به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، طی سالهای اخیر مشکلات مربوط به آسفالت معابر شهری در بیشتر شهرها، از جمله مسائلی بوده است که شهرداریها با آن دستبهگریبان بودهاند و در این میان شهر زنجان، محلات و مناطق مختلف آن همانند دیگر نقاط، از کیفیت پایین معابر شهری و به طور خاص کیفیت آسفالت خیابانهای اصلی و فرعی رنج میبرد.
این در حالی است که همهساله شهرداری زنجان مبلغ هنگفتی که حدود یکچهارم بودجه عمرانی شهرداری است را به خود اختصاص میدهد تا صرف ترمیم، لکهگیری، روکش آسفالت معابر و مکانهای عمومی کند اما با وجود هزینه زیاد برای این موضوع وضعیت آسفالت نه تنها از کیفیت مطلوب برخوردار نیست بلکه هم اکنون اکثریت قریب به اتفاق شهروندان این شهر را رهاشده دانسته و خیابانهای آن را به غیرقابل تردد عنوان میکنند.
به گفته برخی کارشناسان، طی بررسیهای انجام گرفته عوامل متعددی از قبیل پایین بودن کیفیت مواد اولیه مورداستفاده در کارخانه آسفالت شهرداری، بهروز نبودن و پایین بودن کیفیت ماشینآلات کارخانه آسفالت شهرداری و رعایت نکردن استانداردها هنگام تولید آسفالت موجب کاهش کیفیت آسفالت شده است.
کمتوجهی به اصول اساسی در زیرسازی معابر و خیابانها و بهتبع آن کیفیت بد آسفالتها، همه و همه دست در دست هم دادهاند تا گشتوگذار در مسیرها و خیابانهای شهر زنجان به حرکتی مارپیچ در مسیری ناهموار و پردستانداز بهسان جادههای خاکی تبدیل شود.
هر فرد عادی نیز با گام نهادن در کوچه، خیابان یا معابر شهر، عمق بیتوجهی نسبت به وضعیت عمران شهری در آن را متوجه میشود. کوچهها و خیابانهای شهر مملو از چاله و دستاندازهایی است که نه تنها هیچ اقدامی برای بهسازی آنها انجام نمیگیرد بلکه روزبهروز نیز بر تعداد این ناهمواری و چالهها که گاه به قواره چاه تبدیل شده، افزوده میشود.
از طرفی خیابانهای شهر زنجان دچار فرورفتگی یا شکستگی آسفالت با چالههای کوچک و بزرگ با تکههای آسفالت کندهشده از سطح زمین هستند که گاه به راحتی منشا سوانح رانندگی هم میشوند.
این مهم را نباید فراموش کرد که بسیاری از خیابانهای اغلب مناطق شهر زنجان از سالها قبل بارها برای اجرای طرحهای گازرسانی، فاضلاب، آب، مخابرات و برق، حفاریشده که نوار حفاری یا بدون ترمیم رهاشده یا بدون زیرسازی به شکل غیراصولیترمیم شده است.
رضا ۴۵ ساله یکی از رانندگان زنجانی وضعیت آسفالت معابر شهر را اسفناک توصیف کرد و گفت: تنها با گذر از یکی دو خیابان میتوان شاهد آن بود که این وضعیت بغرنج رانندگان را نیز با مشکل جدی مواجه کرده است.
وی اضافه کرد: چالههای ایجاد شده در سطح خیابانها و همچنین حفاریهای انجام شده از سوی شرکتهایی چون آب و فاضلاب، مخابرات، گاز که بدون بهسازی رهاشده است، جلوبندی خودروهای سواری را از بین برده است.
یک شهروند ساکن در یکی از شهرکهای شهر زنجان نیز با اشاره به وضعیت نامناسب آسفالت محل زندگی خود گفت: مدتهای بسیار طولانی است که وضعیت آسفالت خیابانهای این شهرک نامناسب است حتی با وجود روکش آسفالت هم به دلیل انجام نشدن زیرسازی مناسب و عدم استفاده از مواد مرغوب در تولید آسفالت این مشکلات مضاعف شده و هزینهها نیز هدر میرود.
حسن بیگدلی اضافه کرد: مشکلات مربوط به چالههای خیابانها هنگام بارندگی نمود بیشتری مییابد و در تردد خودروها و عابران پیاده اختلال ایجاد میکند.
این شهروند زنجانی ادامه داد: با وجود هزینههای صرف شده، معضل آسفالت نه تنها در این منطقه حلنشده بلکه بر ابعاد آن نیز افزودهشده است.
یکی دیگر از شهروندان زنجانی نیز در این ارتباط ادامه داد: از شهرداری این شهر درخواست داریم برای خیابانهای محله و معابر فکری اساسی داشته باشند.
منیر صادقلو افزود: عموم مردم از وضعیت نامناسب آسفالت خیابانهای شهر به ستوه آمدهاند و این شامل عابران پیاده و هم دارندگان خودرو است که هر روز با مشکل ناهمواری این خیابانها درگیر هستند.
لیلا دیگر شهروند زنجانی نیز گفت: برخی اوقات و موقع خاص نهضت آسفالتریزی در مناطق مختلف شهر از سوی شهرداری بهویژه در شهرکهای اقماری انجام و نسبت به ترمیم آن اقدام میشود اما عمر این آسفالتها بسیار محدود بوده و تنها با یک بارندگی دوباره وضعیت به قبل برمیگردد.
موضوع آسفالت اولویت شهرداری زنجان است
شهردار زنجان نیز در این ارتباط گفت: از برنامههای امسال مجموعه شهری رسیدگی به وضعیت آسفالت و برطرف کردن مشکلات در این زمینه است، چراکه از خواستههای بحق شهروندان است.
حبیب ملایی یگانه افزود: این کار به طور معمول با توجه به شرایط جوی این استان و مساعد شدن آن بهویژه با شروع گرمای تابستان در حد وسع انجام میگیرد.
وی اضافه کرد: اجرای روکش آسفالت از جمله این مسائل است که در این راستا نسبت به ترمیم نوارهای حفاری اقدام خواهد شد.
به گفته این مسئول شهری، با توجه به اهمیتی که موضوع آسفالت و رفع نواقص آن دارد، در بودجه امسال ۳۴ میلیارد تومان به آن اختصاصیافته است.
این مسئول خاطرنشان کرد: برای آسفالتریزی در شهر زنجان تمهیدات لازم انجام و در این راستا برای اجرای آسفالتریزی با بیش از ۱۵ پیمانکار قرارداد بستهشده است.
وی با اشاره به لزوم رعایت تکالیف و وظایف قانونی شهرداری در راستای صدور مجوزهای درخواستی از سوی شرکتهای خدمات رسان و حفار نیز اظهار کرد: در سالجاری صدور هرگونه مجوز جدید برای عملیات حفاری در خیابانهای شهر از سوی شرکتهای مربوطه منوط به انجام تعهدات گذشته و جلب رضایت عمومی همشهریان است.
یگانه افزود: هم اکنون شرکتهای خدمات رسان در شهر زنجان به لحاظ انجام عملیات اجرایی در بحث ترمیم نوارهای حفاری خیابانهای سطح شهر، مشکلات عدیدهای را برای بازسازی معابر، ترمیم و لکهگیری آسفالت مناطق شهری ایجاد کرده است.
وضعیت آسفالت معابر شهر زنجان بیمار است
رئیس شورای اسلامی شهر زنجان نیز در ارتباط با معضل آسفالت شهری زنجان ادامه داد: سخن اصلی شورا این است که با وجود اقدامات انجام گرفته شهرداری و مناطق شهری زنجان برای بهبود وضعیت آسفالت شهری، همچنان مشکل وجود دارد و بهعبارتیدیگر باید گفت این حوزه بیمار است.
عباس راشاد افزود: هر چند متولیان امر در حوزه مدیریت شهری زنجان اقداماتی را برای معضل آسفالت شهری زنجان انجام دادهاند، اما باید توجه داشت که برای این مشکل تاریخی باید یک نسخه واحد و اثربخش در نظر گرفت.
وی با اشاره به اینکه شورای شهر زنجان برای رفع این مساله پیشنهاداتی را ارائه کرده است، اضافه کرد: یکی موضوعات مطرح این است که از پیمانکاران و دیگر افراد در اجرای آسفالتریزی شهری تعهد چندین ساله را اخذ کنند که در صورت بروز مشکل بلافاصله نسبت جبران و انجام تعهدات اقدام کنند.
این عضو شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: آسفالتریزی شهری باید مبتنی بر تکنیکها و تکنولوژیها باشد و از طرفی بخش زیادی از آسفالت این شهر در فصول سرد سال به دلیل نمک پاشی از بین میرود که حذف این ماده و ترکیب جایگزین میتواند مشکل بوجود آمده در این بخش را برطرف کند.
وی اظهار کرد: موضوع دیگر اینکه استفاده از روشهای کنونی در آسفالتریزی شهر زنجان جوابگو نیست چراکه ترددهای بسیار و ترافیک بالا در خیابانهای شهری به فرسودگی آن منجر میشود بر این مبنا پیشنهاد میشود برای جایگزینی آن، از بتن غلتکی RCCP که در بسیاری از کشورها کاربرد دارد، استفاده شود.
راشاد افزود: با توجه به افزایش قیمت قیر طی سالهای اخیر و احتمال افزایش قیمت آن در آینده روسازی بتنی بسیار مقرونبهصرفه تر از آسفالت بوده در صورتی که زیرسازی در لایهها، مناسب و از تراکم خوبی برخوردار باشد روسازی بتنی را میتوان بر روی هر کدام از این لایهها اجرا کرد.
به گفته این عضو شورای اسلامی شهر زنجان، عمر مفید این نوع بتن حداقل ۲ تا ۳ برابر آسفالت بوده، نداشتن مشکلات ناشی از نشست و هزینههای اجرای این روسازی نسبت به آسفالت به خصوص در مورد نگهداری و مراقبت بعد از اجرا بسیار پایینتر و مقرونبهصرفه تر است.
وی اضافه کرد: بر این اساس در بافت تاریخی شهر برای خواناسازی مناطق از پیورهای رنگی یا هر نوع روش دیگر بر اساس متقضیات میتوان این معضل را حل کرد.
این عضو شورای اسلامی شهر زنجان با تاکید بر اینکه طی سالهای گذشته و با تغییر مدیریت شهری هزینههای زیای صرف آسفالت زنجان شده است، ادامه داد: در این راستا باید پاسخگو باشند و برای انجام این کار مهم در مدیریت شهری برنامه واحد با راهکارهای تضمین شده ارائه کنند.
وی خاطرنشان کرد: سالانه بین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان بودجه شهرداری برای بهبود وضعیت آسفالت شهری زنجان هزینه میشود و با توجه به موقعیت جغرافیایی این شهر برنامهریزی مدون و ارائه راهکارهای اصولی امری مهم و ضروری است.
نرخ آسفالت در شهر زنجان کاهشیافته است
معاون زیربنایی و حملونقل شهری شهرداری زنجان نیز در این ارتباط ادامه داد: طی سالهای ۹۷ و ۹۸، نرخ آسفالت در شهر زنجان حدود ۶۰ درصد کاهشیافته است.
سعید عباسی افزود: طبق برنامهریزیها در سالهای ۹۵ و ۹۶ باید حدود ۱۰۰ هزار تن آسفالت در سطح معابر و خیابانهای شهری، اعم از ترمیم و روکش انجام میگرفت که این رقم در سال به میزان ۶۰ درصد کاهشیافته است.
این مسئول ادامه داد: در زمان حاضر ۲ کارخانه آسفالت در شهر زنجان وجود دارد که متاسفانه با تغییر مدیریتهای شهری، آنگونه که باید و شاید مطابق با برنامهریزی و انتظارات پیش نرفت و مشکلاتی را بوجود آورد.
عضو هیات علمی دانشگاه زنجان ادامه داد: امسال طبق برنامهریزیها مقرر شده ۱۰۰ هزار تن آسفالتریزی در مناطق، معابر مختلف شهری زنجان انجام گیرد که امیدواریم این مهم درصورت مساعد بودن وضعیت جوی و آب و هوایی، رفع مشکلات اقتصادی و سایر شرایط لازم محقق شود.
وی اضافه کرد: بر این مبنا طبق اولویت بندی انجام گرفته، آسفالتریزی در مناطق پرتردد شهری زنجان و سپس به تدریج در دیگر نقاط شهر و محلات نیز انجام خواهد شد.
عباسی با اشاره به وضعیت کنونی آسفالت شهری زنجان افزود: بر خلاف سیاهنمایی هایی که در خصوص وضعیت آسفالت شهری زنجان انجام میشود، از کیفیت قابل قبولی برخوردار بوده و عمر متوسط آسفالتهای فعلی بالای ۱۰ سال است.
وی اظهار کرد: این در حالی است که برای مساحت حدود یکهزارو ۵۰۰ هکتاری شهر زنجان که محدوده و حجم زیادی را شامل میشود، آسفالتریزی باید انجام گیرد که این مهم در آن واحد امکانپذیر نیست.
به گفته این مسئول سالانه باید ۱۵۰ هکتار آسفالتریزی در شهر زنجان رخ دهد و در مدت ۱۰ سال یکبار نسبت به تعویض آنها اقدام شود.
عباسی افزود: محدودیت منابع مانع انجام برنامههای مدون در این حوزه شده که برای رسیدن به ایدئال چارهای جز تقویت منابع مالی نیست.
وی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر کار آسفالتریزی در مناطق مختلف شهر زنجان بهواسطه ۱۸ اکیپ پیمانکاری به صورت شبانهروزی در حال انجام است که این روند تا زمانی که دمای هوای به کمتر از مثبت ۱۰ نرسد، ادامه خواهد یافت.
مشکل کجاست؟
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر زنجان نیز در این ارتباط با اشاره به اینکه در خصوص کیفیت آسفالت مطالعاتی انجام گرفته است، گفت: بیگمان سؤالات بسیاری از قبیل اینکه چرا کیفیت آسفالت ایرانی و روکش آن در خیابانها تا این انداره نازل است، آیا آسفالت تولیدی کشور کیفیت لازم را ندارد، آیا پیمانکاران دقت لازم را در روکش کردن به کار نمیبندد یا دلسوزی لازم را در این باره ندارند، آیا زیرسازی خیابانها نامناسب است، آیا نکات فنی لازم برای آسفالت کردن رعایت نمیشود، آیا نظام مالی و مقرراتی پیمانکاری آسفالت کشور مشکل دارد؟ بوجود میآید.
منصور مرادلو افزود: بررسیها نشان میدهد عمر مفید آسفالت در ایران به حدود سه سال میرسد، یعنی عمر آسفالت کشورهای پیشرفته چهار برابر ایران بوده و بهعبارتدیگر هزینهای که در ایران صرف میشود، چهار برابر کشورهای پیشرفته است.
وی اضافه کرد: برخی کارشناسان معتقدند که نظام ناسالم مالی و مقرراتی پیمانکاری، موجب کاهش کیفیت آسفالت تولیدی و روکشهای آسفالت در خیابانها و جادههای کشور میشود و این مساله در بخشهای مختلف خود را نشان میدهد.
این مسئول ادامه داد: پیمانکاران معتقدند که بودجه و هزینه در نظر گرفته شده برای انجام یک پروژه روکش آسفالت در قالب مناقصه واقعی نیست و بسیاری از پیمانکاران چون میخواهند حتما کار را بگیرند و برنده این مناقصه باشند، مجبورند به شرایط غیر واقعی تعیینشده تن دهند تاشرکت شان کاری برای انجام دادن داشته باشد.
وی اظهار کرد: به این معنا که سنگ اول بنا کج نهاده شده و همین سنگ کج موجب میشود ساختمان تا ثریا کج برود که البته این بخشی از ماجرا محسوب میشود و در این میان پیمانکارانی هم هستند که چون میخواهند به هر قیمت برنده مناقصه آسفالت باشند، قیمت را به نازلترین حد ممکن اعلام میکنند، اما بعد از برنده شدن و زمانی که نوبت انجام کار و محاسبات میرسد، متوجه میشوند این کار برای آنان به صرفه نخواهد بود که به همین دلیل مجبور میشوند از مواد کمارزش استفاده کنند، یعنی از کیفیت کار بزنند تا پروژه به سرانجام برسد.
رعایت نکات فنی از اصول مهم در آسفالتریزی
این مسئول ادامه داد: رعایت نشدن نکات فنی در کیفیت تولید آسفالت و روکش کردن موجب میشود، کیفیت آسفالت تولیدی و مصرفی کاهش یابد، بهعنوانمثال برخی پیمانکاران بر این عقیده هستند که اختصاص نیافتن بودجه در فصل مناسب آسفالتریزی، فصول گرم سال سبب میشود بر اثر سرما، آسفالت چسبندگی لازم را نداشته باشد.
وی اضافه کرد: همچنین چون آب قاتل آسفالت نیمه آماده و ریخته نشده است، عملیات آسفالتریزی به هر قیمت، زیر بارش باران یا برف موجب میشود عمر مفید آسفالت استفاده شده در خیابانها به کمتر از ۲۰ ماه کاهش یابد.
مرادلو افزود: بر اساس محاسبات فنی، فاصله کارخانه آسفالت سازی تا محل آسفالتریزی نیز در کیفیت آن تاثیر بسزایی دارد، فاصله محل کارگاه تا محل آسفالتریزی نباید بیش از ۲۰ کیلومتر باشد، چراکه در غیر اینصورت، آسفالت گرما و به دنبال آن چسبندگی خود را از دست دهد.
وی اظهار کرد: دمای آسفالت برای عملیات آسفالتریزی و روکش، باید دست کم ۱۱۰ درجه سانتیگراد باشد، در حالیکه دمای برخی آسفالتها به دلیل دور بودن مسیر به ۷۰ درجه سانتیگراد میرسد که پس از مدتی باعث از هم گسیختگی آسفالت میشود و در نهایت خرابی را به همراه دارد.
نظر شما