رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) با بیان اینکه آمار مرگ و میر در سالمندان مبتلا به کرونا در جهان ۴۰ درصد است، گفت: سالمندان ایرانی نه‌تنها از درمان محروم نشدند، بلکه خدمات ویژه‌تری نیز دریافت کردند.

کرونا-سالمند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، خسرو صادق‌نیت رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در خصوص نقش پررنگ بخش دولتی، اقدامات و زیرساخت‌هایی که برای مقابله با کرونا ایجاد شده است، گفت: پس از اعلام رسمی ورود کرونا به کشور، با خِیل عظیمی از مردم که به دلیل نگرانی از احتمال ابتلای خود به بیمارستان مراجعه می‌کردند، روبرو شدیم. همچنین اغلب بیماران به بیمارستان‌های دولتی مراجعه می‌کردند. در ابتدا توسط وزارت بهداشت بیمارستان‌هایی به عنوان بیمارستان مرجع انتخاب شدند اما تعداد بیماران به قدری زیاد شد که در عمل تمام بیمارستان‌های دولتی ناگزیر شدند، پذیرای بیماران مشکوک به کرونا باشند و برای بیماران نیازمند بستری بخش‌هایی را اختصاص دهند.

صادق‌نیت‌ بیان کرد: این بیمارستان‌ها اول باید پاسخگوی مراجعان می‌بودند و اینکه باید با تامین تخت بستری، نیاز به بستری بیماران را پاسخ می‌دادند، همچنین باید از انتقال ویروس به بیماران دیگر جلوگیری می‌کردند. در نهایت باید نگرانی‌های پرسنل را از ابتلای خود و خانواده رفع می‌کردند. این اقدامات به ناگهان بر شانه بیمارستان‌های دولتی گذاشته شد که البته این بیمارستان‌ها هم به خوبی توانستند این شرایط را مدیریت کنند.

وی افزود: نگرانی پرسنل از ابتلا ابعاد مختلفی داشت؛ علاوه بر ابعاد انسانی و درد و رنج ابتلای هر یک از پرسنل، از دست دادن یک پزشک یا پرستار توان سیستم درمانی بیمارستان را حتی به صورت موقتی تضعیف می‌کند. مضاف بر آن، نگرانی از ابتلای خانواده کادر درمانی نیز مشکل جدیدتری بود. با تمام این مشکلات بیمارستان‌ها ویژه بیمارستان‌های دولتی با تمام قوا به پذیرش بیماران پرداختند.

صادق‌نیت بیان کرد: در برخی از روزها، مراجعان به بیمارستان امام به بالای ۷۰۰ نفر می‌رسید. بسیاری از این افراد علائم مشکوک داشتند، اما مبتلا نبودند. نگرانی آن‌ها سبب مراجعه به مراکز درمانی می‌شد. ما باید به آنها اطمینان خاطر می‌دادیم که مبتلا نیستند، اما تعداد قابل توجهی از مراجعان واقعا مبتلا به کووید۱۹ بودند. برخی نیاز به بستری نداشتند و با تجویز دارو و توصیه‌های لازم به قرنطینه خانگی می‌رفتند، اما رصد و بررسی آن‌ها توسط نیروهای درمانگر و بیمارستان ادامه داشت. 

رئیس بیمارستان امام خمینی گفت: اغلب مراجعان به مراکز دولتی می‌رفتند. بیمارستان‌های خصوصی نیز بنا به سیاست مدیریت خود اقدام به خدمت‌رسانی می‌کردند. برخی خدمات خوبی ارائه دادند، برخی هم پذیرای بیماران کووید-۱۹ نبودند، این بیماران که نیاز به بستری داشتند، شامل دو گروه می‌شدند؛ یک گروه که به علت بدحالی زیاد نیاز به بستری در بخش ویژه داشتند و گروهی هم بودند که در بخش عادی بستری می‌شدند. 

وی افزود: ما نیاز به بخش‌های ایزوله و جدا داشتیم تا مانع انتقال بیماری به بیماران غیرکرونایی شویم، لذا ناگزیر بودیم بخش‌های مختلفی از بیمارستان را به کرونا اختصاص دهیم و مسیر دسترسی به آن‌ها را از دیگر بخش‌ها جدا کنیم. ما در بیمارستان امام ۲۵ بخش از ۶۵ بخش خود را به کووید۱۹ اختصاص دادیم.

وی افزود: در بخش‌های ویژه برای بیماران کووید۱۹، مسیر آمد و شد نیز باید تفکیک می‌شد. حتی آسانسورهای مربوط به این بخش‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده بود که در بخش‌های مربوطه باز نشوند. اقدامات و برنامه‌های مجتمع به گونه‌ای بود که موفق شدیم در این مدت هیچ بیماری معطل دریافت خدمات نداشته باشیم.

رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی بیان کرد: طی این سه ماه حتی یک مورد بیماری نداشتیم که به دلیل فقدان تخت، محروم از امکانات بیمارستانی بماند. اعمال این تمهیدات سبب شد آمار مرگ و میر از حد انتظار ما و نسبت به آمار دیگر مراکز درمانی در کشورهای پیشرفته کمتر باشد.

صادق‌نیت گفت: کادر درمانی علاوه بر ارائه خدمات در بیمارستان‌ها، افراد مسن در آسایشگاه‌ها را نیز فراموش نکردند و نوع خدمات ارزشمند پزشکان و پرستاران در مراکز نگهداری سالمندانی همچون کهریزک باعث شد تا میزان مرگ و میر بسیار پایینی را داشته باشیم. در کهریزک بالغ بر ۲۵۰۰ سالمند و معلول ساکن هستند که در آنجا میزان مرگ و میر زیر ۵ درصد بوده است و این نشان از اخلاق‌مداری کادر درمان کشور و جایگاه والای سالمندان در جامعه دارد. این گروه از نیازمندان خدمات ویژه درمانی نه تنها محروم از درمان نشدند، بلکه خدمات ویژه‌تری دریافت کردند. 

وی اشاره کرد: این در حالی است که شاهدیم در برخی از کشورها سالمندان از گردونه دریافت خدمات خارج شده و مرگ و میر بالایی داشتند. آمارهای جهانی در رابطه با مرگ این گروه سنی ۳۰ تا ۴۰ درصد را نشان می‌دهد.

رئیس بیمارستان امام خمینی بیان کرد: از طرفی ما نگران بیماران غیرکرونایی نیز بودیم که از ترس ابتلا به کرونا به بیمارستان مراجعه نمی‌کردند. عدم مراجعه آنها باعث می‌شد، بیماری آن‌ها شدت گیرد. برای رفع این مشکل، کلینیک مجازی بیماران برقرار شد. در این سامانه به آنان راهنمایی‌های لازم داده می‌شد. در سامانه کلینیک مجازی، ۹۰ پزشک برای راهنمایی و توصیه‌های پزشکی مستقر بودند و رایگان خدمت ارائه می‌دادند. 

صادق‌نیت افزود: آموزش به پزشکان دیگر بیمارستان‌ها و پزشکان دیگر شهرها و حتی دیگر کشورها از دیگر اقداماتی بود که اساتید پیشکسوت به آن پرداختند. سمینارهای مجازی متعددی در این خصوص برگزار شد که آخرین متدهای درمانی را به تیم درمان آموزش می‌داد. اقدامی که مورد استقبال کشورهای منطقه و حتی کشورهای پیشرو در علم پزشکی نیز قرار گرفت.

رئیس بیمارستان امام خمینی گفت: به طور کلی توانستیم با همدلی و از خودگذشتگی کادر درمان از زیرساخت‌های کشور کمال بهره را برای حفظ سلامت مردم کشورمان ببریم.

کد خبر 517010

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha