سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

وزیر خارجه ایالات متحده با تاکید بر لزوم سرنگون کردن دولت‌های مخالف واشنگتن در آمریکای لاتین، گفت هر کاری برای رسیدن روزی که دولت ونزوئلا سرنگون شود، انجام می‌دهند.

پمپئو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، «مایک پمپئو » وزیر امور خارجه ایالات متحده، از آرزوی خود برای نرسیدن محموله‌های نفتکش‌های ایران به ونزوئلا و سرنگونی دولت «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور این کشور گفت.

پمپئو در مصاحبه با اندیشکده «اِمریکن انترپرایز» با بیان اینکه آمریکا هر کاری – از جمله تشکیل ائتلاف ۶۰ کشوری – برای سرنگون کردن دولت مادورو انجام می‌دهد، مدعی شد: «فقط مادورو در حال رفتن نیست، [رژیم] کوبایی‌ها هم باید بروند».

به نوشته وبگاه این اندیشکده، وی ضمن اجتناب کردن از پاسخ دادن به سوالی درباره عملیات نظامی شکست‌خورده اخیر یک گروه از نیروهای ویژه آمریکایی که برای سرنگونی مادورو»، قصد نفوذ به این کشور را داشتند، اظهار داشت: «نه من و نه رئیس‌جمهور [دونالد ترامپ] درباره زمان سرنگونی مادورو صحبت نکرده‌ایم اما می‌دانم که مصمم هستیم تا هر کاری برای رسیدن آن روز انجام دهیم».

حدود یک ماه قبل بود که وزیر کشور ونزوئلا  از خنثی سازی یک عملیات تروریستی  و کشته و زخمی شدن «تروریست‌هایی» که  از طریق دریا قصد رخنه به این کشور را داشتند، خبر داد. تا کنون بیش از چهل نفر در عملیات‌های متعاقب ارتش ونزوئلا علیه این عملیات بازداشت شدند که دو نفر از آنها آمریکایی بودند.

روزنامه «واشنگتن‌پست» نیز چندی پیش اسنادی را افشا کرد که بر اساس آنها معارضان ونزوئلایی به سرکردگی «خوان گوایدو» در اکتبر سال ۲۰۱۹ با یک شرکت امنیتی آمریکایی مستقر در فلوریدا، قراردادی ۲۱۳ میلیون دلاری برای سرنگونی مادورو منعقد کردند.

وزیر خارجه آمریکا با اذعان به اینکه واشنگتن هرگز نتوانسته تحریم‌ها علیه ایران، ونزوئلا یا کره شمالی را به صورت کامل اجرا کند، مدعی شد: «اما رژیم‌های تحریمی بر ایران و ونزوئلا داریم. اجرای آن رژیم‌ها هرگز کامل نبوده است. لکن ما صادرات نفت ایران را از روزی سه میلیون بشکه به حدود هفتاد هزار در ماه گذشته کاهش دادیم».

پمپئو در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع رسیدن نفتکش‌های ایرانی به سواحل ونزوئلا پرداخته و گفت: «این مقدار بنزین فقط برای چند هفته‌ی ونزوئلا کافی است. ای کاش به آنجا نمی‌رسیدند. ما در حال تماشا کردن هستیم. می‌دانیم که باز هم رخ می‌دهد. جهان باید شاهد باشد که ما هر کاری می‌کنیم تا تحریم‌ها را به نخوی اجرا کنیم که برای مردم آمریکا معنی داشته باشد».

دو هفته پیش، پنج نفتکش فورچون، فارست، فکسون، پتونیا و کلاول از تنگه جبل‌الطارق به مقصد آمریکای لاتین عبور کردند و به سمت ونزوئلا حرکت کردند. روز گذشته، پنجمین و آخرین نفتکش حامل سوخت و تجهیزات ایران (کلاول) وارد بندر ونزوئلا شد تا محموله خود را تحویل دهد.

این اقدام ایران، آنهم در حالی که هر دو کشور تحت تحریم های آمریکا قرار دارد، بازتاب های بسیار و عصبانیت مقامات واشنگتن را به دنبال داشته است. علاوه بر مشکلات اقتصادی و عدم فروش بنزین، کاراکاس اکنون با کمبود شدید بنزین روبه‌روست بطوری که زندگی عادی و روزمره مردم مختل شده و کمبود بنزین، بر ارسال مواد غذا و رسیدن دکترها به بیمارستان نیز تاثیر گذاشته است

کد خبر 517517

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    0 0
    انشاءالله حکومت استکباری امریکا با وجود سیاستمداران نژاد پرستی مثل پمپئو و اربابش ترامپ به زباله دان تاریخ بروند.
    • حامید IR ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      0 0
      لطفا به مردم آمریکا فش ندهید. پرچم را که لگدبار میکنید حداقل فش ندهید.