دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹
۰ نفر

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: متاسفانه وضعیت رودخانه اترک در این استان اسفبار است و باید به آن بیشتر توجه بشود.

اترک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محسن محمدی، عصر یکشنبه ۱۲ خرداد در نشست شورای حفاظت منابع آب استان اظهار داشت: رودخانه اترک، برند استان است و این منطقه را با نام اترک می‌شناسند و می‌طلبد که برای صیانت از آن برنامه‌ریزی بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود برای احیای رودخانه اترک، کارگروهی با همین نام، متشکل از دستگاه‌های مربوط تشکیل و در این باره بررسی‌های لازم انجام شود و نتایج آن تا یک هفته دیگر به این معاونت ارسال شود.

رودخانه اترک، از دامنه‌های جنوبی ارتفاعات هزارمسجد در حدفاصل شهرستان‌های قوچان و چناران سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از محدوده شهرستان قوچان در استان خراسان رضوی و بخش‌های میانی شهرستان‌های فاروج، شیروان، بجنورد و مانه و سملقان در خراسان شمالی به شرق استان گلستان وارد شده و در نهایت به تالاب‌های حاشیه دریای خزر (تالاب آلاگل) می‌ریزد.

روخانه اترک، پنجمین رود طولانی کشور است و حدود ۲۱۱ کیلومتر از مسیر ۵۳۵ کیلومتری این رودخانه در استان خراسان شمالی واقع شده است.

مغایرت آمار کشت برنج

محمدی، با ابراز شگفتی و انتقاد از اختلافی که از سطح زیر کشت برنج در استان در اطلاعات سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی وجود دارد، گفت: بیشترین اختلاف آمار، مربوط به شهرستان مانه و سملقان است، سطح زیر کشت برنج در این شهرستان در آمار جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای، ۴۰ درصد تفاوت دارد.

وی گفت: مانه و سملقان در آمار جهاد کشاورزی ۷۹۰ هکتار شالیزار دارد، اما این رقم در آمار شرکت آب منطقه ای، هزار و ۱۰۰ هکتار است، که مشخص نیست این اختلاف ۳۰۰ هکتاری از کجا آمده است؟ مگر نظارت نیست، مگر بررسی نمی‌شود، برداشت آمار کار سختی نیست از عهده یک نفر با دیپلم هم برمی آید.

محمدی، خواستار آمار دقیق سطح زیر کشت برنج و تشکیل نشست در این زمینه تا یک هفته آینده شد.

وی با اشاره به این‌که سطح زیر کشت برنج در استان، علیرغم مصوبه هیات وزیران مبنی بر کاهش سطح زیر کشت این محصول، گفت: با وجود تکلیف برای کاهش سطح زیر کشت برنج، این سطح در خراسان شمالی افزایش یافته است.  

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اهداف سند سازگاری با کم آبی در استان گفت: میزان آب بدون درآمد در روستاهای استان، ۵۰ درصد اعلام شده است که خیلی بالا است، یکی از اهداف در سند سازگاری با کم آبی، کاهش میزان آب بدون درآمد و کاهش میزان هدررفت آب است که در سند مزبور این رقم در روستاها از ۵۰ درصد به ۳۵ درصد اصلاح می‌شود.

وی درباره تکلیف شهرداری‌ها برای صرفه جویی در مصرف آب گفت: شهرداری‌ها ۲۰ روز فرصت دارند طرح جداسازی آب فضای سبز از آب آشامیدنی را ارائه دهند همچنین در این مدت باید برای کاهش مصرف آب فضای سبز به میزان ۳۰ درصد طرح ارائه کنند، این طرح‌ها را پس از تایید آب و فاضلاب، در مدت یک ماه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام کنند.

محمدی با تاکید بر این‌که ارزش آب، بسیار بالا است و سرمایه‌گذاری برای مدیریت مصرف، هزینه نیست گفت: ارزش آب آن زمان که نفت قیمت بالایی داشت، بالاتر بود، اکنون با توجه به پیش‌بینی‌ها در خصوص مشکلات کم آبی، باید برای صرفه جویی آب برنامه داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: در آینده نه چندان دور، بحران آب محتمل است از این رو سرمایه‌گذاری در حوزه آب، باید با جدیت صورت گیرد.

زمین‌ها جز برای برنج، قابل کشت نیست 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی هم در این نشست درباره علت تحقق نیافتن کاهش سطح زیر کشت برنج در سال قبل، گفت: بر اساس مصوبه هیات وزیران، کشت برنج در سطح کشور جز در دو، سه استان، باید طی سه سال به صفر برسد اما این امر در سال گذشته (سال اول) محقق نشد.

سیدعقیل مرتضوی اظهار داشت: سال قبل، بارندگی‌ها بسیار مناسب بود و آب سدها هم وضعیت بسیار مناسبی داشت از این رو رهاسازی آب سد شیرین دره در شهرستان مانه و سملقان هم به میزان قابل توجهی انجام شد، شرایط به گونه‌ای بود که کشت هیچ محصولی جز برنج، در زمین‌ها میسر نبود، زیرا بیشتر این زمین‌ها، نیاز به زه کشی پیدا کردند، از این کشاورزان کشت برنج را محدود نکردند.

وی افزود: سال قبل عملکردی در زمینه کاهش سطح شالیزارها در استان نبود، اما امسال و در سال دوم تلاش داریم با همکاری دستگاه‌های مربوط، محدودیت کشت برنج در استان محقق شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی هم در این نشست با بیان این‌که ارزش آب بسیار بالا است و باید مصوبات سند سازگاری با کم آبی اجرایی شود، گفت: در این سازمان با توجه به منابع در دسترس، در زمینه مدیریت مصرف آب، حمایت لازم انجام می‌شود.

حسن پارسی‌پور اظهار داشت: در زمینه جداسازی آب شرب از آب فضای سبز، شهرداری‌ها اگر برنامه داشته باشند، برای تامین اعتبار مورد نیاز آنها، حمایت لازم انجام می‌شود.

کد خبر 516882

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha