مدل‌سازی ریاضی پژوهشگران کانادایی نشان می‌دهد که کنار گذاشتن اقدامات قرنطینه و فاصله‌گیری اجتماعی می‌تواند به رشد دوباره تصاعدی موارد کرونا و پر شدن بیمارستان‌ها بینجامد.

coronavirus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه این دانشمندان پش‌بینی می‌کنند که برداشتن سریع قرنطینه و اقدامات پیشگیرانه در این ایالت بدون انجام همزمان آزمایش‌های غربالگری و  سایر اقدامات جبران‌کننده باعث خواهد شد بیمارستان‌ها در طول یک ماه دوبار از بیماران پر شوند.

کشورها در اروپا و سایر جاها در سراسر جهان به تدریج از  شرایط قرنطینه خارج می‌شوند. اما تا چه حدی می‌توانید پارک‌ها و رستوران‌ها را بازگشایی کرد و به زندگی طبیعی بازگشت بدون اینکه جامعه را در معرض خطر موج دوم سرایت بیماری قرار داد؟

پژوهشگران کانادایی سناریوهای متفاوت احتمالی را در این باره در نظر گرفته‌اند.

نتایج کار این پژوهشگران درباره انتاریو که در ژورنال «سالنامه‌های پزشکی داخلی » منتشر شده است، نشان می‌دهد که کنار گذاشتن همه اقدامات فاصله‌گیری اجتماعی در هفته‌های آینده در این ایالت کانادا باعث ظهور دوباره سریع ویروس کرونا منجر خواهد شد که ممکن است باعث اشباع بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌ها در این ایالت در طول یک ماه شود.

این پیش‌بینی آمی گریر، استاد پزشکی جمعیتی از دانشگاه گوئلف و پژوهشگران دانشگاه تورونتوی کانادا بر اساس مدل ریاضی است که در ابتدای بهار ایجاد شده است و شمار بیماران کووید-۱۹ بستری در بخش‌های مراقبت ویژه در انتاریو را در فاصله ۹ مارس تا ۳ مه و میزان مرگ‌ها در میان این بیماران را در نظر گرفته است.

این بررسی جدید یک گونه تجدیدنظر شده این مدل را ارائه می‌دهد که رویدادهای پس از ایجاد این مدل هم در آن لحاظ شده است.

بر اساس این بررسی جدید، شمار مرگ‌ها در ایالت انتاریو بدون اقدامات فاصله‌گیری اجتماعی که از میانه ماه مارس به اجرا درآمد، پنج برابر می‌شد. این پژوهشگران تخمین می‌زنند در صورت اجرا نشدن فاصله‌گیری اجتماعی میزان مرگ‌ها در میان بیماران بستری‌شده به ۱۲.۷ مورد مرگ در هر ۱۰۰ هزار مورد می‌رسید، در حالیکه با اجرای فاصله‌گیری اجتماعی رقم مرگ‌ومیرها به ۲.۵ مورد مرگ در هر ۱۰۰ هزار نفر محدود شد.

این پژوهشگران همچنین مدت زمان اشباع شدن ظرفیت تخت‌های بخش‌های مراقبت ویژه را در این ایالت در صورت کنار گذاشتن فاصله‌گیری اجتماعی بدون سایر اقدامات جبرانی را بررسی کرده‌اند. بر اساس پیش‌بینی این پژوهشگران اگر فاصله‌گیری اجتماعی باعث کاهش تماس‌ها در انتاریو تا ۷۰ درصد شده باشد، کنار گذاشتن آن باعث می‌شود که بیمارستان‌ها فقط در ۳۵ روز از بیماران اشباع شوند.

این پژوهشگران همچنین می‌گویند اگر محدودیت‌های فعلی تا میانه ماه ژوئن باقی بمانند، کنار گذاشتن همه اقدامات فاصله‌گیری اجتماعی در آن هنگام باعث می‌شود ظرف ۴۱ روز نظام بهداشتی با بیماران کووید-۱۹ اشباع شود.

پروفسور گریر می‌گوید: «میزان تماس‌های افراد با شروع کاهش اقدامات قرنطینه عامل اصلی در تعیین سرعت پر شدن ظرفیت بخش‌های مراقبت ویژه است. اگر فاصله‌گیری جسمی را بدون اقدامات همگامی مانند آزمایش افراد و ردیابی‌ تماس‌های افراد با آزمایش مثبت انجام دهیم، با بازگشت سریع رشد تصاعدی موارد بیماری روبرو خواهیم شد.»

کد خبر 517209

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha