مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: داده‌های یک دوره ۱۰ ساله تا پایان خداد امسال، بیانگر آن است که ۶۶ درصد مساحت استان در محدوده خشکسالی قرار دارد.  

خشکسالی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مهران چراغپور، در نشست مدیریت بحران استان چهارمحال و بختیاری افزود: هم‌اینک ۹ درصد مساحت استان با خشکسالی بسیار شدید، ۱۷ درصد خشکسالی شدید، ۱۹ درصد خشکسالی متوسط و ۲۱ درصد مساحت استان با خشکسالی خفیف مواجه است.  

وی ادامه داد: ۳۰ درصد مساحت استان نیز در محدوده نرمال، سه درصد در محدوده ترسالی ضعیف و نیم درصد در محدوده ترسالی متوسط قرار دارد.  

چراغپور تصریح کرد: اردل، کیار، لردگان، سامان، بن، بروجن و کوهرنگ بیشترین درگیری را با خشکسالی در یک دوره ۱۲ ساله اخیر داشته‌اند.  

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری در ادامه از کاهش ۴۵ درصدی بارش‌های کوهرنگ از مهمترین قطب‌های بارشی کشور خبر داد و گفت: بارش‌های سال آبی جاری این شهرستان یک‌هزار و ۱۷۵ میلیمتر است که در مقایسه با بارش‌های مدت مشابه سال ۹۸ که ۲ هزار و ۱۴۳ میلیمتر بوده، نشان‌دهنده کاهش ۴۵ درصدی است.  

چراغپور، تابستان امسال را با دمای نرمال پیش‌بینی کرد و گفت: امسال تابستان گرم‌تری نسبت به سال‌های گذشته در پیش نخواهیم داشت، با این وجود پیش‌بینی می‌شود میانگین دمای استان در شهریور ماه یک درجه بیشتر از سال‌های گذشته باشد.  

وی خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی، احتمال تاخیر در بارش‌های پاییزه استان وجود دارد.  

چهارمحال و بختیاری سرچشمه ۲ رودخانه زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.  

کد خبر 517189

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار چهارمحال و بختیاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha