مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
۰ نفر

اولین بندر خشک تعاونی کشور در شاهراه ریلی ایران احداث‌شده و با دو مدل حمل‌ونقل در مرکز جغرافیایی کشور فعالیت دارد.

بندر

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بندر خشک نوع جدیدی از بندرها است که در کشورهای مختلف اروپایی و آمریکایی درحال‌توسعه است و حداقل با دو روش حمل‌ونقل به بندرها ساحلی متصل می‌شود.

کشور ایران به دلیل موقعیت استراتژیک جغرافیایی از اهمیت بالایی در سطح بین‌المللی برای ترانزیت کالا برخوردار است. به همین منظور در منطقه تلاقی مسیرهای پرتردد در مرکز جغرافیایی ایران، بندر خشک یزد واقع‌شده که کمک زیادی به صنعت حمل‌ونقل کشور، تغییر مدل حمل‌ونقل، ترافیک، ترانزیت و بازرگانی می‌کند.

محمدرضا شهسواری، مدیرعامل بندر خشک یزد دراین‌باره می‌گوید: شرکت تعاونی بندر خشک یزد با بیش از ۴۸ هزار سهامدار و هزینه دو هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۱ با اخذ مجوز از هیئت دولت کار خود را آغاز کرد و فاز اول این مجموعه عظیم در زمینی به مساحت ۷۰۰ هکتار به بهره‌برداری رسید.

وی بیان کرد: این بندر خشک درزمینهٔ خدمات بندری، دپو و ارسال کالا، لجستیک و ارزش‌افزوده فعالیت دارد، می‌افزاید: بندر خشک یزد امروزه تمام زیرساخت‌های آب، برق، گاز و فیبر نوری به‌منظور بهره‌برداری کامل کاربری‌ها و شرکت‌های مستقر در سایت بندر خشک را دارد.

امکان انبارش کالاها در انبارها و سردخانه‌های بندر خشک

راغبیان، مدیر داخلی سردخانه بندر خشک یزد با اشاره به کمبود سردخانه مناسب در استان برای انبارش مواد غذایی و محصولات کشاورزی می‌گوید: در بندر خشک پیشگامان یک سردخانه دو مداره (زیر صفر و بالای صفر) در ۳۹ سالن با ظرفیت ۱۵ هزار تن احداث‌شده که با تمام استانداردهای لازم در اختیار گمرک و بازرگانان قرارگرفته است.

او گفت: انبارهای مسقف بندر خشک با ظرفیت ۱۰ هزار مترمربع امکان انبارش کالاهای فله و خشک با حراست ۲۴ ساعته را فراهم کرده است، نقطه قوت این انبارها اقلیم خشک منطقه در طول سال برای انبارش و نگهداری کالاهای رطوبت گریز است و در آینده‌ای نه‌چندان دور انبارهای روباز نیز به مجموعه اضافه می‌شود.

ایجاد سه مدل حمل‌ونقل در بندر خشک یزد

ناصر ظهوری، معاون بازرگانی بندر خشک یزد با اشاره به اینکه اکنون کالاها از طریق دو مدل حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای در این بندر جابه‌جا می‌شود، می‌گوید: با توجه به اینکه فرودگاه در مجاورت این بندر در حال احداث است، می‌توان در آینده از مدل حمل‌ونقل هوایی نیز در این بندر خشک بهره برد.

او می‌افزاید: تاکنون هفت‌خط ریلی از مجموع ۱۵ خط ریلی پیش‌بینی‌شده در این بندر خشک اجرایی شده است، روسازی مسیر یزد اقلید حدفاصل ایستگاه رخش تا ایستگاه بندر خشک به طول ۱۴ کیلومتر، زیرسازی و روسازی حدفاصل ایستگاه پیشگامان تا سایت ۷۰۰ هکتاری بندر خشک به طول چهار کیلومتر، زیرسازی و روسازی توقفگاه سایت بندر خشک و اخذ مجوز ایستگاه بندر خشک ازجمله اقداماتی است که در مدل حمل‌ونقل ریلی انجام‌شده است.

ظهوری تصریح کرد: با توجه به موقعیت استثنایی کشور در منطقه و جهان و همچنین موقعیت ژئوپلیتیکی شهر یزد در کری دورهای شمال، جنوب، شرق و غرب و همچنین قرارگیری این بندر در پنج راه ریلی کشور، انتظار می‌رود بندر خشک یزد به‌زودی به‌هاب منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شود.

سید مصطفی داوودی، مدیرکل راه‌آهن یزد نیز دراین‌باره می‌گوید: در سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار تن کالا از طریق حمل‌ونقل ریلی بندر خشک جابه‌جا شد که امسال با توسعه حمل‌ونقل ریلی پیش‌بینی می‌شود حدود ۵۰۰ هزار تن کالا (پنج برابر افزایش) به‌صورت ریلی و از طریق بندر خشک یزد حمل شود.
استقرار گمرک در بندر خشک پیشگامان یزد

محمدحسین سلمانی، مدیرکل گمرکات استان یزد با اشاره به استقرار گمرک در بندر خشک پیشگامان، می‌گوید: پست‌های سازمانی ویژه بندر خشک پیشگامان در گمرک تصویب‌شده است که با اضافه شدن نیروی ارزیاب و کارشناس امور گمرکی، به یک مرکز کامل گمرکی تبدیل می‌شود.

او می‌افزاید: اکنون گمرک در بندر خشک پیشگامان مستقر است و نسبت به ترخیص کالا اقدام می‌کند، می‌افزاید: در سال گذشته نیز گمرک، همکاری کامل با بندر خشک پیشگامان برای ترخیص گوشت قرمز از این بندر داشته است.

سلمانی همچنین از افزایش گمرکات استان به ۱۰ مورد در آینده نزدیک خبر داد و اظهار کرد: علاوه بر بندر خشک پیشگامان، منطقه ویژه الحاقی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و دو منطقه ویژه فولاد در شهرستان‌های اردکان و اشکذر نیز مصوب شده و دو منطقه ویژه جدید در دست تصویب است.

در فاز اول بندر خشک پیشگامان ۲۰۰ نفر به‌صورت مستقیم مشغول به کارشده‌اند که با بهره‌برداری از طرح توسعه بندر خشک پیشگامان یزد تا دو سال آینده برای ۴۰۰ نفر به‌صورت مستقیم اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد.

کد خبر 517911

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha