مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

اوایل شیوع کرونا بود که صحبت از بین رفتن ویروس با گرمی هوا شد و پس‌ازآن کاشف به عمل آمد گرما هم نابودگرش نیست. تعطیلات نوروز را به امید آمدن گرما و مرگ ویروس سپری کرده بودند و با ناامیدی از رفتن این مهمان ناخوانده، در پی آمدن تعطیلات پی‌درپی این بیماری را مانع سفرهایشان ندانسته و عروسی‌ها و رفت‌وآمد و خریدهایشان را برقرار کردند.

سفر کرونا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، آنچه مسلم است افزایش سفرهای غیرضروری، دیدوبازدیدها، عدم رعایت نکات بهداشتی، مهمانی‌های خانوادگی و دورهمی‌ها، حضور جمعیت زیاد در ساعات مختلف روز در مراکز خرید و اماکن گردشگری و بازار سنتی، پاساژها، بانک‌ها و روز بازارها بدون رعایت موازین بهداشتی همگی چراغ‌قرمزهای هشداردهنده‌ای است که فریاد می‌زنند اگر مراقب نباشید ممکن است اخبار تلخ افزایش چشمگیر مبتلایان به کرونا را در کشور شاهد باشیم کما اینکه در برخی شهرها این اتفاق رخ‌داده و بنا به اعلام وزارت بهداشت روزانه حدود ۲۰۰۰ نفر در سراسر کشور به شمار مبتلایان به طاعون قرن اضافه می‌شوند و حدود ۵۰ نفر نیز فوت می‌کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملایر، استان همدان دراین‌باره با تأکید بر اینکه درخواست اصلی ما از مردم همچنان اجتناب و پرهیز از سفرهای غیرضروری است، اظهار کرد: به‌طورقطع ورود بی‌رویه مسافران و افزایش شمار سفرها سبب تغییر وضعیت مبتلایان به کرونا در شهرهای مختلف از سفید به زرد و از زرد به قرمز می‌شود.

دکتر محسن ترکاشوند درباره رصد تعداد مسافران و بیماران احتمالی واردشده به ملایر گفت: طبق پروتکل‌های کشوری وزارت بهداشت و درمان تعداد و حجم مسافران وارد و خارج‌شده به شهرها و میزان ترافیک جاده‌ها روزانه در حال رصد است.

وی اظهار کرد: در آخرین جلسه ستاد کرونا در ملایر مقرر شده همچنان از طریق دهیاری‌ها، بخشداری‌ها، خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت در شهرهای مختلف مسافران واردشده پایش شوند.

ترکاشوند با اشاره به اینکه همچنان به علت شیوع کرونا از برگزاری مراسم عروسی و ختم جلوگیری به عمل می‌آید، ادامه داد: باز شدن و فعالیت رستوران‌ها و تالارها به‌طورقطع باید در چارچوب پروتکل‌های علمی وزارت بهداشت باشد و فعالان این عرصه باید موازین بهداشتی را دقیقاً رعایت کنند چراکه احتمال انتقال ویروس در این اماکن بالاست.

رئیس شبکه بهداشت و درمان ملایر با اشاره به اینکه امروز این بیماری همه‌گیر شده و در تمام کشورهای دنیا مبتلا دارد، گفت: باید تلاش شود تا مردم ضمن رعایت کامل نکات بهداشتی، سعی کنند شیوه عادی زندگی خود را از سر بگیرند.

وی مبنی برشمار مبتلایان به کرونا در ملایر با توجه به افزایش ورود مسافران به این شهرستان اعلام کرد: این امر طی کوتاه‌مدت و چهار، پنج روز تأثیر چندانی در تعداد مبتلایان نمی‌گذارد بلکه بین یک هفته تا ۱۴ روز زمان لازم است تا ویروس در بدن افراد علائم خود را بروز دهد و در حال حاضر تغییری در شمار مبتلایان به کرونا در ملایر ایجاد نشده است.

ضرورت تداوم فاصله‌گذاری اجتماعی

فرماندار ویژه ملایر نیز چندی پیش در جلسه‌ ستاد پیشگیری، کنترل و هماهنگی مقابله با کرونا ویروس شهرستان ملایر، بر ضرورت تداوم فاصله‌گذاری اجتماعی تا شکست کرونا تأکید کرد و گفت: بر اساس گزارش‌ دستگاه‌های درمانی، نرخ ابتلای شهرستان ملایر یک‌سوم آمار کشوری است.

قدرت الله ولدی اظهار کرد: توفیقات حاصله در کنترل کرونا، نتیجه همراهی مردم و همکاری دستگاه‌های اجرایی است که به سهم خود از امام‌جمعه‌ شهر ملایر در ستاد مردمی مبارزه با کرونا، نمایندگان مجلس دهم و نماینده‌ منتخب مردم در مجلس یازدهم، ادارات و دستگاه‌های ذی‌ربط تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه مصوبات ستاد پیشگیری، کنترل و هماهنگی مقابله با کرونا ویروس به‌دقت اجراشده و توسط دستگاه‌های نظارتی رصد می‌شوند، افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط همه‌ ادارات و دستگاه‌ها، بقاع متبرکه، اصناف و اقشار مختلف و مشاغلی که از امروز دایر می‌شود، لازم و اجباری است و در صورت تخطی از رعایت، برخورد قانونی و قاطع قضایی انجام می‌شود.

فرماندار ملایر بیان کرد: در رابطه با بحران کرونا، ۱۳ هزار بسته‌ حمایتی در رزمایش کمک‌های مؤمنانه در بین نیازمندان تقسیم‌شده است، اقدامات کادر بهداشت و درمان شهرستان قابل‌تقدیر است و برای کاهش آلودگی و ابتلا به کرونا ویروس باید همه دستگاه‌ها همچنان در آمادگی کامل باشند.

انجام ۳۵۰ مورد سفر طی دهه اول خردادماه

رئیس اداره‌ راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان ملایر نیز گفت: از ابتدای خردادماه سال ۹۹ تا ۱۰ خردادماه ۳۵۰ مورد سفر داشتیم و ۴۶۸۸ نفر مسافر در این سفرها جابه‌جاشده‌اند.

سید اسماعیل صفوی زاده به اقدامات انجام‌شده این اداره در بحث پیشگیری و مقابله با کرونا اشاره کرد و افزود: در همین راستا در زمینهٔ ایجاد ایستگاه کنترلی پلیس‌راه ملایر- همدان در ورودی محور خنداب و راه‌های دسترسی به داخل شهر برای کنترل و نظارت بر ورود و خروج مسافران، همکاری و مساعدت داشتیم.

وی از توزیع ۲۰۰ عدد ماسک، دستکش و الکل بین کارکنان خبر داد و افزود: طی سه ماه گذشته بر ایجاد و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در اداره و پایانه‌های مسافربری تأکید داشتیم همچنین از نحوه ضدعفونی و اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی در سه ترمینال ملایر و کلیه شرکت‌های وسایل نقلیه نظارت و بازرسی به عمل آمد.

صفوی زاده به ایجاد فاصله اجتماعی در اتوبوس‌ها و سواری‌ها و کلیه وسایل نقلیه بین‌شهری اشاره کرد وگفت: در راستای اطلاع‌رسانی بهداشتی در بحث کرونا از طریق نصب تابلوهای دیجیتال، بنر و توزیع بروشور با مرکز بهداشت تعامل و همکاری داشتیم.

رئیس اداره‌ راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان ملایر از اعطای وام شش میلیون تومانی به رانندگان مسافربری که در دوران کرونا درآمد نداشتند، خبر داد و افزود: این اداره همپای سایر دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با این بیماری همچنان پای‌کار است.

افزایش حضور گردشگران در استان همدان

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان نیز در رابطه با آمار گردشگران ورودی به استان همدان در ایام تعطیلات عید فطر، اظهار کرد: با شیوع کرونا و به دنبال آن تعطیلی کلیه مراکز اقامتی و اماکن و جاذبه‌های گردشگری کشور، کلیه فعالیت‌های گردشگری در همدان نیز متوقف و این امر موجب توقف کامل سفر و رسته‌های مرتبط شد.

علی خاکسار افزود: در اردیبهشت و پس از بهبود نسبی شرایط، ستاد ملی کرونا ترددهای بین استانی را مجاز اعلام کرده و فعالیت‌های گردشگری به‌صورت محدود فعالیت خود را آغاز کردند همچنین با ابلاغ دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و اجرای طرح‌های سفر هوشمند و فاصله‌گذاری اجتماعی بخشی از نگرانی‌ها مرتفع و سفرهای بین استانی آغاز شد.

وی اظهار کرد: استان همدان نیز به‌عنوان یکی از مقاصد جذاب داخلی در نیمه اول سال همواره موردتوجه مسافران و گردشگران داخلی بوده و به‌ویژه در تعطیلات عید فطر با موج سفرهای هم‌وطنان مواجه و گاهی خدمات‌رسانی به آنان را با چالش مواجه می‌کرد بنابراین اطلاعات، ستاد اجرایی خدمات سفر استان به‌منظور آمادگی حداکثری برای ارائه خدمات مطلوب به مهمانان و مسافران با برگزاری جلسات متعدد هماهنگی لازم را انجام و استان به استقبال مهمانان و هم‌وطنان رفت.

خاکسار ادامه داد: ازآنجاکه هنوز نگرانی هم‌وطنان از شیوع دوباره کرونا و به خطر افتادن سلامتی آن‌ها برطرف نشده و هشدارهای ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت مبنی بر ماندن در خانه است، در ایام تعطیلات آخر هفته قبل و تعطیلات عید فطر استقبال چندانی از سفر نشده و می‌توان گفت ۵۰ درصد ظرفیت گردشگری استان به کار گرفته شد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان یادآور شد: موزه‌ها و اماکن تاریخی استان که از سوم خردادماه بازگشایی‌شده بودند طی دو روز تعطیلات ۱۵۰۰ بازدیدکننده داشتند و کل آمار اقامت در اقامتگاه‌های رسمی استان نزدیک به ۲۰۰۰ نفر بود.

به گزارش اداره کل میراث فرهنگی استان، وی گفت: مانور بازگشایی تأسیسات گردشگری در تعطیلات عید سعید فطر با رعایت حداکثری دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های رسته‌های مرتبط با سفر، این نوید را می‌دهد که در تعطیلات نیمه خرداد با بهبود شرایط، شاهد حضور بیشتر هم‌وطنان در استان و بهره‌مندی از خدمات و میزبانی شایسته تأسیسات گردشگری و شهروندان همدانی و هم استانی‌ها باشیم.

به‌هرحال مکان‌ها و خانوارهایی هستند که در آن‌ها حساسیت‌ها کاهش‌یافته و با توجه به اینکه در روزهای گذشته موارد ابتلا در استان همدان زیر ۱۰ نفر بوده و همین افزایش یکی دو مورد اخیر نسبت به‌روزهای گذشته بیانگر این است که تصور شده بازگشایی تعدادی از اماکن و تغییر برخی از رویکردها به معنای پایان کرونا است درحالی‌که واقعاً این‌چنین نبوده و همچنان عموم مردم باید این مسئله را جدی بگیرند و در تمام مراودات اجتماعی از قبیل خریدهای روزمره، رفتن به مساجد و همه مکان‌ها حتماً رعایت نکات بهداشتی لازم را داشته باشند.

کد خبر 517112

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha