نخستین آزمایشگاه شناسایی و تشخیص مالاشیت گرین و هیستامین در آبزیان، سه‌شنبه ۱۳ خرداد در مراسمی توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شد.

ازمایشگاه

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر در حاشیه این مراسم گفت: مجوز تشخیص شناسایی و اندازه‌گیری مالاشـیت گرین و هیسـتأمین در آبزیان با روش آنالیز دستگاهی و تشخیص مولکولی عوامل بیماری‌زای TSV-YHV-IHHNV در میگو توسط سازمان دامپزشکی صادر شد.

مرتضی بحرانی افزود: مالاشیت گرین یکی از فرآورده‌های رنگی آنیلین است که در کنترل قارچ و تک یاخته مؤثر برای نگهداری آبزیان (ماهی و میگو) استفاده می‌شود و به‌عنوان یک ترکیب جهش‌زا و سرطان‌زا شناخته‌شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر اضافه کرد: استفاده این فرآورده از سال ۲۰۰۰ میلادی به دلیل سرطان‌زایی، ایجاد جهش ژنتیکی، کاهش قدرت باروری و مشکلات زیست‌محیطی ممنوع شده است که با دستگاه پیشرفته LC-Mass Mass قادر به تشخیص و شناسایی میزان مالاشیت گرین و لکومالاشیت گرین و هیستأمین در نمونه‌های میگو و ماهی در دوز بسیار پایین است.

مدیرعامل شرکت بازرسی فنی و این مجتمع آزمایشگاهی گفت: استفاده از مالاشیت برای ماهیانی که به مصرف انسان می‌رسند، مورد تائید اداره نظارت بر دارو و غذای آمریکا FDA قرار نگرفته است.

مسعود محبوبی افزود: مالاشیت گرین سوای از زیت‌هایی که در بهبودی آلودگی‌ها در آبزیان دارد برای سلامتی انسان چه در حین به‌کارگیری یا مصرف ماهیان و میگوهایی که باقیمانده مواد فوق را در بافت‌دارند مخاطره‌آمیز است.

وی ادامه داد: همچنین این ماده شیمیایی باعث تحریکات تنفس به علت مسمومیت آن حالت تراتوژنیک و ایجاد سرطان‌زایی در انسان می‌شود.

محبوبی بیان کرد: این ماده شیمیایی باوجودی که به‌کارگیری آن برای ماهیان ۲۰ سال است که در کشورهای خارجی ممنوع شده ولی در ایران در سطح استخرهای پرورش ماهی و سالن‌های تکثیر ماهیانی که مورد تغذیه انسان قرار می‌گیرد به‌کار گرفته می‌شود یا زمانی که از آن در سطح آکواریوم‌ها استفاده می‌شود هیچ‌گونه اقدامات حفاظتی در حین به‌کارگیری این دارو انجام نمی‌گیرد.

کد خبر 517372

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بوشهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha