سد چپرآباد اشنویه با دستور دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، امروز پنجشنبه به صورت ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

افتتاح سد چپرآباد اشنویه

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، این سد که در قالب پویش الف، ب، ایران افتتاح شده، با ظرفیت ۴۶ میلیون مترمکعب از نوع خاکی با هسته رسی است که با ۲ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی و اشتغالزایی برای ۸۰۰ نفر به طور مستقیم و ۲ هزار نفر دیگر به طور غیرمستقیم احداث شده است.

سد اشنویه برای مصارف شرب، کشاورزی و زیست‌محیطی با هدف تامین آب کشاورزان پایاب رودخانه «کانی‌رش» به میزان ۱۰۵۳ هکتار اجرا شده است.

این سد امکان تامین آب شرب شهرهای اشنویه، نالوس، نقده و محمدیار به میزان ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب را خواهد داشت و آب مورد نیاز اراضی کشاورزی منطقه به میزان یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار را نیز تامین می‌کند.

با بهره‌برداری از سد اشنویه میزان برداشت از رودخانه "گدار" کاهش یافته و امکان تامین ۲۳۷ میلیون متر مکعب آب از طریق این رودخانه به دریاچه ارومیه نیز فراهم می‌شود.

 سد اشنویه در ۱۰ کیلومتری شهرستان اشنویه احداث شده که طول و عرض تاج آن به ترتیب ۴۸۸ و ۱۰ متر است.

 در عملیات ساخت این سد بیش از یک میلیون و ۸۹۰ هزار مترمکعب خاکبرداری و سنگ‌برداری و همچنین بیش از یک هزار تن آرماتوربندی، ۲۳ هزار متر مکعب بتن ریزی و ۱۱۵ کیلومتر حفاری و تزریق انجام شده است.

اشنویه در جنوب آذربایجان غربی قرار داشته و با ارومیه، مرکز استان حدود ۷۰ کیلومتر فاصله دارد.

کد خبر 518029

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha