صورت رعایت نشدن شرایط بهداشتی در یک حوزه امتحانی می‌توانند موارد را به اداره کل ارزیابی عملکرد وزارتخانه و یا منطقه آموزش و پرورش گزارش کنند و به این ترتیب باز هم نظارت‌ها و شکایت‌ها به عهده خود دانش آموزان و اولیا هست همانطور که گلایه‌ها درباره تخلف از دریافت شهریه و دیگر موارد به عهده اولیا بوده است.

معاون سلامت آموزش و پرورش از دانش آموزان درخواست کرده است که در محل برگزاری آزمون تجمع نکنند ولی هیچ تضمینی نیست که دانش آموزان دو خیابان آنطرف تر این تجمع را برقرار نکنند.

یکی دیگر از واقعیت‌های موجود در رعایت پروتکل‌های بهداشتی این است که سرانه مربوط به هر مدرسه برای ضدعفونی مدارس که از اسفند ماه باید آن را هزینه می‌کردند برای بازگشایی احتمالی مدارس و چندین نوبت هم در زمان بازگشایی مدارس برای رفع ابهامات و حالا برای ضدعفونی ۱۰ ها باره حوزه‌های امتحانی به گفته بسیاری از مدیران مدرسه کفاف نمی‌دهد چون رقمی معادل یک میلیون تا دو میلیون تومان این سرانه برای هر مدرسه متغیر بوده است. هر چند تب سنجی جز پروتکل‌های بهداشتی برگزاری امتحانات در نظر گرفته نشده است اما تنها تهیه یک تب سنج برای هر مدرسه، می‌تواند نیمی از این بودجه را به خود اختصاص دهد. هر چند در حال حاضر ۶۶۰۰ حوزه مسئول برگزاری امتحانات پایه دوازدهم هستند.

  • قوانینی که اجرای آنها و الزام اجرای آنها در ابهام است

در پروتکل بهداشتی برگزاری امتحانات که پیشتر مسئولان آموزش و پرورش اعلام کرده بودند روی پرتال آموزش و پرورش قابل رؤیت است در حالیکه اینچنین نیست و باید برای پیدا کردن آن صفحات این پرتال را گشت، نیز مواردی ذکر شده که عملاً امکان اجرای آن وجود ندارد. به طور مثال ذکر شده برگزاری آزمون در حوزه‌های امتحانی و مراکز آزمون منوط به داشتن امکانات فنی و اجرایی کامل شامل موارد ذکر شده است در حالیکه امتحانات نهایی یک امتحان اجباری و سراسری است و مدارس موظف به برگزاری آن هستند و اگر مدرسه‌ای موارد ذکر شده را نداشته باشد، عملاً دانش آموزانش از شرکت در امتحان محروم می‌شوند.

هر چند مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش طی نامه‌ای به مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش، مهمان شدن دانش‌آموزان در امتحانات پایه نهم و دوازدهم را در خرداد سال جاری، بلامانع اعلام کرده است، اما به نظر نمی‌رسد آموزش و پرورش برای جا به جایی زیاد دانش آموزان در پایه دوازدهم آمادگی لازم را داشته باشد چرا که طبق پروتکل‌ها هر مدرسه بنا به نیاز دانش آموزان خود برای برگزاری امتحانات آماده خواهد بود و ضمن اینکه این میهمان شدن خود مستلزم رفت و آمد به منطقه و مدرسه و… است.

  • در پروتکل برگزاری امتحانات نهایی چه مواردی قید شده است؟

-برنامه مدون گندزدایی کلید سطوح دارای امکان تماس زیاد مانند؛ تجهیزات، دستگیره، درب‌ها، میز و صندلی، شیرآلات، نرده پله‌ها، پریز و کلیدهای برق و کلیه وسایلی است که به‌طور عمومی و مشترک استفاده می‌شود.

-تأمین صابون مایع و محلول‌های مناسب ضدعفونی‌کننده دست به مقدار کافی و متناسب (بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی و تأمین دپوی حداقل برای مصرف دو هفته مدرسه) در محل مدرسه.

-تأمین فاصله‌گذاری مناسب و جلوگیری از تجمع در ورود به محل آزمون.

-تأمین فاصله‌گذاری مناسب برای صندلی‌ها در محل آزمون.

-تهویه مناسب هوا در محل برگزاری جلسه آزمون.

-آگاهی همه دانش آموزان، معلمین و کارکنان مدرسه از احتیاطات لازم در زمان شیوع بیماری از طریق ارائه آموزش‌های لازم.

-ثبت وضعیت سلامت دانش آموزان، معلمان و کارکنان با استفاده از سایت https://salamat.gov.ir/

در همین قدم اول به نظر می‌رسد که اگر همه موارد رعایت شود لااقل می‌دانیم که مشکل وسایل گرمایشی و سرمایشی در بسیاری از مدارس کشور همچنان مشکلی پابرجایی است و هر سال در فصل بهار مشکل نبود وسایل سرمایشی مناسب یکی از معضلاتی بوده که در مناطق گرم‌تر مورد اشاره قرار می‌گرفت. از سوی دیگر ثبت وضعیت دانش آموزان، معلمان و کارکنان در سامانه وزارت بهداشت نیز هیچ گاه الزامی اعلام نشده است و نحوه پیگیری و نظارت بر آن نیز مشخص نشده است.

هر چند بار دیگر در بند دیگری از این پروتکل تاکید شده است که کلیه افرادی که مقرر است در امتحانات شرکت کنند و همین‌طور کارکنان، معلمین و … لازم است روز قبل از آزمون در سامانه www.salamat.gov.ir ثبت‌نام کرده و گزارش آن را به‌صورت پرینت، مشابه کارت ورود به جلسه، به مسئول برگزاری آزمون نشان دهند، اما مشخص نیست به همراه نداشتن این پرینت آیا به منزله ممانعت از حضور در جلسه امتحان است؟

ماسک‌های تولیدی هنرستان‌ها سهم دانش آموزان نشد

همچنان که هیچ گزارشی اعلام نشده است که بگوید ماده مربوط به «پیش از اجرای این پروتکل، ارائه آموزش‌های غیرحضوری لازم برای مدیران، کارکنان، کارشناسان، والدین و نیروهای خدماتی در خصوص این پروتکل و سایر دستورالعمل‌های ابلاغی در دستور کار قرار گیرد.» چگونه در روزهای گذشته اجرایی شده است.

در این پروتکل آمده است: نصب تابلوهای اطلاع‌رسانی مبنی بر اهمیت حفظ سلامت خود و دیگران براساس آموزه‌های بهداشتی و همچنین اعلام هشدار در ورودی‌های اصلی به‌منظور انصراف ورود افراد علامت دارد و مشکوک (دارای سابقه تماس با افراد مبتلا و یا تماس با افراد دارای علامت در دو هفته اخیر) صورت پذیرد.

سوالی که مطرح می‌شود این است که اجرای این بند پروتکل و ضمانت اجرایی آن چگونه صورت می‌گیرد؟ و اینکه اساساً بنا بر کدام تسهیلاتی که اعلام نشده است دانش آموزی که مجبور به دادن امتحان نهایی است باید از این حق خود صرف نظر کند چون در خانواده اش فرد مشکوک به کرونایی وجود دارد؟ در واقع آیا آموزش و پرورش این امکان را فراهم کرده که اگر دانش آموزی در امتحانات خرداد شرکت نکرد بتواند فرصت داشته باشد تا دو یا سه نوبت دیگر در این امتحانات حضور یابد؟ این شاید یکی از راه حل‌هایی بود که نقدها به برگزاری امتحانات نهایی را کمتر می‌کرد؛ هر چند ممکن است طراحی سوالات امتحان نهایی برای سه نوبت دیگر سخت باشد اما در این میان عدالت و حق انتخابی برای دانش آموزان باقی می‌ماند.

از سوی دیگر در این پروتکل از اولیا خواسته شده که حتماً ماسک و دستکش برای دانش آموزان تهیه کنند. از آنجایی که بارها اعلام شده است اثرگذاری زدن ماسک در صورتی است که در یک محیط بسته همه از ماسک استفاده کنند و با توجه به اینکه بارها در این روزها مسئولین وزارت بهداشت هشدار داده اند که مردم به سمت عادی سازی موضوع کرونا دارند حرکت می‌کنند و مشاهدات در کوچه و خیابان و اماکن عمومی نیز حاکی از این است که عده کمی نسبت به گذاشتن ماسک خود را متعهد می‌دانند، حال باید پرسید که آیا واقعاً همه اولیا نسبت به این بند پروتکل خود را مقید خواهند دانست و بهتر نبود لااقل آموزش و پرورش که خود مدعی تولید ماسک انبوه در بخش فنی و حرفه ای و هنرستان هاست ماسک را به صورت رایگان در اختیار دانش آموزان و مراقبان قرار می‌داد و نه اینکه ۱۰ درصد نسبت دانش آموزان ماسک تهیه کند؟

در نهایت اینکه تا این لحظه قرار است امتحانات نهایی از روز شنبه کار خود را به صورت کشوری آغاز کند و وزارت بهداشت هیچ اظهار نظری نکرده است که آیا برگزاری این امتحانات می‌تواند باعث شیوع بیشتر کرونا شود یا تأثیری در آن نخواهد داشت. اما آموزش و پرورش می‌گوید مجوز ستاد ملی مبارزه با کرونا را برای برگزاری این امتحانات دارد و این یعنی موافقت وزارت بهداشت با برگزاری این امتحانات در این زمان.

کد خبر 518031

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 46
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منصوره IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    46 4
    همه حرفاتون دروغه
  • میرزایی IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    54 4
    با سلام جمعی از والدین منطقه ۸ تهران از مسئولین آموزش وپرورش شاکی هستند که چرا در این روزهای پرخطر فرزندان ما باید برای امتحان نهایی به مدرسه دیگری بروند. ما الان باید سوار دو تا اتوبوس تو این روزهای شلوغ بشیم که بچه ما ساعت ۸ صبح به موقع برای امتحان برسه . خواهشا پیگیری کنید. از طرف جمعی از والدین دانش آموزان دوازدهم منطقه ۸
  • مهدی IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    63 4
    آیا ما دانش آموزان دوازدهم چکار کنیم امتحان به تعویق می رن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    70 5
    سلام. بقول عُقَلا گفتنی: « چو فردا شود، فکر فردا کنیم!» حالا هم وزرات بهداشت اینقدر دست دست می کند، تا سرانجام امتحانات برگزار شود؛ یعنی: آقایان ایستاده و با خود می گویند:« حالا بذار بینیم چی میشه!». هِی! امان از این وضعیت امّا خوب چاره ای هم نیست بالأخره باید امتحانات حضوری برگزار شود تا همه با شرایط نسبتاً یکسان و با احتمال تقلب کمتر و با نمرات واقعی تر کارنامه بگیرند. إن شا الله اوضاع درست می شود؛ دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نرفت*دائما یکسان نباشد حال دوران غم مخور!/هان مشو نومید چون واقف نه‌ای از سر غیب*باشد اندر پرده بازیهای پنهان غم مخور! الهی به امید تو! والسّلام.
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    93 6
    بله 100درصد شیوع پیدا میکند
  • ناشناس IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    55 2
    سلام باوجود نوع دوم گرونا چرا به خانوادها که باید تتز فرزند وهمسر بگدرند وامتحان بدهند رحم نمیکنید حالت غیر حضوری باشد امتحان پایه ودوازدهم بزرگسالان که نمی خواهند کنکور بدهند
  • بهرام SE ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    52 2
    با این وضعیت اینترنت وسرعت کندش حتما درس میخوانند و امتحان میدهند
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    46 3
    ما در کرج زندگی میکنیم پسرم نهم مدرسه پسرم پروتکل بهداشتی را رعایت نمی کنند نیمکتها شون پشت سر هم هستند وقتی وارد مدرسه میشند تب سنج ندارند به داد دانش اموزان برسین
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    67 4
    بدبخت وبیچاره نهمیا که تواین وضعیت دارن میرن امتحان میدن وکسی هم دلسوزسوک نیست اخه تواتوبوس واحد پروتکل بهداستی رعایت میشه یاتوتاکسی خودمون راگول نزنیم مردم ماهم فرهنگ یعنی اگاهی ازاوضاع موجود راندارند که تواماکن عمومز رعایت کنند خلیلهاهم فقرمادی به غیرازفقرفرهنگی هم دارند وکلاهیچ کس رعایت نمیکنه توهفته گذشته من سه شنبه تومدرسه امتحانم راگرفتم وشنبه که رفتم دوتاخونواده قرنطینه شده بودند به خاطرکرونا ولی هنوزمتاسفانه ازوزیراموزش وپرورش گرفته تاخودمردم جدی نمیگیرند
  • محمد IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    65 5
    ‏یعنی مشکل فقط با ماسک و دستکش حل میشه و میشه امتحان داد انقد راحت میتونید ویروس رو کنترل کنید؟ پس چرا هر روز امار میره بالاتر؟؟؟؟ ‏جون دانش اموزا مهم تر از همه چیزه ‏عدم برگزاری امتحانات حضوری چیزی از جامعه کم نمیکند و کسی را بی سواد و بیچاره نمیکند! اما برگزاری آن انسان ها را حذف میکند!!!
  • سامی IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    67 2
    شما فقط به فکر منافع خودتون هستید اصن دانش آموز براتون مهم نیست فردا یکی کرونا بگیره‌ آیا شما جوابگو هستید خب پاسخ خیر تصمیمتون‌ کاملا غیر منطقی
  • محمد IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    45 11
    بنظرما هردانش اموزی درنزدیکترین مدرسه بره امتخان بده
  • شمسایی AE ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    34 15
    اگه میتونستید کرونا رو کنترل میکردید ما نمیتونیم بخاطر شما بچه هامون در مرز خطر بیندازیم حالا امتحان حضوری ندن چه اتفاقی میوفته زمین وزمان بهم میریزه
  • والدین US ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    52 2
    ما بچه هامون رو نمی فرستیم مدرسه مخصوصا پایه نهم تجدید نظر کنید
    • ف س IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
      8 10
      سلام حوزه ی بعضی ها دور شده بچه ها باید با مادر بروند با اتوبوس حالا چه تضمینیه که تو مدرسه بهداشتی باشه بین راه بچه ها در معرض خطر نیستند تو رو خدا حد اقل حوزه رو مدرسه نزدیک بندازین که پیاده بشه برد بچه هارو من به هر کجا زنگ زدم جواب درست ندادن تو رو خدا یه فکری کنید ممنون
  • CA ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    12 2
    ما که فریادمون بجایی نرسید فرزندمون یک هفته اس داره حضوری امتحان میده ، خیلی هم پروتکلهای بهداشتی رعایت نمیشه ، میزها بفاصله ۱۸۰، بعد از امتحان بچه ها کنار هم مشغول گفتگو ، و‌موج دوم کرونا هم رسیده خدا به داد ما برسه صدای ما که بگوش کسی نرسید
  • امیر IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    30 0
    جون دانش اموزان برای هیچ کس مهم نیست
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    29 0
    چرا وقتی میخواین یه کاری رو انجام بدین یه پروتکل بهداشتی میچسبونین تهش؟؟
  • هدیه IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    27 0
    وعضع هرمزگان خیلی قرمزه میشه گفت سیاهه
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    13 1
    اصلا انگار مهم نیس واسشون ‌که ما چه استرسی رو متحمل میشیم فقط میگن امتحان حضوری ولاغیر.
  • علی IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    24 2
    سلام من در اهواز زندگی می کنم توی این وضعیت چرا می خواهند دانش آموزان دوازدهم را حضوری کنن آقا ما دوازدهمی ها هم آدم های معمولی هستیم نه که فکر بکنید که بدن ما ضد ویروس باشه حتی شاید بدن ما ضعیف تر باشه لطفا امتحانت رو غیر حضوری کنید
  • جهانگیر IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    26 4
    وزیر آموزش و پرورش را باید یک کتک حسابی زد باز هم اگر اصرار در برگزاری امتحانات حضوری کرد یک کتک بیشتر بهش زد . ما و خودت اینهمه درس خواندیم و امتحان دادیم به هیچ جا نرسیدیم این یه امسال رو کوتاه بیا
  • اا IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    19 0
    یکی از علل های بالا رفتن امار همین باز کردن مدارسه
  • Mehdi IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    15 0
    لطفااااااا تجدید نظر بکنید، آخه ما به کی باید بگیم، حداقل تعویق بندازین که وضعیت کرونا کمتر بشه، یا حداقل حوزه هارو نزدیک محل هر دانش باشه که با اتوبوس های شلوغ رفت امد نکنن دانش آموزا، چه اصراریه در این زمان برگزاری امتحان ها؟؟؟؟؟
  • بیتا US ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    13 0
    ما که خوزستانیم وضعیت قرمز چطور فردا باچه اطمیانی بریم سرجلسه امتحان کرونا نگیریم
  • Ali FI ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    12 1
    گناه ما دوازدهمی ها چیه؟ تا کی باید چوب ندانم کاری اشخاص دیگه رو بخوریم!!؟؟؟
  • رجبی IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    13 0
    پسر من نهمی هست امتحان اول رو داده ودومین امتحان رو نداد از بس استرس داره سه ماه از خونه نیومده بیرون حالا به خاطر امتحان نهایی .....شما فکر میکنید کسی که استرس داره و امتحان میده به حق میشه در موردش قضاوت کرد و تعیین رشته کنه .....همه کارای آموزش وپرورش به عدالت کلی هزینه اینترنت حالا هم هزینه رفت وآمد به مدرسه ما اگه از مدرسه کرونا نگیریم از وسایل نقلیه قطعا میگیریم .....متاسفانه هیچ درایتی ندارن وزیر بهداشتی که زورش به وزیر اموزش وپرورش نمیرسه
  • US ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    10 1
    سلام،دانش آموزی که از ابتدای قرنطینه بطور دقیق تمامی پروتکل ها را به جد رعایت میکند چون یکی از اعضای خانواده مشکل وبیماری جدی دارد که باید مراعات بهداشت گردد.حال دانش آموز دوازدهم خانواده اگر حضوری امتحان دهد وخدایی نکرده ناقل بدون علامت باشد چه کسی پاسخگو خواهد بود.ما بسیار نگران هستیم قبل از فاجعه به فکرش باشید مسولین عزیز به داد خانوادههای مریض دار برسید .
  • قربانی کرونا IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    11 0
    ما فردا ششمین امتحان حضوری مون هم میدم اصرار ب برگزاری امتحان رو وزیر محترم توضیح بده ، علم بهتره یا جان ، ثروتو دیگه ولش
  • ناشناس IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    6 0
    واسه چی الان با اینکه پس از مدت ها چند‌روز آمار صعودی شده ولی شما دارین امتحانات همه پایه ها حتی کلاس دهم هم حضوری میگیرید؟ تو رو خدا تموم کنید این سال تحصیلی رو . مردم و کار وزندگی دارن ک باید ب آن برسن. همه ک بیکار نیستن . بس کنید دیگه چرا باید دهم حضوری باشه ولی هیچ جای ایران نگفتن حضوریه؟ یعنی مدرسه ما دارن غیر قانونی این کار رو انجام میدن.؟
  • محمد مهدی IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    8 1
    ما که احتمال کرونا گرفتنمون کمه ولی اینا میخوان ناقل بشیم بدیم به کسانی که سنشان بالاتر است و انها رو بکشند
  • سلیمی IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    8 0
    همه چیز رو دروغ میگن مدرسه پسرم که غیر انتفاعی هستش و پایه نهم اصلا مدرسه فضا ی اینو نداره که فاصله رو رعایت کنه پسرم فاصله ش با پشتی ۳سانت هم نیست چه برسه به اون فاصله ای که اینا میگن
  • محمد IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    8 3
    مسئولین واقعا به علم و دانش اهمیت زیادی می دن
  • محمد حسن قابل IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    2 1
    من الان پایه دهم حسابداری هستم منطقه 20تهران مدرسه ی هدف به ما گفته 17 امتحانات شما شروع میشه تکلیف ما چیه چون اخبار اعلام کردن که پایه دهم غیر حضوریه
  • Abolfazl US ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    3 0
    اقا اگه شما فکر میکنین ما رعایت میکنیم نه من خودم در شهر سردرود تبریز مدرسه شهید رجایی هستم به خدا هیچ کس رعایت نمیکنه دست کش که از ۳نفر۱نفر میزنه همه دوستا به هم دست میدن و گاهن شوخی میکنن و مثلا همدیگر رو به هم میچسبونن یا بغل میکنن یا به شوخی دعوا و تا مدیر نگفته برین سر جلسه امتحان کسی ماسک نمیزنه و وقتی هم میریم سر امتحان همه ماسک میزنن ولی زیر دهن اصلا خودتون قضاوت کنین
  • محسن IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    6 0
    خیلی عجیبه چرا اینقدر امتحان باید زود برگزار شه و اینقدر دست کم میگیرید این ویروس شوخی بازی نیست شما نمیتونید با فاصله دومتری و با استفاده از دستکش و ماسک جلوی این ویروس رو بگیر ؟
  • IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    2 0
    با سلام حداقل دو تا امتحان مدیریت و نگارش که داخلی بودن رو به صورت غیر حضوری میکردید. به خدا ما پیرمون در اومد تا بچه هامون اینقدر شدن
  • ملینا IR ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    5 1
    سلام ببخشید من تو شمال زندگی می کنم وضعیت شمال این سوره که مسافر از هر جای کشور پیداش شده ، هرچی پیر و جوون بود همه مردن می خواستم بگم آقا ما که تا الان به خاطر مسافر جماعت مردنی از این به بعد هم باید به خاطر امتحانات بمیریم
  • Masome FR ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    3 1
    هه من نهمی ام تو تهران هیچکس رعایت نمیکنه نه ماسک نه دستکش همونو باهم میفرستن تو حیاط رفتنی و اومدنی ام صفی چیزی نیس همه تو هم چپیدن میرن میان تو هر کلاس ۱۲نفر هستن چن تا از همکلاسی هام کرونا دارن بعد تز دادید ما بریم مدرسه ؟!!!!!
  • لیلا IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    3 1
    بابا بچه ی من کلاس دوم ابتدایی.نمیتونه آب دماقشو بالا بکشه معلم و مدیر گفتن حتما باید بیاد حضوری امتحان بده.بچه م رفت.شماها کجای کارید
  • مسترجم CA ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    3 0
    نمیدانم چرا مسولان ما اصرار دارن جلو چشم مردم دروغ بگن امروز رفتم اولین امتحان نهایی رو دادم هیچ خبری از پرو تکل بهداشتی نبود ن ماسک و دستکش میدادن و ن همه داشتن فاصله میزها هم نیم مترهم نمیشد برگه بغلیمو راحت میدیدم یه دوسه نفری هم سرفه و عطسه میکردن آخر سرم امتحان نهایی رو با۴۰ دیقه تاخیر شروع کردن مسوول حوزه اومد گفت بخاطر پروتکلهای بهداشتیه‌ یعنی واقعن داریم ب کجا میریم
  • ناشناس IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    2 0
    ماامروز آزمون دادیم،اصلا هیچ کدوم از موارد بالا رعایت نمیشد.جلسه امتحان بسیار گرم،بدون وسایل سرمایشی.بچه ها ماسک ودستکش رو در آورده بودن.فاصله ها هم کم بود.تجمع قبل وبعد آزمون هم که دیگه نکو
  • مهدی IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    4 0
    این نامردی در حق دانش اموز هست
  • ماهور IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    1 1
    من امروز اولین امتحان نهایی دادم مشهدم و وضعیت قرمز باید دوتا اتوبوس سوار شم تا به حوزه ام برسم امروز هوا انقد گرم و بود و از شدت استرس بعد امتحان تو خیابون حالم بد شد سر جلسه وحشتناک گرم بود خود من خودم به شخصه از گرمای زیاد هم ماسک هم دستکش هم مقنعه ام رو درآورده بودم 20 دقیقه هم امتحان با تاخیر شروع شد
  • مهدی IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    2 0
    خیلی بده اصلن جون دانش آموزان و خانواده های اونا براشون مهم نیست. واقعا تاسف بر انگیزه.
  • IR ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    2 0
    دیگه درسی برامون مهم نیس همه تجدیدن چن همه استرس مبتلا به کرونارو دارن شاید خانواده ای کرونا گرفته بچشون بیاره تو سالن امتحان همه بگیرن اونوقت کی جواب مارو میده ودرضمن هیچ کسی بهداشتو رعایت نمیکنن همه دهن به دهن لططططفا امتحانات لغو بشن