دره زرشک به عنوان بخشی از منطقه حفاظت‌شده و زیست‌محیطی شیرکوه در شهرستان ییلاقی تفت، مدت‌هاست در چنگال معادن گرفتار شده است.

دره زرشک

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا،  دره زرشک که چشمه‌های آهکی و رنگارنگ را در خود جای داده، در روستای توران‌پشت استان یزد قرار دارد. آرامش و فضای دست‌نخورده این دره در وهله اول هر انسانی را مجذوب خود می‌کند، اما کمی جلوتر درست در قلب دره زرشک و در میان چشمه‌های رنگی که به ثبت در فهرست آثار ملی نیز رسیده‌اند، نگاه سودجویانه و فعالیت معادن، به جان این همه زیبایی افتاده است.

فعالیت معادن در مناطق حفاظت شده و زیست‌گاه‌های گونه‌های خاص در یزد مساله‌ای است که به طور جدی با آن برخورد نمی‌شود. صدور مجوزهای این معادن و توقف فعالیت‌های آن‌ها توسط دستگاه‌های مربوطه نیز همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گفته برخی از کارشناسان، نه‌تنها فعالیت معدن‌ها، بلکه جاده‌سازی و راه‌سازی وابسته به آن‌ها نیز آسیب‌های دیگری است که محیط زیست و سرمایه‌های طبیعی را تهدید می‌کند.

بررسی تاثیر معادن در منطقه

مدیرکل محیط زیست استان یزد اظهار کرد: بر اساس مصوبات جلسه برگزار شده در ۱۰ اردیبهشت ۹۹ در دفتر معاونت هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس جمهوری، مقرر شد تا مطالعات تأثیرات بهره‌برداری معدن مس دره زرشک بر منابع آبی منطقه توسط وزارت نیرو انجام شود.

نیره پورملایی افزود: در حال حاضر مطالعات هیدروژئولوژی آبخوان‌های واقع در محدوده‌های مطالعاتی دهشیر در رابطه با معدن مس دره زرشک به کارفرمایی شرکت مس و نظارت شرکت سهامی آب منطقه‌ای در دست انجام است.

وی اضافه کرد: پس از اعلام نتایج مطالعات مذکور موضوع در کمیته ارزیابی اثرات زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط زیست مطرح و تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.

پورملایی ادامه داد: معادن یکی از عوامل تخریب‌کننده محیط زیست هستند و در عین حال حفاظت از شیرکوه نیازمند عزمی ملی و گسترده است.

صدور مجوز در گذشته

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: مجوزهای اعطا شده به معدن موجود در دره زرشک متعلق به قبل از ثبت چشمه‌های رنگی است.

سیدمصطفی فاطمی اظهار کرد: با وجود این که در مدیریت‌های قبلی اداره کل میراث فرهنگی این چشمه‌ها به ثبت در فهرست آثار ملی رسیدند، اما تعدادی معدن قبل از آن مجوز بهره‌برداری گرفته‌اند. معدن جدیدی نیز در این منطقه بهره‌برداری نشده است.

وی با اشاره به محدودیت نیروهای حفاظت میراث فرهنگی در یزد بیان کرد: تعداد آثار ثبت‌شده و تاریخی در یزد بسیار زیاد است؛ با این وجود اگر از آسیب و تخریب و هر گونه اقدامی علیه میراث فرهنگی آگاه شویم به سرعت پیگیری و با آن برخورد می‌کنیم.

فاطمی افزود: با وجود تمام محدودیت‌ها، میراث طبیعی جز با فرهنگ‌سازی و به همت مردم، قابل نگهداری و حفاظت نیست.

تخت رستم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد ادامه داد: تخت رستم به عنوان یکی از میراث طبیعی و اسطوره‌ای روستای توران پشت است، اما هنوز اقدامات باستان‌شناسانه در این منطقه انجام نشده است. به دلیل وجود این معدن، لایه رویین دره زرشک نیز از بین رفته و چیزی از آن باقی نمانده است.

وی گفت: ثبت منظر طبیعی کوه دره زرشک بسیار دشوار و مانند ثبت منظر طبیعی عقاب‌کوه زمان‌بر است. اما پیگیر حفاظت از این میراث اسطوره‌ای و تاریخی در توران پشت نیز می‌شویم.

فاطمی اظهار کرد: کاروانسرای موجود در دره زرشک نیز هنوز به ثبت نرسیده و مستلزم حفاظت است.

به گفته وی در حوالی دره زرشک و روستای توران و منطقه پشت شیرکوه بیش از ۱۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی وجود دارد که نیازمند ثبت در فهرست آثار ملی و حفاظت هستند.

کد خبر 517407

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha