مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
۰ نفر

رئیس اداره امور عشایری استان یزد گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و کوچ دیرهنگام بهاره آنها که با تاخیر ۴۰ روزه در سال جاری انجام شد، طرح آبرسانی سیار به این گروه از تولیدکنندگان محصولات دامی و لبنی آغاز شد.

آبرسانی به عشایر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حسن زارع چهارشنبه چهاردهم خرداد افزود: روزانه با سه دستگاه تانکر ۱۲ هزار لیتری برای تامین آب شرب عشایر در استان‌های فارس و کرمان استفاده می‌شود.

وی اظهار کرد: برای تامین آب چهار میلیارد ریال اختصاص‌یافته است، برای عشایر استان یزد که در شهرستان‌های ابرکوه و خاتم مستقر هستند، آب شرب موردنیاز با همکاری شرکت آب و فاضلاب روستایی (آبفار) تامین می‌شود.

رئیس اداره امور عشایری یزد خاطرنشان کرد: از ماه‌های خرداد تا شهریور، هرماه، ۱۵ تن آرد اختصاص یافت که به‌تدریج در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وی یاد آورشد: برای تسهیل در ترد عشایر تیغ زنی هزار و ۲۰۰  کیلومتر ایل راه‌ها در حدفاصل مناطق ییلاقی و قشلاقی استان‌های یزد، فارس و کرمان با تخصیص هفت میلیارد ریال بودجه آغاز شد.

زارع  با اشاره به مطلوب شدن وضعیت مراتع مناطق ییلاقی استان در فصل بهار تصریح کرد: با توجه به مناسب بودن وضعیت بارندگی امسال، پوشش گیاهی و  تامین علوفه دام عشایر مشکلی وجود ندارد.

رئیس اداره امور عشایری یزد اضافه کرد: با توجه به گستردگی مناطق عشایری و پراکندگی جمعیت آنها و همچنین ارائه آموزش‌های بهداشتی با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی  یزد، تاکنون موردی از تست مثبت  بیماری کرونا در میان عشایر استان گزارش نشده است.

وی تاکید کرد: همزمان با کوچ عشایر نیز تیم واکسیناسیون اداره کل دامپزشکی، عوامل نیروی انتظامی و عاملان توزیع نیازهای ضروری آنها  در زمان‌های مقرر استقرار یافتند.

تولیدات سالانه عشایر استان چهار هزار و ۳۸۰ تن انواع فراورده‌های دامی و لبنی است و علاوه بر تولید ۴۰۰ تن ( ۲۵ درصد) گوشت قرمز، آنها در تولید ۲۰ درصد صنایع‌دستی استان نیز نقش بسزایی دارند.

جمعیت عشایر استان یزد سه هزار خانوار با ۱۰ هزار نفر جمعیت است که در شهرستان‌های ابرکوه و خاتم زندگی می‌کنند که از ایلات بختیاری، خمسه و قشقایی هستند و در پرورش ۱۴۰ هزار رأس دام سبک و ۴۰۰  نفر شتر فعالیت دارند.

مرکز شهرستان ۵۵ هزارنفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

کد خبر 517766

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار یزد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha